Upphittad dräktig katt - vad göra?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Madelene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 053
M

Madelene

Hittade en övergiven/bortsprungen katt igår. Hon strök omkring bakom våra garage och verkligen hoppade upp i famnen på mig när jag lockade på henne. Lockade med det magra skrället hem och nu har hon fått mat och avmaskningsmedel och börjat finna sig tillrätta.

Hon har ingen önskan att gå ut, är mycket tillgiven, går på låda och är en mycket trevlig katt faktiskt.
Funderar på var hon kommer ifrån och hur jag ska bära mig åt för att hitta ägaren? Eftersom hon hittade kattlådan på en gång så är hon ju van vid den. Hon äter inte så mycket torrfoder, men när jag öppnade en burk tonfisk för att ge henne det med avmaskningsmedlet så blev hon helt stirrig.
Mina andra katter har accepterat henne, men hon är lite vilsen och verkar inte veta hur hon ska bete sig mot dom.

Lilla stackaren är dessutom med bäbisar.
Detta föranleder min fråga.
Hon är väldigt smal och att föda blir nog inte lätt för henne, vet inte vilken vecka hon kan vara i men magen är stooor.
Är det bäst att ta in henne till djursjukhuset och låta de ta bort ungarna eller ska man ge henne en chans att föda dem själv?
Tror inte hon orkar ge dem di, hon är så mager just nu. Kan man då avliva ungarna och visa dem för henne så hon förstår att de är döda? (Gjorde så med kaniner förut och det fungerade bra).

Vad tycker ni?
jag tror ju inte att jag hittar ägaren och hitta ett annat hem åt henne lär väl dröja så jag känner att dessa beslut kommer bli mina att fatta.
Vad tycker ni????

Sv: Upphittad dräktig katt - vad göra?

Enklast är väl att fara till en vet. för undersökning av katten och utgå från det.
Tycker dock Inte att ev avlivade kattungar ska visas upp för kattan.....
Bättre då att ta bort alla utom en.!

Sv: Upphittad dräktig katt - vad göra?

Iofs sena aborter går bra om veterinärkirurgen är underrättad.
Men väljer du att låta henne få ungarna hinner du nog att göda upp henne lite.

Du har alla möjligheter öppna och om hon verkar friskt i övrigt tror jag nog att även rent medicinskt har du alla möjligheter öppna. - fast jag förstår mycket väl din farhåga.

Men dina egna krafter är givetvis också en begränsande faktor...

Sätt upp lappar på henne och så; upphittad katt.
Men tyvärr, finns folk som kickar iväg sin dräktiga katthona, kör henne nånstans där hon inte har chans att hitta hem... *bläää* Kan vara så, här också.

Skönt att du kunde och ville hjälpa henne. Heders!
Gud signe Dig.

Liknande trådar

Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 713
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som... 2
Svar
21
· Visningar
2 726
A
Övr. Katt När Smulan var ett foster hade hennes mamma en obehandlad infektion. Detta gjorde Smulan blind på ena ögat men viss syn på det andra(hon...
Svar
12
· Visningar
1 177
Senast: alfur
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 834
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka