Upploppen som varit

Ett varningsskott i marken måste gå exaxt lodrät i marken, minsta lilla vinkel så är rikochetter oundvikligt. I det här fallet med asfalt/stenbeläggning finns ingen möjlighet at undvika splitter med den ammunitjon som polisen använder.

Basic knowledge för de som kan sina vapen, men den kunskapen verkar saknas inom polisen.

De tror till och med att de hollowpoint och halvmantlade kulor de använder ger mindre skador på en människa än en helmantlad kula. De två första kultyperna är förbjudna att använda i krig då de "exploderar" inuti kroppen och orsaker oftast döden i stället för syftet med att skottskada någon, som är att binda upp trupperna till att ta hand om den sårade istället för att göra motstånd , medans en helmantlad kula gärna ger ett rent hål rakt igenom och binder upp trupper och sjukvårdare att ta hand om den skadade.

Lär väl bara vara en person som skjutits av polisen de senaste 10-15 åren som överlevd, och det hände för några veckor eller en månad sedan m jag inte minns helt fel, han överlevde i alla fall fram till sjukhuset oh första operationen, har sedan inte hört/läst något om fallet men vil anta att om han är död skulle rubrikerna vara medelstora efter som det var en kriminell.

Nej, polisen tror inte att deras ammunition gör mindre skada än helmantlad. Däremot vet de (vi) att risken för att kulan ska gå igenom kroppen och skada någon annan är liten med den typen av ammunition.

Och det stämmer definitivt inte att bara en person skjuten av polis överlevt det senaste 10-15 åren. Var har du fått det ifrån?!
 
De är också utbildade i att arbeta med hund, köra stora fordon, informationsinhämtning och en väldig massor med annat som kan vara av stor nytta när det gäller hotfulla situationer. Den typen av gängbildningar som orsakar stora problem i socioekonomisk utsatta områden är absolut att betrakta som en fiende mot vanliga människor av alla nationaliteter och det är inget man blir av med genom att bjuda på bullar. Inte skjuta in i folkmassor heller men det är inte det jag pratar om ska göras.

Spontant kan jag inte se vad Försvarsmaktens bevakningshundar ska tillföra till de här situationerna. Eller för den delen soldater som kan framföra stora fordon. Vad är det för fordon som är särskilt bra i hotfulla situationer? Eller tänker du att man ska köra upp ett antal pansarterrängbilar som någon sorts show of force? Det är en vanlig missuppfattning att Försvarsmakten kan fylla upp luckor i Polisen. Men Försvarsmakten har inte polisens utbildning, erfarenhet och resurser. Försvarsmakten har helt andra förmågor och resurser. Lagen ändrades för övrigt för ett par år sen så att det går att stötta Polisen med vissa förmågor. Det kan t ex vara transportresurs eller system för ytövervakning. Men att Försvarsmakten ska gå in i ett upplopp är en helt galen idé. Bland annat för att man inte har utbildning och erfarenhet för uppgiften. Men kanske främst för att när militär möts av våld så svarar man med militärt våld. För det är vad man har utbildning, kapacitet och utrustning att göra.

Om Polisen har för dåliga resurser för sin uppgift så får de som andra myndigheter be om ytterligare resurser. Precis som alla andra myndigheter.

För övrigt så får Försvarsmakten inte ägna sig åt underrättelseverksamhet i Sverige. Det är andra myndigheter som har det ansvaret och fått resurserna att göra det.
 
Spontant kan jag inte se vad Försvarsmaktens bevakningshundar ska tillföra till de här situationerna. Eller för den delen soldater som kan framföra stora fordon. Vad är det för fordon som är särskilt bra i hotfulla situationer? Eller tänker du att man ska köra upp ett antal pansarterrängbilar som någon sorts show of force? Det är en vanlig missuppfattning att Försvarsmakten kan fylla upp luckor i Polisen. Men Försvarsmakten har inte polisens utbildning, erfarenhet och resurser. Försvarsmakten har helt andra förmågor och resurser. Lagen ändrades för övrigt för ett par år sen så att det går att stötta Polisen med vissa förmågor. Det kan t ex vara transportresurs eller system för ytövervakning. Men att Försvarsmakten ska gå in i ett upplopp är en helt galen idé. Bland annat för att man inte har utbildning och erfarenhet för uppgiften. Men kanske främst för att när militär möts av våld så svarar man med militärt våld. För det är vad man har utbildning, kapacitet och utrustning att göra.

Om Polisen har för dåliga resurser för sin uppgift så får de som andra myndigheter be om ytterligare resurser. Precis som alla andra myndigheter.

För övrigt så får Försvarsmakten inte ägna sig åt underrättelseverksamhet i Sverige. Det är andra myndigheter som har det ansvaret och fått resurserna att göra det.

Tack! :bow:
 
Det är okej att bruka våld mot någon som slår sönder ens egendom. Står klart och tydligt i Brottsbalken 24:1 där nödvärnsrätten är reglerad:

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

Det är dessutom helt okej att bruka våld mot någon för att förhindra denne att slå sönder din egendom.
Helt okej är väl att ta i?
Det är väl accepterat, på nåder, med rätt snäva gränser. Finns många dom blivit dömda för att ha använt oproportionerligt mycket våld.
Du får ju t.ex. absolut inte riskera livet på någon för att denne slår sönder en av dina grejer.
Om vi snackar juridik.

Det vet du säkert redan men skriver för att det är ett vanligt missförstånd.
Det är få rättsfall där en person som gått till excess bir dömd, då det alltid finns förmildrande omständigheter, tex chock, stress, etc som gör att personen går fri. Det är något enstaka fall, men då handlar det mer om putativt nödvärn, än om ett egentligt. Man kan gå rätt så långt innan någon ens anmäler dig för någonting. Oftast handlar det ju faktiskt om att ett pågående brott begås och att du försöker värja dig själv, det är få gärningspersoner som hade anmält dig eftersom de inte vill att det ska komma fram att de började.

Mannen i Skåne dömdes dock när han sköt ungdomarna som mobbade hans son. Och pappan till dottern i Linköping som blev gruppvåldtagen dömdes eftersom han hade slagit sönder och samman alla de killarna som våldtog hans dotter. Där menade rätten att det inte var nödvärn, även om mannen hävdade det, utan hämnd.
Intressant. Jag hade gissat att folk ofta hävdar nödvärn för att försvara sig i rätten även när det inte riktigt stämmer..
Men du menar att det är lätt att komman undan på det viset?
Eller menar du att folk frias i faktiska bevisade nödvärnssituationer (det ska ju stämma per definiton iof..)
 
Att dessutom jämföra dina egna upplevelser från Libanon, där du som soldat har en helt annan mental förberedelse för hot om dödligt våld och vapen, en gruppchef som pratar och tänker åt dig och en svensk polis som till vardags jobbar ensam med sin kollega i trygga Sverige och plötsligt möts av potentiellt dödligt våld är inte hållbar.

Något gruppbefäl hade jag inte i min ställning ute i fält, utan var lämnad åt mig själv att utföra mina uppgifter under "arbets dagen" både innanför och utanför AO. De gamla 27-30mhz radioerna vi hade i bilarna fungerade i stort sett bara inom en radie av 2 km från HQ, så det var upp till mig ensam att lösa de hinder som uppstod.
 
@Pegasus63, du vill uppenbarligen inte kommerntaea det jag skrev, men eftersom du kommer med rena felaktigheter så skriver jag samma igen.

"Nej, polisen tror inte att deras ammunition gör mindre skada än helmantlad. Däremot vet de (vi) att risken för att kulan ska gå igenom kroppen och skada någon annan är liten med den typen av ammunition.

Och det stämmer definitivt inte att bara en person skjuten av polis överlevt det senaste 10-15 åren. Var har du fått det ifrån?!"
 
@Pegasus63, du vill uppenbarligen inte kommerntaea det jag skrev, men eftersom du kommer med rena felaktigheter så skriver jag samma igen.

"Nej, polisen tror inte att deras ammunition gör mindre skada än helmantlad. Däremot vet de (vi) att risken för att kulan ska gå igenom kroppen och skada någon annan är liten med den typen av ammunition.

Och det stämmer definitivt inte att bara en person skjuten av polis överlevt det senaste 10-15 åren. Var har du fått det ifrån?!"
Statistik finns på
https://polisen.se/om-polisen/polis...enheter/hur-ofta-anvander-polisen-skjutvapen/

Det är få som avlider även efter verkanseld mot person. Så det är rappakalja grande att påstå att endast en de 10-15 senaste åren överlevt.

Där finns också motiveringen till val av ammunition och man har också studerat effekterna och kan inte se några tecken på att dödligheten har ökat. Men det är så extremt få fall att det kan vara svårt att dra slutsatser, det man kan se är att valet av ammunition inte har någon stor effekt på risken att avlida.
 
Statistik finns på
https://polisen.se/om-polisen/polis...enheter/hur-ofta-anvander-polisen-skjutvapen/

Det är få som avlider även efter verkanseld mot person. Så det är rappakalja grande att påstå att endast en de 10-15 senaste åren överlevt.

Där finns också motiveringen till val av ammunition och man har också studerat effekterna och kan inte se några tecken på att dödligheten har ökat. Men det är så extremt få fall att det kan vara svårt att dra slutsatser, det man kan se är att valet av ammunition inte har någon stor effekt på risken att avlida.

Ja, alltså. Jag vet. 😅 Jag undrar bara varför @Pegasus63 kastar ur sig så skit och sen inte svarar på frågor.
 
Ja, alltså. Jag vet. 😅 Jag undrar bara varför @Pegasus63 kastar ur sig så skit och sen inte svarar på frågor.

Jag vet att du vet. :)Ville mest tydligt belysa att informationen finns väldigt tillgänglig och ganska lätt att förstå för den som är intresserad. En av finesserna med att ha en polismyndighet som agerar transparent mot medborgarna, istället för att som vissa i tråden föreslår, lägga över polisiära uppgifter på militären som med nödvändighet har en helt annan agenda och förmåga.
 
Jag vet att du vet. :)Ville mest tydligt belysa att informationen finns väldigt tillgänglig och ganska lätt att förstå för den som är intresserad. En av finesserna med att ha en polismyndighet som agerar transparent mot medborgarna, istället för att som vissa i tråden föreslår, lägga över polisiära uppgifter på militären som med nödvändighet har en helt annan agenda och förmåga.

Haha, okej. Kändes som att du ville berätta för mig att han har fel 😂
Jag undrar ju bara varför han snackar så mycket trams 🙈

Och jag håller med, det är väldigt bra med den transparens som finns.
Mycket skulle kunna bli bättre än vad det är, men ja 😊
 
Aha, du vill ta bort alla grönområden? Ja, det får ju stå för dig i så fall. Personligen tror jag grönområden är viktiga för folks välmående och jag vet att det finns andra kommuner med mer plats.
Nej, man kan förstås tänka sig att man river en massa hus i Danderyd istället, men på något sätt behöver ju Danderyd lösa sina integrationsproblem.
 
Nej, man kan förstås tänka sig att man river en massa hus i Danderyd istället, men på något sätt behöver ju Danderyd lösa sina integrationsproblem.

Riva verkar onödigt. Men det verkar vara populärt att lyfta på en våning till i villakvarter, så det kan vi subventionera om man sedan hyr ut den enligt mall som gör att obemedlade kan flytta in. Ingen ny mark behöver tas i anspråk. Ett hushåll som äger i botten och ett annat slags hushåll hyr reglerat i toppen. Då kan vi vända på integrationssteken!
 
Riva verkar onödigt. Men det verkar vara populärt att lyfta på en våning till i villakvarter, så det kan vi subventionera om man sedan hyr ut den enligt mall som gör att obemedlade kan flytta in. Ingen ny mark behöver tas i anspråk. Ett hushåll som äger i botten och ett annat slags hushåll hyr reglerat i toppen. Då kan vi vända på integrationssteken!
I dyrare kvarter i London lär det vara populärt att bygga källare för att öka ytorna. Det kan ju vara ett sätt att kunna behålla känslan av ändå göra skillnad på folk och bättre folk.
 

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 125
Senast: Seabaz
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 289
Senast: Puffen
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Otter
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 037
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp