Uppkörning BE - ekipage??

lil-sis

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma. Och det är vad för bil jag ska hyra så att jag kan ta ett så pass lätt släp som möjligt men ändå så att det blir BE?

Ska köra upp första november, bor på bilfirma men alla j*kla bilar inkl min har automat. Så de kan jag inte ta.

Allra bäst vore det med en bil som får dra kanske 1250 på B för då kan jag ta släpet hemma och behöver inte hyra.

Något förslag?
 
Sv: Uppkörning BE - ekipage??

Först av allt måste jag fråga - hur tar du ekipaget till uppkörningen utan att begå olovlig körning?

Sambon hyrde av bilskolan, bil + släpvagn så att last kan surras etc. Funkade hur bra som helst. Har du inte haft kontakt med någon sådan som kan assistera?
 
Sv: Uppkörning BE - ekipage??

Jag tror att den bästa lösningen är att låna hela eller delar av ekipage hos bilskola.

Jag körde upp med egen bil men bilskolans släp. Slapp lasta (och många kuggar på just lasten), allt funkade som det skulle (lampor etc) och det var på plats när jag skulle börja körningen (någon annan hade kört dit den).

Det är ju inte tyngden på släpet i sig som gör det svårare, det är ju antalet axlar som kan vara ovant om man inte har kört med det innan. Boggie reagerar ju lite långsammare än enkelaxlat, vilket var lite ovant för mig, som alltid dragit enkelaxlat och tycker det är lättare.
 
Sv: Uppkörning BE - ekipage??

Jag lånar kompisens släp som är typat till 1500 och drar med min vanliga bil som har tjänstevikt 1400. Tycker personligen att det är lättare att köra upp i min egen bil då den är bakhjulsdriven och jag är van vid den. Skulle inte vilja köra upp med en bil jag inte känner.
 
Sv: Uppkörning BE - ekipage??

Ja men min bil, som jag skrev, är automatväxlad och man får inte köra upp med automatväxlad om man inte har villkor automat på körkortet. Annars hade jag bara hyrt ett tyngre släp.

Och nej jag har inte kört med någon bilskola, backa kan jag (även knivigare).

Det blir nog den hyr-SAAB jag hämtade hem hästarna med (och således har kört en del förut), måste bara klura ut vilket släp jag ska hyra.

Surra last etc gör bilmeken om jag inte hämtar höbal och packar hårt = behöver inte surras. Eller så lånar jag bilsläpet och ställer min eller kanske brorsans bil på släpet så är den saken klar.
 
Sv: Uppkörning BE - ekipage??

Det sistnämnda kan du glömma, om den inte är täckt, bilsläpen.

Du måste köra upp med täckt släp.
 
Sv: Uppkörning BE - ekipage??

Man får köra upp med en bil på biltrailer.
Huvudsaken är att sikten bakåt är "förstörd" eller hur man ska säga.
man ska alltså inte kunna se ngt genom innerbackspegeln..

Dessutom finns det väldigt tydliga regler hur en bil Skall vara surrad på vagn så då lär man ju klara lastsäkringen. :)
 
Sv: Uppkörning BE - ekipage??

Då är det olika från uppkörningsställe till annat. Där jag körde upp var det inte tillåtet.

Lycka till, vad du än väljer!
 
Sv: Uppkörning BE - ekipage??

Citat från min teoribok ang BE-kort från Sveriges Trafikskolors Riksförbund.
"En bil på släp kan betraktas som en sluten lådkonstruktion"
BE-boken sid 27
/M
 
Sv: Uppkörning BE - ekipage??

*knapplån*

Undrar bara hur mycket ungefär kostar det att ta BE om man inte kör på bilskola?
 
Sv: Uppkörning BE - ekipage??

Varför får bilen inte vara automatväxlad? Har man körkort som det inte står automat på så kan man ju köra manuell bil. E kortet ska ju vara för att visa att man kan köra med tungt släp. Korkat i så fall tycker jag. JAg vet ju att man måste köra upp med manuell bil för att få allmängiltigt körkort men jag trodde inte det gällde för släpkärra. Där sprack i så fall min fina plan att låna farsans bil och köra upp med...
 
Sv: Uppkörning BE - ekipage??

Det står i BE-boken att man inte får köra upp med automatväxlad bil om det inte är så att man har det villkorat i B-körkortet.

Jag hoppades ju på att få köra upp med min bil...

Har bokat en lektion på bilskola, de hade däremot inget ledigt ekipage på uppkörningsdagen...
 
Sv: Uppkörning BE - ekipage??

Ska troligen få låna bil av snäll bukefalist, då är det bara släpet kvar.

Har nu bokat TVÅ lektioner på bilskola, två olika :rofl:

Den sista lektionen är två dagar innan uppkörningen, blir nog bra. Om inte mina nerver ställer till det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min...
Svar
13
· Visningar
1 573
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: Mia_R
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
931
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 944
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp