Bukefalos 28 år!

uppsägning av fodervärdskontrakt?? hjälp!

M

mizz_perfect

jag skulle behöva veta vad ni anser och har för erfarenheter av följande.

jag lånade ut en shettis i november på två år. jag har ingen möjlighet alls att ta tillbaka hästen innan då jag flyttat till stan och inte har tillgång till stallplats eller liknande.. tjejen som har hästen vill nu inte ha kvar henne pga olika omständigheter. vi har skrivit kontrakt på två år. de kontrakten som man köper på ex granngården.

hur tycker ni jag bör göra? jag måste ju såklart ta tillbaka hästen eftersom jag inte vet vad hon hamnar annars men isåfall måste jag fixa ny fodervärd igen till henne vilket medför massa extra jobb igen som jag nyligen löst. vad är det som gäller egentligen i detta fall?
 
Sv: uppsägning av fodervärdskontrakt?? hjälp!

det står väl inte direkt någon uppsägelse tid i de förtyckta fodervärdskontrakten man köper på granngården? det står ju mest att hon ska ha hästen i två år och att kontraktet förlängs med 6 månader om hon inte sagt upp kontraktet 1 månad innan kontraktets utgång har vi skrivit.
 
Sv: uppsägning av fodervärdskontrakt?? hjälp!

Jaha, såvitt jag kan bedöma är hon då ansvarig för hästen tills kontraktet löper ut. I princip bör hon betala alla kostnader tills dess, men att få henne att göra det är nog svårare. Kontalta jurist om du vill veta mera. Men ett solklart kontraktsbrott är det i varje fall, och tyvärr ganska vanligt.:crazy:
 
Sv: uppsägning av fodervärdskontrakt?? hjälp!

Ta tillbaka hästen och försök ordna till det så br asom möjligt igen, Jag tror inte att du har något att tjäna på en rättstvist ÄVEN om du må ha rätt. Hemläxan är väl att skriva in ordentligt uppsägningstid till näste gång.
 
Sv: uppsägning av fodervärdskontrakt?? hjälp!

att få henne att betala kostnaderna under tiden som är kvar är ju rent av sagt omöjligt. det skulle hon aldrig gå med på. tyvärr är det väl bara att inse att det inte går att förlita sig på att hästen har ett hem under två år utan att man kan räkan med att få ha en häst stående på balkongen efter några månader redan:smirk:
 
Sv: uppsägning av fodervärdskontrakt?? hjälp!

Jas, det är väldigt konstigt, för fodervärdar anser väldigt ofta att kontraktet och förpliktelserna skall gälla ägaren till hästen. Själva vill de inte ha något ansvar alls, utan bara lämna tillbaka hästen om de ledsnar. Men tänk dig själv viket liv det skulle bli, om ägaren ångrade sig och ville ha tillbaka hästen före kontraktstidens utgång.

Har själv varit med om att en ridskola dumpade en hyrd häst (som de hade struntat i att betala hyra för:crazy: ) här för att en styrelsemedlem ville ha stallplatsen. Kontaktade då jurist. Finns det ett giltligt kontrakt är båda parter skyldiga att följa det. Dumpar hon hästen hos dig före kontraktstidens utgång kan du faktiskt fakturera henne på alla kostnader det medför för dig. Betalar fodervärden inte då, så kan du begära hjälp av kronofogden med kontraktet som stöd.
Sen är det en annan sak om du helt enkelt inte orkar bråka.

Själv kommer jag fortsättningsvis skriva in ett belopp som fodervärd/ hyrestagare blir skyldig att betala för hästens vård och omkostnader om de bryter kontraktet och lämnar tillbaka hästen tidigare. 50 kr/ dygn + moms kostar det hos en mer proffesionell uthyrare, det borde få folk att fatta att ett kontrakt är juridiskt bindande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 083
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp