Rädd för sin egen häst

Sv: Rädd för sin egen häst

De holländska stona som finns här är jättefina- bra dressyrhästar, men med mkt motor.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Ja, det är en väldigt trevlig häst som jag tror kommer bli bra om vi får fason på det hela. Dock inget halvblod så det blir spännande att se vad vi kan göra eftersom jag bara haft halvblod (skulle haft ett halvblod nu också men det blir ju aldrig som man tänkt sig när man köper häst) :laugh:
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Hästen är 8 och kommer från holland så hon är troligtvis inte van vid sån kyla vi har här och så mycket snö. Så fort jag känner mig mer trygg kommer vi börja ge oss ut i skogen, tror också det är viktigt både för Huvud och kropp. Idag longerade vi och det gick kanonbra! Inget bock och inget sken, lyssnade jättebra. Lugn matte = lugn häst. försökte tänka positivt på passet när vi gick upp och sen fick jag sällskap i ridhuset och vi småpratade lite om annat så hinner man inte tänka på rädslan! Vi kämpar på och det kommer säkert ett bakslag men vi får ta ett steg i taget!


Jag har själv ett 13 årig kwpn import holland, ett sto. Har varit i sverige i 5 år.
Det är hästar med lite temperament, vår var halvgalen & stressad första 2-3 månaderna, tog nästan 4 månader innan jag började rida henne lite lätt.

Innan dess tränade vi ledarskap & satte gränser, tömkörde, longerade, tränade bort sadeltvånget & uppsittningsfobin & massor med promenader. Dvs inte ok att plöja över människor när man leder i grimskaft eller trycka upp människor i väggen på stallgången.
Efter sommaren var hon en klippa att rida & det hade kostat mig en hel del i ET behandligar & massage, hade en hel del spänningar, låsningar i sin kropp & hjärna.

När jag väl fått henne på min sida slår hon knut på sig för att vara till lags.
Nu är hon högdräktig & enormt uttråkad.

Ska erkänna att det var ingen enkel madame, idag är hon snäll som ett lamm.

Men jag tror inte det är kylan. Det är kallt i Holland precis som i sverige, men ngt mildare vintrar. (har varit där många gånger)
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Jag har varit med om precis samma sak.
Min häst jag hade testade mig hela tiden, så fort jag satt upp sköt han rygg. Så jag blev jätte nervös varje gång jag skulle rida honom och även andra hästar som jag inte kände efter det, fick nästan hjärtklappning när jag visste att jag skulle upp på en häst.

Så jag bestämde mig för att sälja honom. Tog hjälp av en tjej som jag känner som är totalt orädd och van vid unghästar. Så hon re honom och hjälpte mig sälja.

Det ska vara roligt att hålla på med hästar! Känner du som du känner är det verkligen inte rätt häst. Så jag tycker du ska sälja innan det händer en ännu allvarligare olycka som gör att du kanske blir helt livrädd för hästar, nu när rädslan redan finns hos dig.

Lycka till! :)
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Det låter väldigt jobbigt. Enligt mig verkar det som om hästen har fått övertaget. Efter att du åkte av har du varit nervös och försiktig vilket hästen utnyttjat genom att ta komandot. Om jag voe du så skulle jag först övervägt att lämna tillbaka hästen. Det skulle antagligen vara skönast för er båda.
Annars så skulle jag genast ta hjälp av någon som är erfaren av bråkiga unghästar. Personen kan hjälpa dig att ta "fighterna" med hästen så att du slipper utsätta dig för onödig rädsla. Sedan kan ni tillsammans långsamt bygga upp ditt självförtoende igen. Gör bara saker som du känner dig helt trygg med och se till att du har många som stöttar och hjälper dig.
Bestämm dig för ett mål, t.ex. "Jag ska kunna hantera alla hästarna i stallet till vardags och känna mig trygg och lugn". Sedan jobbar du dig dit steg för steg. Ingenting kan ta för lång tid! T.ex. i början kanske man vågar ta in den där lilla ponnyn från hagen om någon följer med och hjälper till, den är snäll och inte så stor. Några veckor senare känner man den hästen och känner sig säker med den även på egen hand. Då kanske man kan börja med en annan häst o.s.v. Ju fler och mindre delmål desto bättre!

Kämpa på! :banana:
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Nu är min inget halvblod men vad jag förstått det som är det många hästar oavsett ras som tas hårt där. Nu har ju min gått i avel större delen av sitt liv så självklart är det omställning att någon helt plötsligt ställer krav, hon är ju dessutom dam så lite putt blir hon allt när man ska bestämma! Känns bra att det är fler som inte haft så bråttom upp i sadeln :)
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Hästen är absolut inte bråkig så utan har varit tvungen att ta ledarskapet eftersom jag inte kunnat göra det. Hon är 8 år, alltså ingen unghäst i den bemärkelsen, så hon behöver inte komma till någon tuffare eller så utan hon behöver någon som är trygg. Jag kan inte lämna tillbaka henne eftersom jag äger henne. Tack på mycket för tipsen, dom var bra:)
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Hej,

Tänkte att jag kunde uppdatera min egen tråd lite, om inte annat för att peppa er som skrivit med samma problem.

Allt har gått framåt sen jag skrev första gången. Det har verkligen varit en bergochdalbana med många tårar och det har varit skitjobbigt men nu börjar jag äntligen tycka att det är roligt igen.

Vi jobbar fortfarande från marken och nu börjar jag känna igen hästen jag faktiskt köpte, hon är helt annorlunda nu mot när jag skrev mitt första inlägg.
Just nu så longerar vi, tömkör och har börjat gå små promenader. Jag hade för två månader sen aldrig kunnat drömma om att ens leda henne utan att vara rädd, ännu mindre att kunna spola benen eller ta ut henne på promenad och det gör vi nu utan problem *peppar peppar*. Visst, rädslan kommer fortfarande och oron finns där men det är som med all exponering att den blir mindre och mindre för varje dag vilket är en stor lättnad.

Min tränare har börjat rida lite smått och jag har faktiskt själv suttit på henne en gång vilket kändes som en stor seger men jättejobbigt såklart.
Som plan nu så ska vi fortsätta som vi gjort, min tränare kommer rida henne mer och jag kommer försöka sitta på henne en stund efter hennes pass dom dagarna det känns bra - inga krav och ingen press! Har också en NH-tränare som kommer ut snart som ska hjälpa mig att finslipa lite på ledarskapsövningar.


Så, till alla er som också kämpar fortsätt med det. Vi kommer iallafall jobba på och snart hopps jag att jag ska kunna börja rida min fina nya häst :)
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Jag vet, tanken har slagit mig också, men hon har varit hos mig drygt en månad så det känns som om jag ger upp för lätt? Jag vill inte ha en äldre häst eftersom jag känner att jag gått igenom allt det där med min andra, vill komma vidare nu. Vissa säger åt mig att jag får räkna med att flyga av osv, men ska man verkligen behöva göra det?!


Nej det ska man inte , min unghäst bockade aldrig vid inridning .
Låter som trotts.. men är du villig att ge det ett år ?
tänk så ist ,,du kan ju alltid köpa en ny unghäst som är tryggare ?!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Underbart att höra att det börjar lösa sig för er.

Ge inte upp, du kommer få en underbar häst när ni väl har börjat lita på varandra.
Blev jätteglad när jag läste ditt positiva inlägg. :banana:
 
Sv: Rädd för sin egen häst

:)Skönt att höra. Ja, jag är beredd att ge det tid. Det är inte hästen som är otrygg utan jag.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Tack för ditt svar:laugh:! Kände att det var roligt att få skriva något positivt också så folk ser hur det går. Jag tror absolut att jag kommer få världens bästa häst när vi är "klara" :love:.

Var ute på ridbanan igår och longerade, har aldrig gått förut då hon bara rusat och blivit okontaktbar. Igår gick det super, hon stressade upp sig en gång men det tog vi oss igenom och allt gick verkligen bra!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Vad skönt att det går bra för er!
Jag har också lite problem med min egen rädsla, trots att mitt sto är jättesnällt, är jag ändå rädd för att det ska hända något, så jag vet hur det känns.
Men, rädslan ska ju inte stå i vägen för att göra det man älskar, eller hur?
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Hej Alla,

hittade min gamla tråd och kände att det skulle vara roligt att uppdatera igen!

Läste igenom hela tråden och det har hänt otroligt mycket sen mitt första inlägg. Alla problem på marken är totalt bortblåsta, ingen rädsla kvar! Inga problem att promenera, tömköra, longera osv. Min osäkerhet som har funnits vid hantering av andras hästar är också borta, efter alla dessa år av undvikande har det äntligen gått att jobba bort!

Jag är verkligen glad att jag har börjat jobba med det här, har fått mycket på köpet.

Som sagt, vi har tömkört jättemycket med undantag för ett uppehåll i somras. Hästen utvecklas och allt har gått framåt. Inga som helst problem i hantering, har äntligen fått den hästen jag köpte. Världens vänligaste och lugnaste dam!

Har nu även börjat rida regelbundet igen, började med att rida varenda dag för att verkligen ta mig igenom problemet. Det är så lätt att komma med undanflykter för sig själv så jag har verkligen haft kravet på mig själv att jag ska upp i sadeln varje dag och att jag aldrig får sitt av för att jag är rädd utan bara när det går bra och jag är trygg.

Jag blir fortfarande rädd när jag rider och ibland kommer paniken. Men jag gör det och det är lättare och lättare för varje gång och det är äntligen roligt att åka till stallet och rida igen!

Ridningen går framåt, vi har mest hållit oss i ridhuset. Nästa vecka har vi som mål att försöka ta oss ut på en liten skrittur utanför ridhuset. Nu kan jag äntligen börja fokusera på ridningen och utbildningen av min häst istället för på mig själv och min rädsla som hela tiden varit i vägen.

Jag är så glad att jag inte gav upp. För vissa kanske det hade varit rätt att sälja och det var kanske inte en dum idé men idag är jag glad att jag inte gjorde det utan fortsatte.

Så fortsätt kämpa alla ni andra som också är rädda, det går att jobba sig igenom!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Underbart:love::love: ojojoj, så glad jag blir av att höra/läsa glädjen och självförtroendet i ditt nya inlägg.... du har verkligen lyckats bra med allt ditt arbete... Heder åt dig=):bow:
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Grattis till ett bra arbete! Det är jättestarkt gjort av dig :banana:

Känner delvis igen mig i tråden. Vi köpte en ganska rå, 6-årig hollandsimport hösten-06 och efter ett tag hos oss blev han ganska svårhanterlig. Bl a problem vid uppsittning, nervig och "hög" i huvudet i största allmänhet. Han stack med ett par olika ryttare vid några tillfällen, däribland med mig (som höll på att sluta ganska illa). Jag som alltid har varit en relativt orädd ryttare kände mig ganska olustig/rädd när jag skulle rida honom. Framförallt i uppsittningsmomentet då han drog iväg.

Jag tvingade mig själv att ta itu med problemet. Bad stallkompisar om hjälp vid uppsittningen. Jag gick också med lugna, stabila hästkompisar ut i svansen och tog som du också hjälp av min tränare förstås. Samtidigt minskade vi ner kraftfodret. På sommaren -07 anmälde jag oss till en 5-dagars fälttävlanskurs och åkte iväg tillsammans med en kompis och hennes häst. Det gjorde susen. Vi fick koncentrera oss helt på varann och hästen njöt í fulla drag av kursen och var bara så duktig :love: Problemen vid uppsittningen var som bortblåst och hästen jobbade på med god vilja och energi. Tränare gav honom mycket beröm.

Jag tror så här i efterhand att hästen var understimulerad i kombination med att han inte fått landa i tillvaron efter att ha blivit importerad. Räknade ut att han hade flyttat ca 5 ggr inom ett halvår innan han kom till oss.

Idag är hästen helt annorlunda och jag är aldrig rädd på hans rygg :) Dock är det mycket motor och nerv i honom, men det blir också en känslig häst som går för lätta hjälper och har hög ridbarhet.
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Bra jobbat:bow:

Ibland är det som en tröskel man måste över och sen börjar allt liksom flyta på. Man måste bara komma över ens egen rädsla för att kunna fokusera på hästen.

När jag t.ex rider min andra häst struntar jag fullständigt i om han bockar lite eller hoppar till och fjantar. Men när min nya bara har spetsat öronen har det knytit sig i magen och då förstärker man ju hästens osäkerhet och så är man inne i den onda cirkeln.
Så ibland antar jag att det är något som måste bryta det så man börjar slappna av, och i ditt fall verkar det ju ha varit fälttävlanskursen. Imponerande att du tog dig dit trots din rädsla, här hemma travar vi på sin höjd cavaletti :angel:

Sen kan det ju också ha något att göra med importen, det är ju en betydligt större omställning att byta land och språk osv än att "bara" byta ägare. Och våra hästar har ju gjort både och, dessutom under kort tid flera gånger!
 
Sv: Rädd för sin egen häst

Bra jobbat:bow:

Ibland är det som en tröskel man måste över och sen börjar allt liksom flyta på. Man måste bara komma över ens egen rädsla för att kunna fokusera på hästen.

När jag t.ex rider min andra häst struntar jag fullständigt i om han bockar lite eller hoppar till och fjantar. Men när min nya bara har spetsat öronen har det knytit sig i magen och då förstärker man ju hästens osäkerhet och så är man inne i den onda cirkeln.
Så ibland antar jag att det är något som måste bryta det så man börjar slappna av, och i ditt fall verkar det ju ha varit fälttävlanskursen. Imponerande att du tog dig dit trots din rädsla, här hemma travar vi på sin höjd cavaletti :angel:

Sen kan det ju också ha något att göra med importen, det är ju en betydligt större omställning att byta land och språk osv än att "bara" byta ägare. Och våra hästar har ju gjort både och, dessutom under kort tid flera gånger!

Tack för det! :) Jag är helt övertygad om att importen (och miljöbyte flera ggr på kort tid) kan påverka många individer på ett stressande/negativt sätt.

Vår häst var kollad av två veterinärer utan anmärkning, så han verkade inte ha ont kroppsligen. Däremot var han ganska muskelfattig vid ankomsten till oss. Veterinären nämnde också att hollandsimporter ofta ser illa ut i munnen, vår har dock fin mun. Som "friskvård" och i förebyggande syfte försöker vi ta ut en massör regelbundet till vår häst.

Numera mår han fina fisken! :)
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 511
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 300
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 945
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 332
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp