Bukefalos 28 år!

Upploppen som varit

Jag undrar också om de som tycker att en eskalering av våld eller hot om våld från samhället är en vettig lösning hade tyckt det om de som varit med i upploppet haft namn som Anna och Anders Svensson snarare än Aicha och Achmed Mohammed...
Jag tvivlar starkt på det. Rasismen brukar inte ens vara dold utan det hela rör sig ofta om rent och öppet hat mot människor av annan kulturbakgrund.
 
Det finns ett stort antal icke dödliga projektiler man kan skjuta, vissa även med färg som gör att man kan identifiera stenkastaren efteråt. Vattenkanoner kan också användas. Men är det ens tillåtet i Sverige? Man har ju hållit på i många år och försökt legalisera elektriska chockvapen, "stunguns", och det möter hårt motstånd. Samtidigt har ju polisen beskrivit att en del av stenkastarna var kvinnor i 40-60-årsåldern som var ute med sina 12-åriga barn och kastade sten på polisen och det blir väl ett jäkla liv om man skjuter på dem med ärtpåsar. En helt annan sak än när poliserna blir träffade i ansiktet av kastade gatstenar.
Elchockvapen har ju polisen nu, de testade först på några orter och nu är det så vitt jag vet bestämt att alla ska ha elpistol, eller vad det heter.
Tårgas är tillåtet sen ca 10 år och har använts nu under upploppen. Det krävs utbildning på tårgas så det är bara en del poliser som får använda det.
Artikel på svtnyheter om tårgas: https://svt.se/nyheter/inrikes/targas-ska-kunna-sattas-in-mot-demonstrationer

Vattenkanoner vet jag inte mycket om men det är ju bara vattensprutor så det borde vara lagligt. De kanske är svåra att flytta och hantera?
 
Inse att de är människor som oss och faktiskt (som samhälle) titta på hur vi beter oss. Vi vita svenskar är väldigt bra på att klappa oss själva på ryggen och prata om hu duktiga och präktiga vi är men skrapar en lite på det så agerar vi ofta rasistiskt.

Jag har inga självklara lösningar annat än att eskalera våldet inte är en lösning. Vi ska inte bygga ett tryggt samhälle genom att göra att en grupp känner sig otrygg eftersom det står en väpnad styrka mellan dem och resten av samhället.
Nu märker jag att du aldrig har bott i ett sådant område där du behövt oroa dig för att få din bil uppbränd. Det är ju inte främst ”de vita som kan klappa sig på axeln för att de är duktiga” som drabbas av våldet utan det är de många gångerna lika socialt utsatta grannarna till förövarna som drabbas. Det är tanten som råkat få en handgranat inslängd genom vardagsrumsfönstret för att nåt gäng tagit fel på hus som drabbas osv. Något som är extra roligt när ens släktingar bor i huset bredvid 👍. De människor jag känner som är de som uttrycker mest hat över förövarna är de med liknande bakgrund och som måste bo i närheten av dom. Sen är förstås många även mycket rädda för utvecklingen till en polisstat men det är inte rasistiskt att säga att mer åtgärder för att skydda de personer som sköter sig är lämpligt. Riktig rasism är att säga att våld på gatorna är ok i utsatta områden eftersom det inte drabbar mig.
 
Så för att du själv inte bryr dig så är det okej?
Jag blir mycket illa berörd om någon skriver eller säger Svennejävel t ex. men det är bara för mig att svälja eftersom "svennar" inte utsätts för strukturell rasism och då ska jag inte ta illa upp menar du?

:confused: Mig veterligen skrev jag att JAG inte höjer på ögonbrynen åt det. Du får väl bry dig hur mycket du vill, det gör det fortfarande inte särskilt relevant i jämförelse med strukturell rasism och post-koloniala strukturer.
 
Nu märker jag att du aldrig har bott i ett sådant område där du behövt oroa dig för att få din bil uppbränd. Det är ju inte främst ”de vita som kan klappa sig på axeln för att de är duktiga” som drabbas av våldet utan det är de många gångerna lika socialt utsatta grannarna till förövarna som drabbas. Det är tanten som råkat få en handgranat inslängd genom vardagsrumsfönstret för att nåt gäng tagit fel på hus som drabbas osv. Något som är extra roligt när ens släktingar bor i huset bredvid 👍. De människor jag känner som är de som uttrycker mest hat över förövarna är de med liknande bakgrund och som måste bo i närheten av dom. Sen är förstås många även mycket rädda för utvecklingen till en polisstat men det är inte rasistiskt att säga att mer åtgärder för att skydda de personer som sköter sig är lämpligt.

Nej och jag är tacksam för att jag inte gjort det. Det känns också som att det faktiskt ändå finns hopp om de som bor i utsatta områden och inte är etniska svenskar fördömer upploppen.

Fortfarande så är en paramilitär polis (eller ännu värre, sätta in militären rakt av) inte en vettig lösning. Men visst, att skjuta ihjäl en demonstrant är definitivt en slutlig lösning på problemet eftersom hen aldrig kommer att kasta en sten igen (ja, mitt ordval är ytterst medvetet).
 
Jag har inte kompetens att komma med en lösning (har du?). Men även polisen anser att Buschs uttalande var idiotiskt, dvs de vill inte se en eskalering av våldsutövande från sin sida.

Edit: Som vanligt, två tankar samtidigt...

Nej, men jag har heller aldrig sagt nått om hur det ska gå till. Jag är nyfiken på hur man tänker, när man vill bemöta våld med... ja, nått annat.
Busch har inget med min fråga att göra alls, tror bara det är hon själv som är nöjd.

Edit: Jag pratar förstås inte om dödligt våld, utan våld i form av vattenkanoner osv.
 
Nej, men jag har heller aldrig sagt nått om hur det ska gå till. Jag är nyfiken på hur man tänker, när man vill bemöta våld med... ja, nått annat.
Busch har inget med min fråga att göra alls, tror bara det är hon själv som är nöjd.
Fast alltså, en våldsam polis föder mer våld? Jag ser bara framför mig hur det skulle kunna eskalera som fan om man tog i med "hårdhandskarna".
 
Nej, men jag har heller aldrig sagt nått om hur det ska gå till. Jag är nyfiken på hur man tänker, när man vill bemöta våld med... ja, nått annat.
Busch har inget med min fråga att göra alls, tror bara det är hon själv som är nöjd.

Edit: Jag pratar förstås inte om dödligt våld, utan våld i form av vattenkanoner osv.

Så kallat "snälla" vapen kan vara dödliga. Inte en väg att gå i mina ögon. Vattenkanoner... jag får direkt bilder från 60- och 70-talets Syd- och Latinamerika. Dvs inte något som är önskvärt.

Edit: Jag läste på lite... vattenkanoner som upploppskontroll togs fram i 30-talets Tyskland. De främsta kunderna idag är nationer i Afrika och Indonesien. De har också använts i Hong Kong.
 
Senast ändrad:
Jag undrar också om de som tycker att en eskalering av våld eller hot om våld från samhället är en vettig lösning hade tyckt det om de som varit med i upploppet haft namn som Anna och Anders Svensson snarare än Aicha och Achmed Mohammed...
Det brukar inte vara lika svarta rubriker när det är fotbollshuliganer som löper amok. För vilket land ska vi utvisa de till? Vilket lands kultur ska vi då skylla på?
 
Det brukar inte vara lika svarta rubriker när det är fotbollshuliganer som löper amok. För vilket land ska vi utvisa de till? Vilket lands kultur ska vi då skylla på?

Givetvis är det vita mäns rättighet att löpa amok i sportsammanhang. De måste ju få ha något roligt efter att ha jobbat och dragit in pengar till lilla frun som står vid spisen :grin:

*ja, jag är extremt sarkastisk*
 
Så kallat "snälla" vapen kan vara dödliga. Inte en väg att gå i mina ögon. Vattenkanoner... jag får direkt bilder från 60- och 70-talets Syd- och Latinamerika. Dvs inte något som är önskvärt.

Edit: Jag läste på lite... vattenkanoner som upploppskontroll togs fram i 30-talets Tyskland. De främsta kunderna idag är nationer i Afrika och Indonesien. De har också använts i Hong Kong.

Så du vill inte att man ska använda några vapen eller våld alls? Att sätta eld på en stadsbuss med folk i, ska bemötas med... ingenting?
 

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 217
Senast: Seabaz
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 339
Senast: Puffen
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 884
Senast: Otter
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 466
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp