Upploppen som varit

Enligt polisens egna rapporter avfyrades 2- 3 magasin efter att han föll och var oskadlig gjord. I min värld som vapenkunnig räcker det med ett skott verkans eld, inte 40....
Då skulle jag vilja se den rapporten där det uttryckligen stod att 2-3 magasin avfyrade EFTER att han föll.

I din värld som vapenkunnig undrar jag då om du stått i den pressade situationen de stod i, med en person som riktar något som i mörkret är tillräckligt likt ett vapen mot dig och som vägrar släppa när de beordrar? Eller kanske i en pressad situation som upploppen? Det är nämligen väldigt vanligt förekommande att "vet bästare" kommer och säger att det är så jävla enkelt.
 
Ja? Jag vidhåller dock att det är en enorm skillnad på att slå sönder saker och personer, som jag skrev apropå att du tyckte att det var okej att bruka våld mot dig om du hade sönder någon annans saker.
Det är okej att bruka våld mot någon som slår sönder ens egendom. Står klart och tydligt i Brottsbalken 24:1 där nödvärnsrätten är reglerad:

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

Det är dessutom helt okej att bruka våld mot någon för att förhindra denne att slå sönder din egendom.
 
Verkans eld betyder bara att de tror sig siktat mot ett "föremål", såg ju hur deras "Verkans eld" var i fallet med den autistiska pojken på en innergård i Stockholm för några är sedan, Av drygt 40 skott avfyrade var det 3 som träffade honom, samtliga i ryggen....

Samtliga skott försatte boende i fara för att bli vådaskjutna, då poliserna i fråga inte hade en aning om vart de tog vägen...
Verkanseld betyder att man siktar och skjuter på någonting för att få en verkan, dvs träffa målet. Till skillnad mot ett varningsskott som man kanske inte alltid vet vart det tar vägen.

Det finns massor med forskning om det där med att sikta hur hur lång tid man använder för att skjuta av, och hur den mentala bilden ser ut i jämförelse med hur verkligheten ser ut. I fallet med Hannes under Göteborgskravallerna så kom flera amerikanska forskare fram och stöttade den svenska polisen som sköt, eftersom det i sådana stressade situationer uppstår vad man kan kalla för en stillbild i hjärnan när man siktar. Så även fast Hannes vände sig om, såg polisen inte den bilden, utan sköt honom i sidan av ryggen. Googlar man hittar man massor om det där. Jag vet att det finns en svensk forskare som är polis som sedermera utbildade sig till jurist som skrev flera artiklar i ämnet. Vi hade honom som föreläsare på juristprogrammet när jag gick där.
 
Tror det redan finns, faktiskt. Vet inte om det görs av Af eller är utlagt på privata företag men folk med utländska utbildningar kan få dem validerade till svenska förhållanden.
Min kompis är från NY, USA. Hon har en utbildning som motsvarar typ undersköterska. För att få den omvandlad till finska närvårdare kostar det flera tusen att bara ansöka. Och då kan de avslå. Hade hon varit sjuksköterska kostar det bara några hundralappar. Jag vet inte riktigt varför.

Så så himla lätt är det inte alltid. Hon valde att utbilda sig här i finland
 
Då skulle jag vilja se den rapporten där det uttryckligen stod att 2-3 magasin avfyrade EFTER att han föll.

I din värld som vapenkunnig undrar jag då om du stått i den pressade situationen de stod i, med en person som riktar något som i mörkret är tillräckligt likt ett vapen mot dig och som vägrar släppa när de beordrar? Eller kanske i en pressad situation som upploppen? Det är nämligen väldigt vanligt förekommande att "vet bästare" kommer och säger att det är så jävla enkelt.

Under min tid som FN soldat i Libanon så har jag varit i situationer med beskjutning både från handeldvapen, pansar och artilleri samt vägspärrar med lokalmilis som gärna viftar med sina vapen, även stenkastning har förekommit. Att hålla huvudet kallt i sådana situationer är avgörande för utfallet av konfrontationen.

Tyvärr har många poliser inte nerverna till att tänka klart i sådana situationer och grips av panik med onödigt bruk av våld som följd, med lite is i magen skulle många av dessa situationer lösas med dialog.

De poliser som inte kan se skillnad på en 60cm plastkopia av en M16 och den verkliga M16 som är lite drygt 1 meter lång har inget i yttre tjänst att göra. Inte heller de som rutinmässigt kör in personer med epilepsi eller hjärtsvikt/infarkt till häktet eftersom de var "så berusade" att de inte kan ta hand om sig själva, inte konstigt att folk dör i häktet när vissa poliser är så pass inkompetent att de inte ser skillnad på berusning och sjukdom.
 
Det är okej att bruka våld mot någon som slår sönder ens egendom. Står klart och tydligt i Brottsbalken 24:1 där nödvärnsrätten är reglerad:

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.

Det är dessutom helt okej att bruka våld mot någon för att förhindra denne att slå sönder din egendom.
Jo, men är det inte också så att man inte får bruka mer våld än nödvändigt? Vad nu nödvändigt är.
 
De poliser som inte kan se skillnad på en 60cm plastkopia av en M16 och den verkliga M16 som är lite drygt 1 meter lång har inget i yttre tjänst att göra. Inte heller de som rutinmässigt kör in personer med epilepsi eller hjärtsvikt/infarkt till häktet eftersom de var "så berusade" att de inte kan ta hand om sig själva, inte konstigt att folk dör i häktet när vissa poliser är så pass inkompetent att de inte ser skillnad på berusning och sjukdom.
https://images.app.goo.gl/HVFW3Kq8fBDnSN4NA
https://images.app.goo.gl/ZN5tSi7m39XmsZVk6

Tänker att dessa är talande för vad vi har att göra med i samhället idag. Att begära att poliser i skymning/mörker ska ägna tid åt att de både ska säga åt personen att släppa det som liknar ett vapen på håll, kontrollera om det är riktigt och sedan göra en bedömning av personens hälsa (om den hade "kunnat" skjuta) och sen bedöma om de ska skjuta mot personen eller inte, det är fan helt vansinnigt. Tanken är ju att de ska komma hem efter jobbet. Hade de blivit skjutna hade de fått skit för att de inte var först och är dåliga som poliser, skjuter de får de skit för att de är för dåliga för att vara poliser 🧐 Jag kan informera om att det på den rättegången fanns en förståelse för att det blev som det blev även om ingen är glad över att det blev som det blev.
 
Under min tid som FN soldat i Libanon så har jag varit i situationer med beskjutning både från handeldvapen, pansar och artilleri samt vägspärrar med lokalmilis som gärna viftar med sina vapen, även stenkastning har förekommit. Att hålla huvudet kallt i sådana situationer är avgörande för utfallet av konfrontationen.

Tyvärr har många poliser inte nerverna till att tänka klart i sådana situationer och grips av panik med onödigt bruk av våld som följd, med lite is i magen skulle många av dessa situationer lösas med dialog.

De poliser som inte kan se skillnad på en 60cm plastkopia av en M16 och den verkliga M16 som är lite drygt 1 meter lång har inget i yttre tjänst att göra. Inte heller de som rutinmässigt kör in personer med epilepsi eller hjärtsvikt/infarkt till häktet eftersom de var "så berusade" att de inte kan ta hand om sig själva, inte konstigt att folk dör i häktet när vissa poliser är så pass inkompetent att de inte ser skillnad på berusning och sjukdom.
Det får nog ändå räknas som en rätt stor skillnad att befinna sig i situationer i ett land där tunga vapen hör till vardagen och viftas med av både barn och vuxna och i ett land där det är förhållandevis få vapen som över huvud taget visas upp utomhus. Tro fan att man tar det säkra före det osäkra då skulle jag säga.

Jag kan ju ta händelsen i tunnelbanan när jag jobbade där då det kom en narkoman och viftade med en pistol som senare visade sig vara en attrapp. Den gossen fick finna sig i att en hel hög poliser kom farandes med dragna vapen. Hade narkomanen inte lagt ner vapnet omedelbart finns risken att polisen hade avlossat sina vapen, alldeles säkert. Man var rätt skakig efter den händelsen trots att man senare blev varse att det var en attrapp det handlade om. Fel pryl på fel plats alltså.

I dagens läge, när man berusar sig på allt möjligt annat än alkohol är det verkligen inte särskilt lätt att veta om det handlar om sockerfall t ex. eller berusning. På fyllan av alkohol märks på lukten. Tabletter märks inte på lukten och alla har inte på sig sina epilepsi/diabetes-symboler så att man kan lista ut om det är sjukdomsfall det rör sig om.
 
Enligt polisens egna rapporter avfyrades 2- 3 magasin efter att han föll och var oskadlig gjord. I min värld som vapenkunnig räcker det med ett skott verkans eld, inte 40....
Men det där borde ju du som vapenkunnig förstå inte stämmer? 2-3 magasin av någon av de vanliga pistolerna polis använde vid tillfället är betydligt mindre än 40 skott.
Även att ett skott med 9 mm ofta inte är tillräckligt för att oskadliggöra en hög eller adrenalinstinn människa. Nu är det fallet du diskuterar helt klart ett som med facit i handen var en grov felbedömning av situationen och enormt tragisk men under omständigheterna tror jag inte vi tangentbordskrigare ska sitta och säga att vi skulle löst det bättre.
 
Men det där borde ju du som vapenkunnig förstå inte stämmer? 2-3 magasin av någon av de vanliga pistolerna polis använde vid tillfället är betydligt mindre än 40 skott.
Även att ett skott med 9 mm ofta inte är tillräckligt för att oskadliggöra en hög eller adrenalinstinn människa. Nu är det fallet du diskuterar helt klart ett som med facit i handen var en grov felbedömning av situationen och enormt tragisk men under omständigheterna tror jag inte vi tangentbordskrigare ska sitta och säga att vi skulle löst det bättre.
3 magasin = 27 skott, övriga skott avfyrades innan han föll.
 
Min kompis är från NY, USA. Hon har en utbildning som motsvarar typ undersköterska. För att få den omvandlad till finska närvårdare kostar det flera tusen att bara ansöka. Och då kan de avslå. Hade hon varit sjuksköterska kostar det bara några hundralappar. Jag vet inte riktigt varför.

Så så himla lätt är det inte alltid. Hon valde att utbilda sig här i finland
Det kan vara så att usas sjuksköterskeutbildning är i princip samma som den finska så den är enklare att validera.
Undersköterska i usa och undersköterska i Finland är det kanske mer skillnad på?
Jag vet inte, spånar bara.
 
Det kan vara så att usas sjuksköterskeutbildning är i princip samma som den finska så den är enklare att validera.
Undersköterska i usa och undersköterska i Finland är det kanske mer skillnad på?
Jag vet inte, spånar bara.
Undersköterska finns inte i Finland. Vår motsvarande är nånstans mellan sjukskötare och underskötare. Vår är tre års yrkesutbildning.
 
I stället för att jämföra med polisen i USA borde man jämföra med polisen i olika europeiska länder. Hur skulle fransk, italiensk, norsk eller brittisk polis hantera en sån här situation?
 
3 magasin = 27 skott, övriga skott avfyrades innan han föll.
Polisens vanligaste vapen är P226 med 13 skott i magasinet. Andra modeller för poliser med mindre händer används och har färre patroner i magasinet, poängen är att tre magasin för en polis kan vara lite olika antal patroner, men vanligast förekommande är som sagt 13. Vilket bara är en av felaktigheterna du spottar ur dig i inlägg på inlägg.

En kula, oavsett om den träffar eller ej, räcker i regel inte för att stoppa en angripare, under förutsättning att den inte träffar det centrala nervsystemet, vilket inte är helt lätt att träffa med en pistol på mer än några meters avstånd och särskilt inte om vederbörande rör på sig. Däremot kan en olycklig träff leda till dödsfall inom loppet av 30-90 sekunder om ett större blodkärl träffas och orsakar en katastrofal utbildning.

Polisens ammunition exploderar inte heller i kroppen. Kulan expanderar däremot när den kommer i kontakt med vävnaden för att anslagsenergin ska stanna i kroppen då tanken är att kulan ska stanna där och inte gå vidare.

Jag skulle nog dessutom vilja påstå att majoriteten av människorna svensk polis skjuter mot överlever, så var du får din statistik ifrån är jag väldigt nyfiken på.

Varningsskott skjuts helst inte upp i luften av den enkla anledningen att du inte har någon aning om vad som händer med kulan. Varningsskott skjuter man i så ofarlig riktning som möjligt (i klipp från kravallerna ser man hur en polis riktar vapnet ner i en odlingslåda, dvs minst en dm jord som ska dämpa kulans hastighet, och trycker av).

Att dessutom jämföra dina egna upplevelser från Libanon, där du som soldat har en helt annan mental förberedelse för hot om dödligt våld och vapen, en gruppchef som pratar och tänker åt dig och en svensk polis som till vardags jobbar ensam med sin kollega i trygga Sverige och plötsligt möts av potentiellt dödligt våld är inte hållbar.

Det är lätt att vara staketryttare och det är intressant hur många som är experter på social oro, särskild polistaktik, vapenhantering och effekter i den här tråden utan att ha en susning om vad man pratar om.
 
Undersköterska finns inte i Finland. Vår motsvarande är nånstans mellan sjukskötare och underskötare. Vår är tre års yrkesutbildning.
Ok, där har du kanske svaret, vet inte vad uska har för utbildning i USA, tror förresten det heter assistant nurse där, men i Sverige har uskor 1,5 år utbildning. Så en svensk uska borde inte kunna jobba i Finland utan kompletterande utbildning.
Här heter det skötare inom psykiatrin och undersköterska inom somatiken.
 
Jo, men är det inte också så att man inte får bruka mer våld än nödvändigt? Vad nu nödvändigt är.
Det är få rättsfall där en person som gått till excess bir dömd, då det alltid finns förmildrande omständigheter, tex chock, stress, etc som gör att personen går fri. Det är något enstaka fall, men då handlar det mer om putativt nödvärn, än om ett egentligt. Man kan gå rätt så långt innan någon ens anmäler dig för någonting. Oftast handlar det ju faktiskt om att ett pågående brott begås och att du försöker värja dig själv, det är få gärningspersoner som hade anmält dig eftersom de inte vill att det ska komma fram att de började.

Mannen i Skåne dömdes dock när han sköt ungdomarna som mobbade hans son. Och pappan till dottern i Linköping som blev gruppvåldtagen dömdes eftersom han hade slagit sönder och samman alla de killarna som våldtog hans dotter. Där menade rätten att det inte var nödvärn, även om mannen hävdade det, utan hämnd.
 
Jag skulle nog dessutom vilja påstå att majoriteten av människorna svensk polis skjuter mot överlever, så var du får din statistik ifrån är jag väldigt nyfiken på.
Jag kommer från en släkt som tävlar i pistolskytte och min moster har varit väldigt aktiv som tävlingsledare. Att poliser är de som skjuter sämst på tävling är det stående skämtet. Och det stämmer faktiskt, för det tragiska är väl att de helt enkelt inte får tillräckligt med kulor tilldelade till sig så de kan öva tillräckligt mycket. Jag har flera tokiga historier när det kommer till tävlingar och poliser. Jag litar inte ens på att de träffar rätt person även om de siktar.
 
Jag kommer från en släkt som tävlar i pistolskytte och min moster har varit väldigt aktiv som tävlingsledare. Att poliser är de som skjuter sämst på tävling är det stående skämtet. Och det stämmer faktiskt, för det tragiska är väl att de helt enkelt inte får tillräckligt med kulor tilldelade till sig så de kan öva tillräckligt mycket. Jag har flera tokiga historier när det kommer till tävlingar och poliser. Jag litar inte ens på att de träffar rätt person även om de siktar.
Är nog ganska få poliser som verkligen är intresserade av pistolskytte, och då kommer man aldrig bli speciellt bra heller
 

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 075
Senast: Seabaz
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 283
Senast: Puffen
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 844
Senast: Otter
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 923
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp