Upploppen som varit

När börjar rasism bli naturlig? Vid vilken gräns går 'vi' och 'dom'? Sub-saharan Afrikaner, Mellanösterns semitiska folk, sydeuropéer, greker, spanjorer, Portugeser slaviska folk från Centraleuropa, Ryssar. Tyskar, Britter. Var blir den kulturella rasism naturlig? Tyskar, Danskar, Finnar, Norrmän, Britter?

Kriget i Ukraina visar om något att rasism inte behöver betyda etnicitet, hudfärg eller kultur. Alla inbördeskrig som i forna Jugoslavien visar om något att rasism är något som kan skapas artificiellt. Stenkastningen, upploppen och hatet mot polisen och andra myndigheter är komplext men något som vi, ja vi alla svenskar var våra föräldrar än är födda, måste arbeta med. Att vara en synbar minoritet i ett alltmer polariserat Sverige är att utsättas för ständiga kränkningar och förödmjukelser och att det resulterar i brottslighet ser vi i många länder, kanske ffa i västvärlden.

Det imo otroligt idiotiska förslaget om zoner där man visiterar människor kommer enbart att spä på utanförskapet och därmed hatet mot vad som ses som 'svenskar'. Även polisen är emot sådana förslag. Återigen, vi måste börja med en integrerad skola, där grundläggs utanförskapet. Att förstatliga skolan är bland det mest idiotiska som någonsin gjorts. Resurser måste läggas på skolor i utsatta områden. Myndigheter måste få tillstånd att samarbeta. Företag och den offentliga sektorn måste uppmuntras (i den offentliga sektorn tvingas) att sluta med sitt eviga, vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper = Anders från Bromma. Det måste bli lättare att dra rasistiska företag inför arbetsdomstolen.

Det är ingen, absolut ingen som på något sätt försvarar upploppsmakarna liksom det inte var någon som försvarat tidigare (icke-religiösa) upplopp. Men vi, som samhälle, måste komma till rätta med problematiken bakom den. Annars kommer Paluden eller någon annan som honom att upprepa vad som hänt.
 
Herregud. Vad säger man? Ebba blir bara läskigare och läskigare. En man provocerar medvetet och hon vill att polisen ska skjuta motdemonstranter. Helt jävla galet.
Ebba och Jimmie som eldar på med Ulf i ambivalent maktambition blir perfekt. Skjuta våldsverkare som första metod och sedan kollektivt utvisa hela familjer för ”asocialt” beteende.

Det är väldigt långt från vad jag ser som gjort och gör Sverige till ett bra land att leva i. Låt oss slippa den mörka framtiden. Men galet är det. Retoriken är helt galen, likaså förslagen.
 
EBT har blivit spritt språngande. Jag bävar för vad som kommer hända om KD hamnar i någon slags alliansbildning i regeringställning i höst. Polisen själv har redan sagt att det inte främst var islamister som drev på upploppen. Vad hände med Kristdemokraternas, 5 budordet. Du skall inte dräpa?

Sverige är 'vårt' land. Eh, alla svenskars land, oavsett var våra föräldrarna är födda. Jag skulle kunna säga många ord just nu som skulle resultera i att bannas från Buke.
 
Ebba och Jimmie som eldar på med Ulf i ambivalent maktambition blir perfekt. Skjuta våldsverkare som första metod och sedan kollektivt utvisa hela familjer för ”asocialt” beteende.

Det är väldigt långt från vad jag ser som gjort och gör Sverige till ett bra land att leva i. Låt oss slippa den mörka framtiden. Men galet är det. Retoriken är helt galen, likaså förslagen.
Jag blir tokig, den stora majoriteten av brott begås inte av första utan andra generationen immigranter. Svenskar, med svenskt medborgarskap sedan födelsen i Sverige, utan andra medborgarskap. Brotten och upploppen begås av SVENSKAR.
 
När börjar rasism bli naturlig? Vid vilken gräns går 'vi' och 'dom'? Sub-saharan Afrikaner, Mellanösterns semitiska folk, sydeuropéer, greker, spanjorer, Portugeser slaviska folk från Centraleuropa, Ryssar. Tyskar, Britter. Var blir den kulturella rasism naturlig? Tyskar, Danskar, Finnar, Norrmän, Britter?

Kriget i Ukraina visar om något att rasism inte behöver betyda etnicitet, hudfärg eller kultur. Alla inbördeskrig som i forna Jugoslavien visar om något att rasism är något som kan skapas artificiellt. Stenkastningen, upploppen och hatet mot polisen och andra myndigheter är komplext men något som vi, ja vi alla svenskar var våra föräldrar än är födda, måste arbeta med. Att vara en synbar minoritet i ett alltmer polariserat Sverige är att utsättas för ständiga kränkningar och förödmjukelser och att det resulterar i brottslighet ser vi i många länder, kanske ffa i västvärlden.

Det imo otroligt idiotiska förslaget om zoner där man visiterar människor kommer enbart att spä på utanförskapet och därmed hatet mot vad som ses som 'svenskar'. Även polisen är emot sådana förslag. Återigen, vi måste börja med en integrerad skola, där grundläggs utanförskapet. Att förstatliga skolan är bland det mest idiotiska som någonsin gjorts. Resurser måste läggas på skolor i utsatta områden. Myndigheter måste få tillstånd att samarbeta. Företag och den offentliga sektorn måste uppmuntras (i den offentliga sektorn tvingas) att sluta med sitt eviga, vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper = Anders från Bromma. Det måste bli lättare att dra rasistiska företag inför arbetsdomstolen.

Det är ingen, absolut ingen som på något sätt försvarar upploppsmakarna liksom det inte var någon som försvarat tidigare (icke-religiösa) upplopp. Men vi, som samhälle, måste komma till rätta med problematiken bakom den. Annars kommer Paluden eller någon annan som honom att upprepa vad som hänt.
Bara en fråga, du tänker på kommunalisering av skolan? För det är över 30 år sedan som skolan var statlig. I övrigt håller jag med.
 
EBT har blivit spritt språngande. Jag bävar för vad som kommer hända om KD hamnar i någon slags alliansbildning i regeringställning i höst. Polisen själv har redan sagt att det inte främst var islamister som drev på upploppen. Vad hände med Kristdemokraternas, 5 budordet. Du skall inte dräpa?

Sverige är 'vårt' land. Eh, alla svenskars land, oavsett var våra föräldrarna är födda. Jag skulle kunna säga många ord just nu som skulle resultera i att bannas från Buke.
Finns det inte någon passus i bibeln om att man ska dräpa de otrogna? Borde ju finnas något som kan läsas så iom att kristendomen använt den metoden många gånger genom historien
 
Finns det inte någon passus i bibeln om att man ska dräpa de otrogna? Borde ju finnas något som kan läsas så iom att kristendomen använt den metoden många gånger genom historien

Gamla testamentet, där får man stena otrogna, inte äta fläsk och inte odla var sjunde år. Men vad jag kommer ihåg inte i nya. Däremot har den kristna kyrkan genom historien varit mycket ivrig på att döda otrogna. De tio budorden kommer förvisso från gamla testamentet men är enligt Jesus lika relevant även för kristna inte bara judar.
 
Jag tror snarare att det enda vi är oense om är vilken fråga som ska besvaras först, och att den ena frågan inte kan utelämna svaret från den andra när en situation är komplex.

Som jag skrivit så är det jag är kritisk mot när man utelämnar den ena av frågorna, inte att man besvarar båda.

Och mot att det känns som att det alltid ligger nära till hands att bli anklagad för att gå rasismens ärende så fort man andas om att konstatera att något är dåligt agerande. Jag tror att den ängsligheten tyvärr är helt kontraproduktiv. Men jag är själv rätt uppgiven om framtiden, så jag har ingen magisk lösning för hur vi ska få fred på jorden och ett jämlikt, inkluderade samhälle. Jag tror inte på metoden att vara tyst om det som är uppenbart fel bara.
 
Om jag var polis skulle jag ta riktigt illa upp av Buschs utspel. En politiker som förväntar sig att jag ska skjuta skarpt mot landets befolkning...😱
Och dessutom underkänner polisernas bedömning på platsen. Jag hade inte varit förvånad om det hade blivit fler skarpa skott i de situationer som uppstod, men att från sidan påstå att det var fel att det inte skottskadades fler demonstranter det är hårresande.

Polisen är där för att skydda medborgare (inkl sig själva), inte för att ha ihjäl dem.
 
Om jag var polis skulle jag ta riktigt illa upp av Buschs utspel. En politiker som förväntar sig att jag ska skjuta skarpt mot landets befolkning...😱
Polisen verkar hålla med. Även om de kallar det oerhört istället för mitt hårresande.

Polisfacket: ”Ett oerhört uttalande”
”Detta är ett oerhört uttalande. Att en svensk politiker närmast uppmanar svensk polis att skada ett hundratal personer genom att skjuta skarpt hör inte hemma i en rättsstat”, säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz i en skriftlig kommentar till TT.
 
Ebba och Jimmie som eldar på med Ulf i ambivalent maktambition blir perfekt. Skjuta våldsverkare som första metod och sedan kollektivt utvisa hela familjer för ”asocialt” beteende.

Det är väldigt långt från vad jag ser som gjort och gör Sverige till ett bra land att leva i. Låt oss slippa den mörka framtiden. Men galet är det. Retoriken är helt galen, likaså förslagen.
Framstår mer och mer som att Ebba är nåt slags Trumpist, tänker utöver den här skiten på "hjärtlandet" och hur mycket det påminde om hur Trump försökte smörja sin väljarbas.
 

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 328
Senast: Seabaz
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 398
Senast: Puffen
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 908
Senast: Otter
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 653
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp