Bukefalos 28 år!

Uppsägning av lägenhet - hur gör man då?

Milene

Trådstartare
Min mor ska flytta, och enligt kontraktet ska man göra en skriftlig uppsägning. Hur gör man då, skriver man bara en lapp eller måste det vara något speciellt formulär? Hyresvärden går ej att få tag på, han är utomlands fram till jul. Tacksam för svar från allvetande buke... ;)
 
Brukar finnas uppsägningsdel på kontraktet, där man fyller i :)
Nej, det gjorde inte det! :crazy: Det är en privat hyresvärd (om än ganska stor), alltså ingen kommunal, och plats för uppsägning fanns inte på kontraktet, ej heller något lösblad som man fått med.
 
Härmed säger jag upp min lägenhet, nr 97, på Östrosgatan 89. Eftersom uppsägningstiden är tre kaledermånader, blir min sista hyresdag 29 februari.

Vänligen bekräfta denna uppsägning skriftligen.

Lovis Hermansson
860739-4132
 
Härmed säger jag upp min lägenhet, nr 97, på Östrosgatan 89. Eftersom uppsägningstiden är tre kaledermånader, blir min sista hyresdag 29 februari.

Vänligen bekräfta denna uppsägning skriftligen.

Lovis Hermansson
860739-4132
Tack!! :)

Och då gäller poststämpel som garanti för datum..?
 
Nej, det gjorde inte det! :crazy: Det är en privat hyresvärd (om än ganska stor), alltså ingen kommunal, och plats för uppsägning fanns inte på kontraktet, ej heller något lösblad som man fått med.

Skriv på baksidan av kontraktet : Uppsägele av hyreskontrakt från dags dato. Avflyttning sker senast dato (`= sista datum som uppsägelsetiden varar) och underskrift

Ex:
Hyreskontraktet för Lägenhet nr xxx, adress sägs upp fom idag den 25/11-2015.
Avflyttning sker senast 25/02-2016 eller tidigare efter överenskommelse.

mvh Pegasus 63

Ta sedan kopia på fram och baksida och behåll kopiorna medan du skickar originalet till hyresvärden rekommenderat.
 
Skriv på baksidan av kontraktet : Uppsägele av hyreskontrakt från dags dato. Avflyttning sker senast dato (`= sista datum som uppsägelsetiden varar) och underskrift

Ex:
Hyreskontraktet för Lägenhet nr xxx, adress sägs upp fom idag den 25/11-2015.
Avflyttning sker senast 25/02-2016 eller tidigare efter överenskommelse.

mvh Pegasus 63

Ta sedan kopia på fram och baksida och behåll kopiorna medan du skickar originalet till hyresvärden rekommenderat.
Kontraktet är skrivet på bägge sidorna... Kopior är bra! :)
 
Som alla brev daterar man även uppsägningsbrevet.

Vill du vara helt säker, skickar du det rekommenderat.

Och det är alltid en bra idé att maila, och i mailet skriva att original skickas med snigelpost
Att dessutom maila var en jättebra idé, tack!! :)
Nu har jag nog fått info så jag klarar mig!! :bow:
 
Ex:
Hyreskontraktet för Lägenhet nr xxx, adress sägs upp fom idag den 25/11-2015.
Avflyttning sker senast 25/02-2016 eller tidigare efter överenskommelse.

Uppsägningstiden är normalt tre kalendermånader så sista februari blir det då. (Man får ju betala för hela sista månaden så varför stressa).
 
Gjorde en kombo... :

"Hyreskontraktet för Lägenhet nr xxx, adress blablabla sägs upp from idag den 26/11-2015. Eftersom uppsägningstiden är tre kalendermånader, blir min sista hyresdag 29 februari.

Avflyttning sker senast 29/02-2016 eller tidigare efter överenskommelse.


mvh Milene"

Tack, alla, för hjälp! :)
 
Går bra med ett vanligt papper där man skriver vad det gäller för lgh och alla på hyreskontraktet skriver på.
Som alla brev daterar man även uppsägningsbrevet.

Vill du vara helt säker, skickar du det rekommenderat.

Och det är alltid en bra idé att maila, och i mailet skriva att original skickas med snigelpost
Rek ligger bara 2 veckor+ankomstveckan så då hinner kanske inte hv hämta det.
 
Det går att säga upp sig på mail, i post och på Facebook.
Det skall vara skriftligt men behöver inte undertecknas.
Datum för uppsägningen måste framgå.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 007
Senast: Migo
·
Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 566
Senast: Lingon
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 318
Senast: ptr
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp