Uppkörning med hyrsläp

Lars L

Trådstartare
Hej,
Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min lilla bil.

Något som gnager mig är att examinatorerna verkar vilja ha registreringsbevis men det är något ingen uthyrare vill ge mig eller ens har till hands. Ni som kört upp för BE hur löste ni det? Jag tänkte visa i Transportstyrelsens app att jag har rätt släp.

ps hittar ingen körskola i Borås som ”bara” vill hyra ut släp ds.
 
Hej,
Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min lilla bil.

Något som gnager mig är att examinatorerna verkar vilja ha registreringsbevis men det är något ingen uthyrare vill ge mig eller ens har till hands. Ni som kört upp för BE hur löste ni det? Jag tänkte visa i Transportstyrelsens app att jag har rätt släp.

ps hittar ingen körskola i Borås som ”bara” vill hyra ut släp ds.
Du kan inte köra till provet med samma kombination som du ska köra upp med, du kuggas direkt! Du kan däremot köra dit med en laglig B-kombination och sedan byta dragbil så ekipaget är lagligt BE för själva uppkörningen. Du behöver inte registreringsbevis för släpet om de inte gjort om reglerna, det står på släpet vad som är totalvikt och lastvikt. Jag hyrde en tyngre bil för uppkörningen och en vanligt hästtransport på macken, den hade totalvikten 1300 kg och den fick jag dra till uppkörningen med min egen bil.
 
Du kan inte köra till provet med samma kombination som du ska köra upp med, du kuggas direkt! Du kan däremot köra dit med en laglig B-kombination och sedan byta dragbil så ekipaget är lagligt BE för själva uppkörningen. Du behöver inte registreringsbevis för släpet om de inte gjort om reglerna, det står på släpet vad som är totalvikt och lastvikt. Jag hyrde en tyngre bil för uppkörningen och en vanligt hästtransport på macken, den hade totalvikten 1300 kg och den fick jag dra till uppkörningen med min egen bil.
Nä, jag kör dit med min lilla bil och min fru kör dit med den stora sedan använder jag den stora bilen för att få en kombination som kräver BE-körkort.

Okej, skönt att höra att du inte behövde visa registreringsbevis för släpet. Det är ju som sagt hopplöst att ordna om man hyr släpet.
 
Nä, jag kör dit med min lilla bil och min fru kör dit med den stora sedan använder jag den stora bilen för att få en kombination som kräver BE-körkort.

Okej, skönt att höra att du inte behövde visa registreringsbevis för släpet. Det är ju som sagt hopplöst att ordna om man hyr släpet.
Glöm inte bort att du ska ha rätt lastvikt och kunna visa det om det inte är uppenbart. En som körde upp samtidigt hade ett bilsläp med en bil på.
 
När jag körde upp för BE hyrde jag släp (och en lektion för att få hyra släpet) av en körskola. De levererade släpet så det fanns på platsen för uppkörning. Det behövdes inte reg-bevis.
 
När jag tog mitt BE fick jag ganska många frågor kopplade till registreringsbeviset, men hade det inte funnits tillgängligt kanske det blivit andra frågor bara?
 
Du kan inte köra till provet med samma kombination som du ska köra upp med, du kuggas direkt! Du kan däremot köra dit med en laglig B-kombination och sedan byta dragbil så ekipaget är lagligt BE för själva uppkörningen. Du behöver inte registreringsbevis för släpet om de inte gjort om reglerna, det står på släpet vad som är totalvikt och lastvikt. Jag hyrde en tyngre bil för uppkörningen och en vanligt hästtransport på macken, den hade totalvikten 1300 kg och den fick jag dra till uppkörningen med min egen bil.
Men det står på trafikverkets sida att man ska ha med senast utfärdade regbevisen både på bil och släp, till uppkörningen.

Har det blivit ändrat utan att de ändrat på hemsidan?
 
Men det står på trafikverkets sida att man ska ha med senast utfärdade regbevisen både på bil och släp, till uppkörningen.

Har det blivit ändrat utan att de ändrat på hemsidan?
Jag vet som sagt inte om de ändrat reglerna men det verkar ju lite märkligt, det står ju stansat på en plåt vad som gäller för respektive släp.
 
Jag vet som sagt inte om de ändrat reglerna men det verkar ju lite märkligt, det står ju stansat på en plåt vad som gäller för respektive släp.
Jag tog bara utökat och för ett par år sen, men då var jag tvungen att ha med (och lämna) regbevisen till han jag körde upp för.
 
Hej,
Jag ska köra upp för BE-körkort och måste hyra ett släp som är tillräckligt tungt men som jag ändå kan köra till provet med min lilla bil.

Något som gnager mig är att examinatorerna verkar vilja ha registreringsbevis men det är något ingen uthyrare vill ge mig eller ens har till hands. Ni som kört upp för BE hur löste ni det? Jag tänkte visa i Transportstyrelsens app att jag har rätt släp.

ps hittar ingen körskola i Borås som ”bara” vill hyra ut släp ds.
Oj. Annars är det bästa att hyra släp från en körskola för dom lastar det korrekt oxå. Annars har jag ett BE släp du kan låna i Borås. Dock kommer du inte kunna köra dit det med en mindre bil.

Jag hade tagit en lektion innehållande säkerhetskontrollen och en körlektion på en bilskola. Det är värt det och då kommer du även få tillgång till deras släp.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 795
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 393
Utrustning Hej på er alla bukare! Jag skulle vilja be er om hjälp, jag fyller snart 18 och håller därmed på att ta körkort. Min familj äger en...
2
Svar
34
· Visningar
3 448
Senast: Larka
·
Äldre Hej Buke. Just kommit hem från körskolan och är nästan gråtfärdig. Glad i hågen åkte jag dit och förväntade mig att efter lektionen...
2
Svar
33
· Visningar
7 783
Senast: Landsbygds
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp