Upploppen som varit

Herregud. Vad säger man? Ebba blir bara läskigare och läskigare. En man provocerar medvetet och hon vill att polisen ska skjuta motdemonstranter. Helt jävla galet.

Hon är faktiskt spritt språngande galen. Men hon är duktig på att rada upp anledningar till att hon INTE ska vara statsminister.

Jag får också associationer till ett annat europeiskt land för lite mindre än hundra år sedan... eller ett antal nutida totalitära regimer.

Edit: Det känns också som att Ådalen 1931 HELT fallit i glömska :(
 
Hon är faktiskt spritt språngande galen. Men hon är duktig på att rada upp anledningar till att hon INTE ska vara statsminister.

Jag får också associationer till ett annat europeiskt land för lite mindre än hundra år sedan... eller ett antal nutida totalitära regimer.

Edit: Det känns också som att Ådalen 1931 HELT fallit i glömska :(
Ådalen var nästan hundra år sedan och det är ett lite annat samhällsklimat idag så jag ser viss nödvändighet att förbudet att sätta in militär assistans mot civila ses över. I annat fall så tror jag det kommer skapas ett sätt att arbeta runt det tex snabbutbildning för militärer till poliser helt enkelt för att alls göra det möjligt att stoppa större upplopp eller samhällsstörningar. Att någon politiker sitter och säger åt poliser att ”ta i med hårdhandskarna” är snarast löjligt idag eftersom även om någon skulle velat eftersom det nästintill skulle vara självmordsbenäget. Självklart ska man inte skjuta folk utan jag ser mest en nödvändighet att kunna få dit betydligt fler ordningsskapande människor och tyngre fordon som inte är lika lätta att vandalisera.
 
Ådalen var nästan hundra år sedan och det är ett lite annat samhällsklimat idag så jag ser viss nödvändighet att förbudet att sätta in militär assistans mot civila ses över. I annat fall så tror jag det kommer skapas ett sätt att arbeta runt det tex snabbutbildning för militärer till poliser helt enkelt för att alls göra det möjligt att stoppa större upplopp eller samhällsstörningar. Att någon politiker sitter och säger åt poliser att ”ta i med hårdhandskarna” är snarast löjligt idag eftersom även om någon skulle velat eftersom det nästintill skulle vara självmordsbenäget. Självklart ska man inte skjuta folk utan jag ser mest en nödvändighet att kunna få dit betydligt fler ordningsskapande människor och tyngre fordon som inte är lika lätta att vandalisera.

Där har vi extremt olika åsikter kan jag säga.

Vad tror du militären är till för? De är till för att lösa ett problem med våld, de är inte "ordningsskapande". De är inte utbildade i polisiär procedur. Till skillnad från vad många tror så är inte polisens uppgift att lösa problem med våld utan de har rätten att ta till det om så krävs (och då i yttersta nödfall).

Att sätta in mer våld i en sådan här situation löser inget. Plus att de som vandaliserat är faktiskt svenska medborgare som är skyddade av grundlagen. Där ingår rätten att bli åtalad korrekt för ett eventuellt brott och att bli hörd gällande sagda brott. Inte att bli skjuten av polis eller militär.
 
Nej. Det är, som jag redan påpekat, inte samma sak. Danskar utsätts inte för strukturell rasism. Jag höjer inte på ögonbrynet om någon skriver eller säger svennejävel heller.
Så för att du själv inte bryr dig så är det okej?
Jag blir mycket illa berörd om någon skriver eller säger Svennejävel t ex. men det är bara för mig att svälja eftersom "svennar" inte utsätts för strukturell rasism och då ska jag inte ta illa upp menar du?
 
Där har vi extremt olika åsikter kan jag säga.

Vad tror du militären är till för? De är till för att lösa ett problem med våld, de är inte "ordningsskapande". De är inte utbildade i polisiär procedur. Till skillnad från vad många tror så är inte polisens uppgift att lösa problem med våld utan de har rätten att ta till det om så krävs (och då i yttersta nödfall).

Att sätta in mer våld i en sådan här situation löser inget. Plus att de som vandaliserat är faktiskt svenska medborgare som är skyddade av grundlagen. Där ingår rätten att bli åtalad korrekt för ett eventuellt brott och att bli hörd gällande sagda brott. Inte att bli skjuten av polis eller militär.
Nu skrev jag uttryckligen att jag inte tyckte att folk skulle skjutas och självklart måste de som deltar i ordningsskapande åtgärder utbildas först. Det jag menar att det är utmärkt med mer folk och fordon som kan vara i vägen och vid behov skydda utomstående civila i stökiga områden. Det är poliserna idag för få för att klara av och att bara utbilda fler verkar ju gå sådär minst sagt.
 
Skjuta skarpt mot obeväpnade (och nej stenar räknas inte). Militärdiktaturer och Sverige. Inte ens Israel gjorde det under intifadan på Västbanken.
Det finns ett stort antal icke dödliga projektiler man kan skjuta, vissa även med färg som gör att man kan identifiera stenkastaren efteråt. Vattenkanoner kan också användas. Men är det ens tillåtet i Sverige? Man har ju hållit på i många år och försökt legalisera elektriska chockvapen, "stunguns", och det möter hårt motstånd. Samtidigt har ju polisen beskrivit att en del av stenkastarna var kvinnor i 40-60-årsåldern som var ute med sina 12-åriga barn och kastade sten på polisen och det blir väl ett jäkla liv om man skjuter på dem med ärtpåsar. En helt annan sak än när poliserna blir träffade i ansiktet av kastade gatstenar.
 
Nu skrev jag uttryckligen att jag inte tyckte att folk skulle skjutas och självklart måste de som deltar i ordningsskapande åtgärder utbildas först. Det jag menar att det är utmärkt med mer folk och fordon som kan vara i vägen och vid behov skydda utomstående civila i stökiga områden. Det är poliserna idag för få för att klara av och att bara utbilda fler verkar ju gå sådär minst sagt.

Och jag håller fortfarande inte med dig. Att skapa en paramilitär polisstyrka i Sverige känns verkligen inte bra (och en oerhörd eskalering av våldsspiralen).
 
Och jag håller fortfarande inte med dig. Att skapa en paramilitär polisstyrka i Sverige känns verkligen inte bra (och en oerhörd eskalering av våldsspiralen).
Det kan komma att behövas så småningom ändå, om situationen med de kriminella gängen fortsätter utvecklas. Det kan sluta med att vi behöver något i still med det man ser på nyheterna från latinamerika.
 
Så för att du själv inte bryr dig så är det okej?
Jag blir mycket illa berörd om någon skriver eller säger Svennejävel t ex. men det är bara för mig att svälja eftersom "svennar" inte utsätts för strukturell rasism och då ska jag inte ta illa upp menar du?

Klart att du får reagera och ta illa upp. Men det är fortfarande inte ens i närheten av att kalla någon för jävla svartskalle, just för att vi tillhör majoriteten och är inte utsatta för rasism (nu pratar jag om Sverige idag).
 
Hur ska vi göra mot dessa människor, tycker du? Jag menar nu och under tiden man tar itu med det sociala.

Inse att de är människor som oss och faktiskt (som samhälle) titta på hur vi beter oss. Vi vita svenskar är väldigt bra på att klappa oss själva på ryggen och prata om hu duktiga och präktiga vi är men skrapar en lite på det så agerar vi ofta rasistiskt.

Jag har inga självklara lösningar annat än att eskalera våldet inte är en lösning. Vi ska inte bygga ett tryggt samhälle genom att göra att en grupp känner sig otrygg eftersom det står en väpnad styrka mellan dem och resten av samhället.
 
Inse att de är människor som oss och faktiskt (som samhälle) titta på hur vi beter oss. Vi vita svenskar är väldigt bra på att klappa oss själva på ryggen och prata om hu duktiga och präktiga vi är men skrapar en lite på det så agerar vi ofta rasistiskt.

Jag har inga självklara lösningar annat än att eskalera våldet inte är en lösning. Vi ska inte bygga ett tryggt samhälle genom att göra att en grupp känner sig otrygg eftersom det står en väpnad styrka mellan dem och resten av samhället.
Jag håller med till 100%

Lägger till,
Det är väl bättre att ta lärdom av hur det sköts i andra länder, och se vilket håll vi INTE vill gå?

USA som gick åt hårt mot BLM rörelsen skötte det hela fruktansvärt.
 
Inse att de är människor som oss och faktiskt (som samhälle) titta på hur vi beter oss. Vi vita svenskar är väldigt bra på att klappa oss själva på ryggen och prata om hu duktiga och präktiga vi är men skrapar en lite på det så agerar vi ofta rasistiskt.

Jag har inga självklara lösningar annat än att eskalera våldet inte är en lösning. Vi ska inte bygga ett tryggt samhälle genom att göra att en grupp känner sig otrygg eftersom det står en väpnad styrka mellan dem och resten av samhället.

Så medan vi jobbar underifrån så att säga, så ska vi tillåta sånna här upplopp? För att det är rasistiskt att ingripa?
Det lär knappast gå på en kvart att ändra dessa människors syn. Och då menar jag både vitas och de som förfördelas syn på varandra.
 
Så medan vi jobbar underifrån så att säga, så ska vi tillåta sånna här upplopp? För att det är rasistiskt att ingripa?

Du får nog läsa mitt inlägg igen, det var inte det jag skrev.

Men faktum kvarstår, att vi (dvs det vita samhället som har en stor del av makten) som är i överläge börjar prata om att eskalera våldet mot en grupp som vi ofta (medvetet eller omedvetet) förtrycker är helt barockt.

Givetvis ska civilsamhället inkl polisen ingripa mot upplopp. Det betyder inte att våld är lösningen.
 
Du får nog läsa mitt inlägg igen, det var inte det jag skrev.

Men faktum kvarstår, att vi (dvs det vita samhället som har en stor del av makten) som är i överläge börjar prata om att eskalera våldet mot en grupp som vi ofta (medvetet eller omedvetet) förtrycker är helt barockt.

Givetvis ska civilsamhället inkl polisen ingripa mot upplopp. Det betyder inte att våld är lösningen.

Fast jag frågade hur du tycker vi ska hantera upplopp. Utan våld. Inte hur vi ska tänka för att minska risken för upplopp. För jag tror det sista är ett jobb över tid och det händer saker under tiden.
 
Fast jag frågade hur du tycker vi ska hantera upplopp. Utan våld. Inte hur vi ska tänka för att minska risken för upplopp. För jag tror det sista är ett jobb över tid och det händer saker under tiden.

Jag har inte kompetens att komma med en lösning (har du?). Men även polisen anser att Buschs uttalande var idiotiskt, dvs de vill inte se en eskalering av våldsutövande från sin sida.

Edit: Som vanligt, två tankar samtidigt...
 

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 328
Senast: Seabaz
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 398
Senast: Puffen
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 908
Senast: Otter
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 652
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp