Uppröjning efter Per, vems ansvar?

Killaloe

Trådstartare
Jag har en liten fundering angående vem det är som ska röja upp på vägarna efter Per. I den skogen som vi rider i, har man märkt ut några enstaka ridvägar och alla de andra vägarna är vandringsleder eller privat mark där vi inte får rida. Och det är väl egentligen inga problem med det, men efter Per så har mer eller mindre alla ridvägar blivit oframkommliga då det har blåst ner en hel del träd. Och de ligger fortfarande kvar över vägen. Så nu undrar jag, är det markägarens (eller kommunens) ansvar att se till att de är framkommliga? Kan man som ryttare kräva att de återställer ridvägarna (eftersom vi som sagt inte bör/får rida på annat håll i skogen), eller får vi helt enkelt vänta på att de nån gång i framtiden ska ta tag i det?

Sv: Uppröjning efter Per, vems ansvar?

Det är markägarensansvar, men de behöver absolut inte göra det om det inte är anlagdaridvägar och då oftast av komunen. Dock kan ni säkert ta kontakt med markägarna och fråga om ni ryttare får lov att röja upp stigarna själva.

Det är markägarensansvar, men de behöver absolut inte göra det om det inte är anlagdaridvägar och då oftast av komunen. Dock kan ni säkert ta kontakt med markägarna och fråga om ni ryttare får lov att röja upp stigarna själva.

Nu är jag inte skogsägare men har varit och jag skulle nog inte tillåtit ryttare att hjälpa till med att röja vägarna.

Att röja stormskog är ett svårt arbete och det kan bli problem med försäkringar och ersättning för skador om det händer något. Det kan tolkas som att markägaren är arbetsgivare och han har då ansvar för arbetsmiljön.

Men är det en ryttare som jobbar som skogsarbetare så skulle jag möjligen gått med på det.

Fast det ska vara anlagda ridvägar.. Som jag är rätt säker på att kommunen har bestämt ska vara där.
(förlåt om jag misstolkar ditt svar här nu, men jag är inte riktigt med på hur du menar) Bör markägaren rensa upp om det är anlagda vägar?
Eller behöver dom inte göra det?

Jag har nämligen (som du kanske förstår) inte lust att släpa bort träd och stockar i en hel skog alldeles själv :) Och jag tror inte att jag skulle klara av det heller, om jag nu försökte..

Isåfall kan du väl höra av dig till kommunen och kolla när de tänkt röja upp?

Ja, det var lite min tanke, men jag ville kolla av först om det är upp till kommunen att se till att det ska vara framkommligt... Eller om man inte har rätt att förvänta sig något sånt från kommunen eller markägaren.

Vem har anlagt ridvägarna? Är det komunen så är det deras ansvar.

Okej.. tack.. Jag får helt enkelt ringa och prata med dom :)

Oavsett vems ansvar det är kan det ta tid innan arbetet blir utfört. Det är hårt tryck just nu på de företag m fl som utför arbeten i stormfälld skog. I våra trakter är det t o m dom som inte fått färdigröjt efter Gudrun ännu.
Kolla med kommunen vems ansvar det är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 430
Senast: Jadzia
·
Juridik & Ekonomi I oktober trillade ett enormt träd tvärs över en populär promenadväg i skogen nära oss. Det är en gammal banvall där det gått en järnväg...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik En av de bästa ridvägarna här består av totalt 8 km skogsbilväg i "kuperat kalhygge" i princip. Sådan där urgammal väg med gräs i... 8 9 10
Svar
196
· Visningar
16 889
Senast: spinxx
·
Ekonomi & Juridik Det här har jag bara väntat på. Nu kommer det troligen att beslutas om rejäla begränsningar, iallafall för ridning på annans mark där... 11 12 13
Svar
243
· Visningar
19 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka