Bukefalos 28 år!

Upplägg under vintern

Ida_79

Trådstartare
Hur ser era upplägg ut nu i vinter med träning utav hästen?
Min ska igång ordentligt,ska ut och tävla till våren:)
 
Sv: Upplägg under vintern

Min ridbana fungerar inte eller knappt under vintern, så det är träning längs grusvägen som gäller.
Just nu har jag fokus på traven på i stort sett alla hästar, utom Lukas som får jobba galoppen också.
Tänkte passa på att träna steglängdsökningar i trav på de flesta, eftersom man kan få lite extra bjudning "gratis" av att inte vara inramad på ridbanan.
Det är ju enkelt att träna öppna, sluta och skänkelvikning på vägen också. Om man vill skänkelvika en lite längre sträcka, så kan man ju "ta stöd" mot diket om man vill.

Jag har några som ska ut på tävling i vår, men en av dem är avställd för närvarande. Hon är född -09 och ska vila en skoperiod innan jag ska sätta igång henne igen. Förhoppningen är att kunna debutera LA:1 med henne och helst kvala till fjordhästSM i dressyr (kvalgränsen är snälla 55% vid tre ritter så det bör gå).
En annan häst, som blir nio vid nyår, fokuserar jag mycket på skolorna. Han behöver dessutom hitta bättre avslappning i skänkelvikningarna så han inte tänker galoppfattning vad jag än gör.
Han ska helst gå stadigt på 64-65% på MSV C i vår, men det vet man aldrig.
Hästen har kapacitet för det, men frågan är hur det är med "morsan"...

Mina hästar är ganska unga, och jag är inte så hemskt skolad, och största bristen är steglängdsökningarna. Vi är skapliga på "krumelurer" men brister i annat. Men tränas och förbättras ska det!

Jag har något slags dröm att kunna kvala upp till St George och genomföra på godkända procent på min blivande nio-åring - men det får ta hur många år som helst innan vi är där och det är inget som säger att jag någonsin kommer att kunna rida på den nivån.

Jag är i grund en skogsryttare som har ett gäng billiga hästar av olika typer, ingen av dem är egentligen tänkt för dressyr. "Stjärnan" är en kbl-travare som visat sig vara betydligt dugligare inom dressyr än trav. Han behöver bli rappare i bakbensaktiviteten, och han behöver bli mer elastisk och tänjbar i gångarterna, och förstås starkare i samlingen i både trav och galopp.
 
Sv: Upplägg under vintern

Vinter = träning här. Slår det till och blir skitkallt så kan det bli lite vila då men annars håller vi igång.
Ena hästen är skadad och vi vet inte om han kommer tillbaka alls så den är inget mer än vila inplanerat för.
Den andra ska tränas inför vårens tävlingar, ska tävla LA-klasser och vi behöver lägga massor med jobb på att stärka henne i galoppen och grundarbete överhuvudtaget få henne igenom i kroppen då hon spänner till lätt -och blir hon spänd så blir hon frustrerad och arg = pannkaka av allt :p
Kommer att få hem en utbildningshäst och den ska framförallt ”jobba rätt”, är felriden och omusklad men en väldigt fin häst i grunden så det blir bara en massa jobb med att få den på banan igen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Upplägg under vintern

Jag tycker du är så duktig med dina hästar! Imponerad verkligen! :)

*KL*

Min häst har haft sin vila så här blir det träning hela vintern för till våren ska vi tävla! Kan även bli någon tävlingen i vinter. Vi ska jobba på formen i tölten och se till så bakbenen verkligen är med. Kommer jobba i galopp mycket då den kan främja tölten som nu är hans sämsta gångart. Blir säkert någon träning för tränare efter årsskiftet annars kör vi på själva och har framförallt kul ute i snön! :)
 
Sv: Upplägg under vintern

Här är det träning som gäller. Har haft lite otur med en hov men nu är vi igång igen. Hästen min är 22 men pigg som jag vet inte vad efter höstens oplanerade vila. Har äntligen en ny dressyrsadel så jag kan rida! Fick plocka bort både sporrar och spö för att få ner hästen på jorden igen. Hon älskar att träna och har en jäkla arbersskslle.Men fokus under vintern kommer vara fokus på att hålla henne rund och låg för att bygga mer överlinje och plocka upp henne igen till en högre form till våren.
 
Sv: Upplägg under vintern

Mina tränas året runt, dock blir det nog lite mer ridhus på vintern då det är så mörkt och hårt ute. Försöker dock rida i snön när det går, för det är också bra träning.
Nu satsar jag på att över vintern få till lugnet i större grad hos den som brukar bli spänd, och bygga styrka och stadighet hos den som behöver det.
 
Sv: Upplägg under vintern

Våra vuxna hästar är i träning året runt och vintern är en ypperlig tid att stärka dem ytterligare för större uppgifter i vår. Yngre förmågor får vila i perioder beroende på ålder, växtperiod och utbildningsnivå.
 
Sv: Upplägg under vintern

*KL*

Min ska tränas inför vårens tävlingar, fortfarande mycket grundarbete kvar, speciellt i galoppen. Sedan har vi precis börjat introducera sidförande igen efter ett år av rehab så de ska förstärkas och vidareutvecklas. Målet är att kunna starta LA nästa år. Försöker variera arbetet så gott det går men det blir lite mer ridhus så här under vintern även om jag bara rider 3 dagar i veckan och resten av arbetet sker från marken.
 
Sv: Upplägg under vintern

Min ena håller på att sättas igång vilket görs långsamt i skogen. Den andra håller också på att komma igång efter vila, men med honom blir det även tömkörning på banan och så kommer det bli mycket galopp i skogen för att få bort kalaskulan:p.
 
Sv: Upplägg under vintern

Vi kör på för fullt!
Lilla häst har under hösten tagit det stora steget upp till medelsvår, så vi ska jobba vidare med styrka, bärighet och teknik så att vi blir klara för tävlingsstart också.
Hästen behöver bli lite kvickare (och ryttaren mer konsekvent, vilket märkligt sammanträffande :angel: ) för att tex bytena ska ske på precis rätt plats.
Det vi behöver arbeta mest på är galoppen så en hel del av jobbet har jag tänkt att göra med hjälp av banhoppningen. Det blir liksom ... tydligt ... om man har allt på plats när man börjar blanda in hinder.

Tänkte starta någon MsvB tidigt på säsongen. Så får vi se efter det om vi är sugna på mer dressyr :sneaky: ;)
Det är ju egentligen ft-säsongen vi ser fram emot :D
Det blir nog någon kortare vila under vintern också.
 
Sv: Upplägg under vintern

Vi kör hårdträning i princip hela vintern, målet är just nu att rida på stabila poäng i MSVA. Lyckas träna bort hjärnspökena på honom ännu mer, sätta galopparbetet och bytena klockrent (ofta där dom visar sig). Få honom mer lugn och harmonisk i ren allmänhet, försöka bryta det opålitliga beteendemönstret. Ska även passa på att rida ut mycket i snön så fort den lägger sig och det inte är snorhalt ute.
 
Sv: Upplägg under vintern

Hade tänkt ha 2 veckors vila över jul och nyår för att vi avancerat så mycket under sommar och höst, men pga kolik och då ridförbud i en vecka fick vilan komma nu.
Så nästa vecka blir det igångsättning och sen blir det träning för fullt inför bytena som vi ev ska introducera i vår.
 
Sv: Upplägg under vintern

kl
En enormt stor hästlastbil och gård i södra Spanien är min plan och upplägg för framtida vintrar:D

Skämt å sido, när jag har ridhäst försöker jag alltid lägga in en viloperiod i januari/februari ngnstans, sen försöker vi också att nyttja snön när vi har turen att det är bra underlag. Personligen blir det lite energistop när det är grått och kallt så det är skönt att även rå om sig själv lite extra och ta sig den tiden.

Får tillägga att jag inte har haft ngn tävlingshäst utan rena hobbyhästar innan, kanske blir det annorlunda när man har en tävlingsplanering.
 
Senast ändrad:
Sv: Upplägg under vintern

Med ridhus på gården så kan jag hålla igång även på
vintern utan problem.

Men min brukar få 1 veckas vila någon gång i Jan eller feb, sedan 1 vecka under sommaren annars får hon vila när jag inte hinner/kan rida.
 
Sv: Upplägg under vintern

KL

Vi håller också igång i vinter, med siktet att komma ut o tävla till våren. Red ett par LB i år och antagligen harvar vi samma lätta klasser nästa år, känns allt bra o stadigt kanske vi nosar på lite högre klasser. Min häst spänner sig lätt och det ABSOLUT viktigaste för mig är en hållbar häst som är glad o positiv, inte att klättra i klasserna :)

Massör o tränare är samstämmiga om hur träningen i vinter ska gå till, och jag håller med. Styrka o teknik ska det jobbas. Styrkan underlättas ju av snön och tekniken (alltså benplacering och kroppskontroll) gör vi efter grusvägar. Ca 1 gång i veckan drar vi till ridhus o rider för tränare.

Sedan kommer det komma perioder med lugnare arbete för hästen iom att jag har massor med skola o jobb. Det lider han inte av! :)
 
Sv: Upplägg under vintern

Jag planerar inför debut på tävlingsbanorna i vår, efter att ha ridit några Pay and rides i höst med bra resultat. Blir väl LB i vår och nån LA senare under säsongen hade jag tänkt.

Min häst är inte den som tycker att vila är så nödvändigt, speciellt inte när det är kallt. Men vi kanske tar någon eller några veckor med bara uteritter och lite markarbete för omväxlings skull. Det beror på hennes humör, för min del skulle hon gärna få stå helt en period men risken är att hon blir lite dryg av det så vi får se. Kommer det snö är det ju roligt att rida ute, nu är det bara stenhårt och lera om vartannat så för min del hade hon gärna fått gå i hagen nu :o
 
Sv: Upplägg under vintern

Mitt sto -09 har vintervila en skoperiod, ska skos i mitten av februari och då sättas igång igen.
Hon har gått LB med godkända procent och jag siktar på att kunna rida LB:1 på över 55% under våren för att kvala till fjordhästSM.

Min målnivå med en fjording utan spektakulära steg får väl vara någonstans runt 60-64%, så mycket högre tror jag inte hon har kapacitet för.
Just 2014 vill jag, eftersom det är kaxigt, få med henne på SM.
Därefter antagligen ligga kvar på LA-nivå i några säsonger till och förbättra resultatet till att vara stadig över 60%.

Valacken -05 ska vara igång hela vintern, jobba vidare på steglängdsskillnader i alla gångarter, och få till skolorna bättre så att vi kan gå godkänd MSV C och förhoppningsvis få starta MSV B.
Med tid och träning tror jag han kan landa på dryga 65% men troligen inte mer än det.
Han är kbl-travare.

Connemaran ska förbättra sig i längningar och stegkvalitet och förhoppningsvis debutera dressyr som ponny under våren eller sommaren.
Han blir sex vid nyår, går att starta LA om man nöjer sig med 60-65%.

Quartervalacken som jag fick i september (då i stort sett grundriden kravlöst i skritt, trav och galopp utan att någon frågat efter form eller böjning) hoppas jag kunna starta LB dressyr. För honom handlar det mycket om social träning, så det spelar inte så stor roll vad han får för resultat. Han är skaplig i travarbetet och gör relativt vettiga längningar där men är inte särskilt stark i galoppen än.

Den fjording som blir sju, ska förhoppningsvis gå att träna ikapp i galoppen så han kan gå dressyren på LA:1 i fjordhästSM igen. Han börjar få bra trav, och "riktiga" längningar är på gång. Vi ska få till suget ännu bättre i accelerationerna, och som sagt galoppen som tränas med många fattningar och mycket samlande arbete i skritt och trav.

Sedan har jag några som i stort sett bara hålls igång och grundarbetas och ska fortsätta med det.
Har en tredje fjording, som har stor kapacitet men inte lika lätthanterad vilja:p. Önskar att han kunde bjuda på det han har, men det är nog ganska lång tids träning för att få till. Kanske när han är 20 (han blir åtta vid nyår)???
 
Sv: Upplägg under vintern

Vi kommer att ligga i träning i vinter för att kunna kvala till MSV A nästa år! :)
Min har fått ett par veckors "vila"= lugnare ridning, för hon måste hållas igång, ingen häst man bara ställer av i några veckor! Börjar bli gammal tanten 17 år i januari! :o
Så hon behöver röra på sig för att inte bli för stel!
 

Liknande trådar

Dressyr Som en avknoppning av ”förändring i domarkåren” som var en avknoppning av ”Helgstrand Dressage dokumentären” 😎 Hur behöver tränarna...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 239
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Kristall10
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
896
Trädgård & Växter Ska flytta till årsskiftet och får då en jättestor balkong, i det soligaste läget. Jag vill såklart ha växter på min balkong och det...
Svar
8
· Visningar
607
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp