Bukefalos 28 år!

Upprepade feberattacker - vad är detta?

M

md5krist

En av våra hästar har feber idag - igen. Det är tredje gången det inträffar och mellan varje feberperiod har det gått cirka tre veckor. Vad kan det vara?

Första gången hade han varit på en stor tävling och vi antog att han helt enkelt fått med sig något virus hem därifrån. Han fick ganska hög feber och svullnade upp i benen. Inget näsflöde eller hosta eller liknande. Även några av de andra hästarna fick feber några dagar. Veterinären var ute och tog blodprov på honom och det fanns inga tecken på ehrlichia eller borrelia, men vita blodkroppar låg lite lågt.

Efter cirka tre veckor var det dags igen. Ny feberomgång, dock utan några andra symptom. En häst som inte varit sjuk första gången (tror jag, får kolla med min syster som sköter hästarna till vardags). Inga andra symptom. Nu, ungefär tre veckor senare är det uppenbarligen dags igen. Nu står han där med feber igen. Veterinären kommer senare idag och begrundar det hela. Antar att vi tar nya blodprov för analys, men fråga är ju hur mycket det ger.

Visst verkar det märkligt? Den här hästen i fråga är fyra år gammal. I stallet finns även årsföl och yngre hästar, så han borde inte vara den med sämst immunförsvar kan man tycka. Hans boxgranne och hans hagkompis har inte varit sjuka alls, så det verkar inte vara extremt smittsamt tycker jag. Funderade på om han kan tänkas fått i sig något olämpligt i hagen eller så, men det stämmer ju inte heller eftersom några av de andra hästarna faktiskt också varit sjuka. I vissa böcker tas någon märklig sjukdom upp, kommer inte ens ihåg namnet nu, som yttrar sig som feber var 3-4:e vecka, och som visst är dödlig, men enligt veterinären finns inte ens den sjukdomen i Sverige, så det lär det väl inte vara.

Kanske är det bara slumpen, att han blev lite nedsatt av att vara på tävling och sova borta för första gången och att det sedan hållit i sig, men det känns onekligen ganska obehagligt. Han är varit helt som vanligt mellan feberperioderna.
 
Sv: Upprepade feberattacker - vad är detta?

Möjligt att den går och bär på en bakterie infektion av något slag, eller nån blod/tumörsjukdom då ett symtom där också är feber toppar.
Hoppas det gick bra med veterinären och att det inte är så farligt med din häst.
 
Sv: Upprepade feberattacker - vad är detta?

Det kan inte vara nån fästingsjukdom då? typ Borrelia? Har hört att hästar får febertoppar av det som du beskriver.
 
Sv: Upprepade feberattacker - vad är detta?

Tack för era svar. Har funderat lite själv, m en inte direkt blivit klokare. Borrelia testade vet. för första gången han fick feber och någon blodsjukdom kanske det skulle kunna vara, men det känns ju ändå som att det är något smittsamt i och med att några av de andra hästarna också blivit sjuka, om än bara en gång per häst. Men tack för era idéer, det är alltid bra med lite nya infallsvinklar.

Veterinären var ute igår och tittade på slemhinnor etc och allt såg bra ut. Tog också blodprov som ska skickas för analys. Vad som ska analyseras närmare bestämt skulle diskuteras på vet.stationen så skulle vi får besked om det idag, så jag återkommer. :)
 
Sv: Upprepade feberattacker - vad är detta?

Menar du Infektiös Anemi? Den sjukdomen ska ju vara "utrotad" i Sverige annars skulle symptomen stämma vad gäller den kroniska eller latenta formen..... Det är en anmälningspliktig sjukdom som man får hoppas inte kommer in i landet igen.
Ett blodprov ( s.k Coggins test ) kan tas för diagnos. Kanske veterinären borde ta detta för säkerhets skull då minsta misstanke borde göra att den sjukdomen i alla fall ska uteslutas även om chansen att det är denna är minimal.
Fanns ett fall på Irland (som också betraktades som fritt) under 2007
 
Sv: Upprepade feberattacker - vad är detta?

En häst vi hade inhyrd i vårt stall fick konstiga feberslängar.

Han var ett äldre halvblod på då 18 år.
Han pendlade oerhört mellan hög temp på nästan 40 och låg på 36, prover togs och inget B/E kunde påvisas, ej heller annat anmärkningsvärt på proverna.

Han fick även mycket underliga svullnader på olika ställen, under magen, på nosryggen, benen osv.

Hans beteende ändrades även det radikalt till det sämre, han anföll till en början sin hagkompis som helt oförstående bara gick undan.

Till sist började han att anfalla även oss människor i stallet när vi skulle in i hagen, då beslutade ägaren att det fick vara nog, den snälla jättehästen fick avsluta sina dagar.

Hans sjukdomsperiod sträckte sig över ett år och ägaren gjorde allt i sin makt för att få reda på vad som var felet.

Var till olika kliniker, men ingen kunde hjälpa honom.

En veterinär hade en teori att han hade någon infektion i ryggmärgen, detta var tydligen svårt att kontrollera och mycklet svårt att behandla, det var ovanligt.

Detta problem med ryggmärgen ska ha orsakat hans sk blckouter då han anföll, han vart efter varje anfall lika förvånad och rädd som vi blev, det verkade som om han inte var medveten om vad som hände alls.

Det var ett konstigt scenario, förstår det inte riktigt.

Säkerligen är inte det samma sak som din häst har, tänkte bara skriva om det ändå, någongång kanske nån har vart med om samma sak.
 
Sv: Upprepade feberattacker - vad är detta?

Min och en häst till i stallet hade feber i dag. Ringde vet och hon sa att det va nått virus som gick. Såg att du oxå både i gbg, kan ju möjligen vara samma virus. Hon hade iaf fått samtal från flera stall med febriga hästar.
 
Sv: Upprepade feberattacker - vad är detta?

Quinn; ja, det är det jag tänkte på. Blodproverna kommer att analyseras även m.a.p. detta.


Blodprover är som sagt tagna och ska skickas för analys till SVA i Uppsala. Dessvärre verkar det vara en ganska tidsödande process, så det är inte helt säkert att vi hinner få svaren innan jul. Det ska även testas för några vanliga virusformer och även för infektiös anemi, virusabort (har även dräktigt sto i stallet) samt A2.

Som du säger Phoebe, det verkar vara många virus som går nu, så vi får väl hoppas att det bara är något "vanligt virus".

Pratade med en bekant som hade hört talas om någon häst som haft ett virus som visade sig som feberattacker som dök upp när hästen blivit stressad. Skulle ju kunna stämma även i det här fallet; första gången var efter att han varit på stortävling och bott borta för första gången, andra gången vet jag inte riktigt, men nu tredje gången var han några dagar innan på klinik och exportröntgades och dagen innan fick han sina tänder kontrollerade. Hur som helst, det hade gått över efter ett halvårs vila. Inte så kul, men det är klart, om man ser infektös anemi som ett alternativ är det ju betydligt bättre.
 
Sv: Upprepade feberattacker - vad är detta?

Tack, det var en intressant tråd. Om de här proverna inte ger något kan det ju definitivt vara värt att ta upp med vet.
 
Sv: Upprepade feberattacker - vad är detta?

Nu har vi fått provsvarerna. Coggins test (infektiös anemi) var som tur var negativt. Även om det inte var speciellt sannolikt att det skulle vara det som var felet kändes det ju ändå bra att få det bekräftat.

En mängd andra test gjordes också, varav han hade anikroppar i två fall. Nämligen då det gällde "Equine influensa virus H3N8HI" och "rinitvirus B, erbv". Jag har inte pappren här så det kan möjligen vara felstavat. Vi ska naturligtvis prata med veterinärerna igen och få en förklaring, men tills dess, någon här som kan förklara? Jag gissar att den första är den "vanliga" influensan?
I båda fallen hade han låg titer; 1:32.

Någon som varit med om fall där någon av dessa sjukdomar "repeterats" och återkommit flera gånger?

Nu har det ju gått tre veckor sedan senaste feberomgången och han är fortfarande frisk, så vi hoppas ju att det fortsätter så, men det är ju ändå intressant att veta mer om det hela.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 309
Senast: manda
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 752
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 032
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp