Upploppen som varit

På allvar?! Du ser inget som helst problem med att en grupp utsätts för en oerhörd provokation där en central del av deras kultur angrips blandat med att de redan har ett oerhört utanförskap? Klart att det de gör är fel men om en känner sig maktlös så spiller det gärna över.

Vad anser du om etniska svenskar (ofta med medelklassbakgrund) i AFA som gör ganska exakt samma sak med jämna mellanrum?

Jag hoppas det du säger grundas i att du inte är medveten om dina privilegier snarare än att du är någon svärjevän som letar vår "svenska essens" iförd brunskjorta.
Det senare ligger närmast i @Huggorm s tidigare inlägg i detta forum. Att provocera på det här sättet är befängt. Att motattackera det med våld är befängt.

Men vad dansk xenofobi och islamofobi har i svenska städer att göra är svårare att förstå. Och bokbål är lite imbecillt hur det än inträffar.
 
Jag tycker precis lika illa om när den så kallades "stenkastarvänstern" i AFA är ute i sina kravaller och förstår våra städer. Om det är etniska svenskar eller muslimer har ingen betydelse, det som hårt arbetande skattebetalare åstadkommit skall inte blindgalet patrask förstöra.
Tycker du precis lika illa om när flaggviftande nazister och Sverigevänner är ute och förstör våra städer med sina marscher med fornnordiska symboler?
 
Hemskt när människor förstör och sprider rädsla/osäkerhet. Idiotiskt att provocera fram detta också. Det är ju ingen som manifesterar med att bränna biblar hur hade det sett ut liksom :cautious:
 
Tycker du precis lika illa om när flaggviftande nazister är ute och förstör våra städer med sina marscher med fornnordiska symboler?
De är mest ute för att provocera, de förstör ingenting rent konkret. Det tycker jag är i nivå med när extremvänstern utför fredliga demonstrationer, eller muslimer för den delen. Demonstrationer som fått tillstånd i förväg och som utförs utan omfattande förstörelse måste få vara okej, oavsett vilken åsikt de representerar. Om högerextremister däremot är ute och kravallar och förstör är det förstås precis lika illa som när andra grupper gör det. Äpplen skall jämföras med äpplen och päron med päron.
 
I Göteborg så avslogs Paludas ansökningar att tala i Hjällbo torg och i Angereds centrum, han fick bara tillstånd i Frölunda (vilket är illa nog enligt mig) . Det var en samlad bedömning av kommenderingschefen och polisens jurister. Där gjorde man bedömningen att det inte skulle gå att upprätthålla ordning och säkerhet. Det bordeväl polisen i flera län kunna göra, avslå hans ansökningar om de inte bedömer att det är lämpligt?
 
Ja? Det det var ju det jag skrev.
Jaha, jag trodde du svarade på inlägget du citerade och inte angående de aktuella händelserna. Då kan man väl säga att de flesta av de som kravallar nu också är vita. Om de är härskande är väl en definitionsfråga, i den mån de röstar så verkar de i högre grad göra det på de härskande socialdemokraterna.
 
Det är lätt att hålla sig lugn när en tillhör den härskande, vita majoriteten... och i ett samhälle som varit sekulärt i många år.
Samtidigt så är det ett stort hopp mellan att hålla sig lugn och tända eld på bilar och kasta sten. Jag har fullt förståelse för att folk blir upprörda, samtidigt så bör man kunna hejda sig innan man förstör egendom och eventuellt skadar andra människor Jag tror ingen gynnas av att ursäkta detta beteende med att samhället har svikit dessa människor. Två fel blir aldrig ett rätt.
 
Samtidigt så är det ett stort hopp mellan att hålla sig lugn och tända eld på bilar och kasta sten. Jag har fullt förståelse för att folk blir upprörda, samtidigt så bör man kunna hejda sig innan man förstör egendom och eventuellt skadar andra människor Jag tror ingen gynnas av att ursäkta detta beteende med att samhället har svikit dessa människor. Två fel blir aldrig ett rätt.

Du har aldrig varit i situationen där du inte har något att förlora, eller hur?

Jag ursäktar ingen men det finns förklaringar till varför det blir upplopp idag i Sverige. Att se dem kräver dock att en tänker lite bortom sitt vita privilegium.
 
Jaha, jag trodde du svarade på inlägget du citerade och inte angående de aktuella händelserna. Då kan man väl säga att de flesta av de som kravallar nu också är vita. Om de är härskande är väl en definitionsfråga, i den mån de röstar så verkar de i högre grad göra det på de härskande socialdemokraterna.

Jag svarade på inlägget. Som kristen i ett sekulärt och välmående samhälle är det lätt att hålla sig lugn vid vad som kan tolkas som en provokation.

Sedan var det väl inte så himla lugnt heller gällande Ecce Homo även om det inte var större kravaller.
 
Osäker på om jag vill skriva något 😅

Jag tycker att dansken är dum i huvudet och provocerande. Men alltså, det våldet och den förstörelsen. Det är verkligen inte i proportion till vad han gjorde. Ärligt talat helt sjukt att förstöra, bränna, kasta sten och skada blåljuspersonal och civila för att någon annan är respektlös mot din religion genom att bränna en bok som finns i miljontals upplagor :crazy:

Och ja. Jag hade tänkt (och tänker) likadant om extrema kristna.
 
Hemskt när människor förstör och sprider rädsla/osäkerhet. Idiotiskt att provocera fram detta också. Det är ju ingen som manifesterar med att bränna biblar hur hade det sett ut liksom :cautious:
Det skulle inte alls förvåna mig om det är nästa steg för att spä på hans poäng. Sen skulle någon göra det i ett område som Skäggetorp skulle säkert även det bli någon sorts upplopp av det. Det är ett område många drar sig för att åka och handla i köpcentrumet ens mitt på dagen för att de tycker det är obehagligt och gäng roar sig lite då och då med att upprätta ”vägspärrar” och stoppa folk av oklar anledning. Sen finns det förstås många bra människor som bor där också men det som görs för att förbättra integrationen är att renovera lägenheter och höja hyran pga standardhöjning så inte så konstigt att det ser ut som det gör egentligen.
 
Det skulle inte alls förvåna mig om det är nästa steg för att spä på hans poäng. Sen skulle någon göra det i ett område som Skäggetorp skulle säkert även det bli någon sorts upplopp av det. Det är ett område många drar sig för att åka och handla i köpcentrumet ens mitt på dagen för att de tycker det är obehagligt och gäng roar sig lite då och då med att upprätta ”vägspärrar” och stoppa folk av oklar anledning. Sen finns det förstås många bra människor som bor där också men det som görs för att förbättra integrationen är att renovera lägenheter och höja hyran pga standardhöjning så inte så konstigt att det ser ut som det gör egentligen.
Ja....När farfar levde och bodde där när jag var barn var det helt annorlunda mot nu. Min far bor där (typ lgh mitt emot farfars gamla) och jag undviker att sätta min fot I den stadsdelen numera.
 

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 112
Senast: Seabaz
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 289
Senast: Puffen
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Otter
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 031
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp