Upploppen som varit

Det slogs sönder massor av saker. Minst 3 polisbussar brändes upp, en stadsbuss, flera andra bilar brändes också. Man kastade sten på räddningstjänstens bilar. Utöver alla människor som skadades.
Ja? Jag vidhåller dock att det är en enorm skillnad på att slå sönder saker och personer, som jag skrev apropå att du tyckte att det var okej att bruka våld mot dig om du hade sönder någon annans saker.
 
Nu vet jag inte om det finns något skrivet i sten för hur varningsskott ska gå men har diskuterat detta med en person som jobbat med sådan typ av utbildning och man kom fram till att risken är mindre att man träffar folk om man skjuter mot marken och att marken då har bra uppfång för kulan. Dvs typ jord, gräs osv är ju rimligt. Skjuter man upp i luften är risken att kulan far i en båge och slår ner på någon/något en bit därifrån. de lär väl inte dö av att bli träffade av den då om det inte tar väldigt olyckligt, minns inte hur hårt vi kom fram till att den slår i och orkar inte räkna, men skadan är ju väldigt onödig och ffa när du inte vet var den landar. Den kan ju i teorin landa i en barnvagn.

Sen får man i detta ta med att stresskonen påverkar så det kan bli lite felaktiga beslut/träffar. Stå och pricka tavlan på skjutbanan/göra en övning under viss stress jämfört med en situation där adrenalinet är bland molnen och man kanske är uppriktigt rädd för sitt liv. Kanske blev det en träff i asfalten eller på en sten i stället för gräsfläcken bredvid eller så drar man skottet upp i luften så den drar den där bågen och gör illa någon eller /.../.

Ett varningsskott i marken måste gå exaxt lodrät i marken, minsta lilla vinkel så är rikochetter oundvikligt. I det här fallet med asfalt/stenbeläggning finns ingen möjlighet at undvika splitter med den ammunitjon som polisen använder.

Basic knowledge för de som kan sina vapen, men den kunskapen verkar saknas inom polisen.

De tror till och med att de hollowpoint och halvmantlade kulor de använder ger mindre skador på en människa än en helmantlad kula. De två första kultyperna är förbjudna att använda i krig då de "exploderar" inuti kroppen och orsaker oftast döden i stället för syftet med att skottskada någon, som är att binda upp trupperna till att ta hand om den sårade istället för att göra motstånd , medans en helmantlad kula gärna ger ett rent hål rakt igenom och binder upp trupper och sjukvårdare att ta hand om den skadade.

Lär väl bara vara en person som skjutits av polisen de senaste 10-15 åren som överlevd, och det hände för några veckor eller en månad sedan m jag inte minns helt fel, han överlevde i alla fall fram till sjukhuset oh första operationen, har sedan inte hört/läst något om fallet men vil anta att om han är död skulle rubrikerna vara medelstora efter som det var en kriminell.
 
Ett varningsskott i marken måste gå exaxt lodrät i marken, minsta lilla vinkel så är rikochetter oundvikligt. I det här fallet med asfalt/stenbeläggning finns ingen möjlighet at undvika splitter med den ammunitjon som polisen använder.

Basic knowledge för de som kan sina vapen, men den kunskapen verkar saknas inom polisen.

De tror till och med att de hollowpoint och halvmantlade kulor de använder ger mindre skador på en människa än en helmantlad kula. De två första kultyperna är förbjudna att använda i krig då de "exploderar" inuti kroppen och orsaker oftast döden i stället för syftet med att skottskada någon, som är att binda upp trupperna till att ta hand om den sårade istället för att göra motstånd , medans en helmantlad kula gärna ger ett rent hål rakt igenom och binder upp trupper och sjukvårdare att ta hand om den skadade.

Lär väl bara vara en person som skjutits av polisen de senaste 10-15 åren som överlevd, och det hände för några veckor eller en månad sedan m jag inte minns helt fel, han överlevde i alla fall fram till sjukhuset oh första operationen, har sedan inte hört/läst något om fallet men vil anta att om han är död skulle rubrikerna vara medelstora efter som det var en kriminell.
Statistiskt verkar det ju inte stämma att bara en person överlevt de senaste åren. Exempelvis 2020 sköt polisen verkanseld vid 21 händelser. 5 personer avled.
https://polisen.se/om-polisen/polis...enheter/hur-ofta-anvander-polisen-skjutvapen/

Nu framgår det iof inte exakt hur många händelser som är mot fordon eller personer eller om de faktiskt träffade men jag hoppas ju att de oftast träffar det de skjuter mot om de skjuter.
 
Finns det inte någon passus i bibeln om att man ska dräpa de otrogna? Borde ju finnas något som kan läsas så iom att kristendomen använt den metoden många gånger genom historien

Nej det är i Gamla Testamentet som det står något om öga för öga, tand för tand. I Nya Testamentet (dvs i "kristen" tid) står det att du skal vända andra kinden till. Är mycket därför vi har mosättningar mellan Kristna, Muslimer och Judar då Judarnas och Muslimernas tro i det mesta bygger på Gamla Testamentet medans de kristna till mesta dels bygger på Nya Testamentet, där de Kristna gärna utnyttjar frasen "Gå ut i världen och omvänd alla att tro på mig" som förevändning att kriga mot olik tänkande.
 
Statistiskt verkar det ju inte stämma att bara en person överlevt de senaste åren. Exempelvis 2020 sköt polisen verkanseld vid 21 händelser. 5 personer avled.
https://polisen.se/om-polisen/polis...enheter/hur-ofta-anvander-polisen-skjutvapen/

Nu framgår det iof inte exakt hur många händelser som är mot fordon eller personer eller om de faktiskt träffade men jag hoppas ju att de oftast träffar det de skjuter mot om de skjuter.

Verkans eld betyder bara att de tror sig siktat mot ett "föremål", såg ju hur deras "Verkans eld" var i fallet med den autistiska pojken på en innergård i Stockholm för några är sedan, Av drygt 40 skott avfyrade var det 3 som träffade honom, samtliga i ryggen....

Samtliga skott försatte boende i fara för att bli vådaskjutna, då poliserna i fråga inte hade en aning om vart de tog vägen...
 
Nej det är i Gamla Testamentet som det står något om öga för öga, tand för tand. I Nya Testamentet (dvs i "kristen" tid) står det att du skal vända andra kinden till. Är mycket därför vi har mosättningar mellan Kristna, Muslimer och Judar då Judarnas och Muslimernas tro i det mesta bygger på Gamla Testamentet medans de kristna till mesta dels bygger på Nya Testamentet, där de Kristna gärna utnyttjar frasen "Gå ut i världen och omvänd alla att tro på mig" som förevändning att kriga mot olik tänkande.
Alltid intressant när folk anser att gamla testamentet inte tillhör Bibeln.
 
Alltid intressant när folk anser att gamla testamentet inte tillhör Bibeln.

Har inte jag sagt, utan det är kyrkans uppfattning. Extrema kristna dock använder gärna Gamla Testamentet för att fördöma tex HBTQ rörelsen med hänvisning till Sodom och Gomorra.....
 
Verkans eld betyder bara att de tror sig siktat mot ett "föremål", såg ju hur deras "Verkans eld" var i fallet med den autistiska pojken på en innergård i Stockholm för några är sedan, Av drygt 40 skott avfyrade var det 3 som träffade honom, samtliga i ryggen....

Samtliga skott försatte boende i fara för att bli vådaskjutna, då poliserna i fråga inte hade en aning om vart de tog vägen...
Nja, definitionen av verkanseld innebär att man skjuter mot något eller någon som man hoppas ska ta skada av eldgivningen. Läser man i rapporten som finns länkad längst ner på sidan definierar de tex att 4 av fallen 2020 var mot person i fordon/fordon och resten mot person, oftast med någon form av misstänkt tillhygge. Antalet skadade gärningsmän anges det året till nio, antal döda är fem och antal skadade poliser i händelser där polis använt vapen anges vara 6. Så uppenbart att det oftast är nödvändigt att skjuta när polisen gör det.
 
Har inte jag sagt, utan det är kyrkans uppfattning. Extrema kristna dock använder gärna Gamla Testamentet för att fördöma tex HBTQ rörelsen med hänvisning till Sodom och Gomorra.....
Ja och om du läser igen så handlade mitt inlägg om att man historiskt använt de delarna för att rättfärdiga mord på de otrogna. Gamla testamentet är en mycket bra ursäkt för att bete sig som en barbar och det används som sagt frekvent även idag för den saken så att det är nya testamentet som är den kristna boken är inte riktigt med sanningen överensstämmande även om de flesta svenska kyrkor försöker predika utifrån det.
 
Alltid intressant när folk anser att gamla testamentet inte tillhör Bibeln.

Ja och om du läser igen så handlade mitt inlägg om att man historiskt använt de delarna för att rättfärdiga mord på de otrogna. Gamla testamentet är en mycket bra ursäkt för att bete sig som en barbar och det används som sagt frekvent även idag för den saken så att det är nya testamentet som är den kristna boken är inte riktigt med sanningen överensstämmande även om de flesta svenska kyrkor försöker predika utifrån det.

Framgår ju inte direkt av ditt första svar, uppfattar det mer som kritik av mitt inlägg rörande det kristna tankesättet...
 
Framgår ju inte direkt av ditt första svar, uppfattar det mer som kritik av mitt inlägg rörande det kristna tankesättet...
Vad har följande att göra med dig? Det är ju inte ens dig jag svarar.
"Finns det inte någon passus i bibeln om att man ska dräpa de otrogna? Borde ju finnas något som kan läsas så iom att kristendomen använt den metoden många gånger genom historien"
 
Verkans eld betyder bara att de tror sig siktat mot ett "föremål", såg ju hur deras "Verkans eld" var i fallet med den autistiska pojken på en innergård i Stockholm för några är sedan, Av drygt 40 skott avfyrade var det 3 som träffade honom, samtliga i ryggen....

Samtliga skott försatte boende i fara för att bli vådaskjutna, då poliserna i fråga inte hade en aning om vart de tog vägen...
Vad menar du med att samtliga skott satt i ryggen på personen? Gissar att autistiska pojken du menar är Eric Torell 20 år med downs syndrom. Skotten på honom var inte rakt i ryggen utan det skott som sattes i ett vridmoment, dvs han höll på att vrida sig bort och skottet gick diagonalt. Dvs polisen slutade skjuta direkt när han vänt ryggen till dem. Att förvänta sig att de ska hinna med eldupphör direkt när han börjar vrida sig bort är ju helt vansinnigt.

Ett varningsskott i marken måste gå exaxt lodrät i marken, minsta lilla vinkel så är rikochetter oundvikligt. I det här fallet med asfalt/stenbeläggning finns ingen möjlighet at undvika splitter med den ammunitjon som polisen använder.

Basic knowledge för de som kan sina vapen, men den kunskapen verkar saknas inom polisen.

De tror till och med att de hollowpoint och halvmantlade kulor de använder ger mindre skador på en människa än en helmantlad kula. De två första kultyperna är förbjudna att använda i krig då de "exploderar" inuti kroppen och orsaker oftast döden i stället för syftet med att skottskada någon, som är att binda upp trupperna till att ta hand om den sårade istället för att göra motstånd , medans en helmantlad kula gärna ger ett rent hål rakt igenom och binder upp trupper och sjukvårdare att ta hand om den skadade.

Lär väl bara vara en person som skjutits av polisen de senaste 10-15 åren som överlevd, och det hände för några veckor eller en månad sedan m jag inte minns helt fel, han överlevde i alla fall fram till sjukhuset oh första operationen, har sedan inte hört/läst något om fallet men vil anta att om han är död skulle rubrikerna vara medelstora efter som det var en kriminell.
Tanken om man skjuter varningsskott är ju att det inte ska "pipa iväg" mot människor. Ska man undvika skador helt ska det inte bli några varningsskott alls. Sen bör man ju inte, i helt asfalterad yta, skjuta varningsskott pga risk för misstag men jag kan inte säga varken bu eller bä om vad det var för område. Det kan vara gjort enligt bok, eller inte. Jag var inte där och kan därmed inte uttala mig om saken. Var du?
 
Vad menar du med att samtliga skott satt i ryggen på personen? Gissar att autistiska pojken du menar är Eric Torell 20 år med downs syndrom. Skotten på honom var inte rakt i ryggen utan det skott som sattes i ett vridmoment, dvs han höll på att vrida sig bort och skottet gick diagonalt. Dvs polisen slutade skjuta direkt när han vänt ryggen till dem. Att förvänta sig att de ska hinna med eldupphör direkt när han börjar vrida sig bort är ju helt vansinnigt.


Tanken om man skjuter varningsskott är ju att det inte ska "pipa iväg" mot människor. Ska man undvika skador helt ska det inte bli några varningsskott alls. Sen bör man ju inte, i helt asfalterad yta, skjuta varningsskott pga risk för misstag men jag kan inte säga varken bu eller bä om vad det var för område. Det kan vara gjort enligt bok, eller inte. Jag var inte där och kan därmed inte uttala mig om saken. Var du?

Enligt polisens egna rapporter avfyrades 2- 3 magasin efter att han föll och var oskadlig gjord. I min värld som vapenkunnig räcker det med ett skott verkans eld, inte 40....
 
Varningsskott trodde jag man sköt rakt upp. :confused: Då fortsätter ju kulan upp tills energin är slut och sen trillar nästan rakt ner.
Jag har sett något fall där man gjort så men risken där är att den drar ett antal meter upp, vinden riskerar påverka riktningen och sen faller den ner någon helt annanstans. Då ska du ju ha stenkoll på området du kanske inte ens ser pga hus i vägen. Det ska ju till en riktigt olycklig träff för att den ska göra någon större skada men det är ju inte en omöjlighet.
 

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 125
Senast: Seabaz
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 289
Senast: Puffen
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Otter
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 037
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp