Och jag tycker inte du ska lyssna på
@Sezziyanen som svepande spär på gängse fördomar om en del av Uppsalas områden.
Det är sant att det finns stökiga
delar i vissa av nämnda områden, men det finns mycket fina boenden också. Jag bor i Gottsunda sedan snart 16 år. Två olika adresser på samma gata, hela tiden hyresrätt i det kommunala bostadsbolaget. Incidenterna under alla dessa år som över huvud taget påverkat mitt liv kan räknas på ena handens fingrar. Däremot finns det några gator i Gottsunda jag skulle undvika att bosätta mig på. Dock inte osedda, men jag baserar som sagt detta på lång boendetid i stadsdelen. Sen är det ett irritationsmoment med att bo i Gottsunda alla förståsigpåäre som ofta knappast satt foten där som börjar himla med ögonen och undra "HUR KAN DU BO DÄR???"
Jag har ett par vänner som bor i Stenhagen (hyresrätt i privat bolag respektive friköpt radhus) som nog inte har några planer att flytta någonsin. Likaså har jag vänner och kollegor som bor i Sävja (hyresrättsradhus), Ekeby (bostadsrätt) och Salabacke (hyresrätt) och samtliga har problemfria boenden och har inga flyttplaner. Väldigt mycket beror på var i nämnda områden, som i vissa fall är mycket stora, man bor. Därtill kan komma stökighet ibland. Exempelvis var påsken väldigt bråkig i Uppsala med diverse bränder, även i centrala stan.
Frågan TS är vad du menar med "utanför stan". Uppsala har inga förorter som t ex Stockholm utan vissa bostadsområden som ligger i ytterkanterna. Ska du bo utanför Uppsala är det snarare samhällen typ Bälinge, Björklinge, Skyttorp o s v du ska kolla på. Lite längre bort finns t ex Östervåla.
@Sonic76 s förslag om att kolla längs med Upptågets väg är bra. Drar man sig söder ut och närmare Stockholm går priserna upp.
Vad bra, tack för de orden. Jag som trodde att ingen har haft bra erfarenheter av att bo i tex Gottsunda! Självklart dömde jag ut varenda lägenhet i de områdena jag nämnde som totalt obeboeliga!!
Eller hm, nej just det. Man kan faktiskt bara prata om områden såhär på ett "svepande" sätt och din(a) personliga anekdot(er) motbevisar inte det som alla uppsalabor vet. Har man valet så flyttar man inte till Gottsunda. Visste att nån skulle hoppa in här och säga att jag "spär på fördomar", haha. Men fine, vill du ljuga om problemen som funnits och finns i dessa områden så kan du väl göra det, men det är inte schysst mot TS som inte har nån kunskap om Uppsala.
Jag har personligen vänner som bott hela sina uppväxter i Nyby, G-sunda, Sävja, Stenhagen, och det har gått alldeles utmärkt för de flesta. Det betyder inte att man ska rekommendera dessa områden till en inflyttande person om de har chansen att välja. Därför sa jag att om TS säger mer om sin budget så kan vi prata mer detaljerat. Men tills dess så går det bara att generalisera, och det var det jag gjorde.
Sävja tex är lugnt i vissa delar, med mycket barnfamiljer. Det handlar dock även om hur man rör sig till och från områdena, och vad som ligger intill. Sävja är
inte bara bra.
Jag vet inte om du är från Uppsala, men du verkar ju känna till stan bra och ha bott här länge åtminstone. Jag vet precis som du att det är bättre och sämre delar i dessa områden. Men faktum kvarstår, Luthagen eller Fålhagen är "bättre" på alla sätt och vis än Gottsunda, förutom om man absolut inte vill vara så nära centrum av nån anledning.
Centrala stan är självklart bråkig såsom ALLTID händer i ALLA städer. Dvs på festnätter främst, självklart. Man måste faktiskt generalisera om man inte vill prata om anekdoter och enstaka händelser. Bara för att jag själv har en hel del positiva erfarenheter från områden som Nyby eller Gsunda så betyder inte det att jag skulle rekommendera nån till att bo i en lägenhet där om de har valet eller kan tänka sig bo mer "lantligt".
Inget av områdena i Uppsala är nån ren krigszon. Men det finns en anledning till att vissa områden är dyrare, och vissa är billigare. Det är inte lika mycket våld och bilbränder i alla stadsdelar. Att påstå nått annat är bara lögn och jag är hellre ärlig mot nån som ska flytta in och inte kan stan så bra.
Men du tror ju tydligen att jag är en person som inte vet hur Gottsunda är. Jag kan bara säga att du har fel, jag vet alldeles utomordentligt väl. Du håller ju själv med att du inte skulle köpa en lägenhet på vissa gator. Hur kan du samtidigt påstå att det otroligt fint att bo några gator ifrån där du absolut själv inte skulle vilja bo?
Jag pratar om
VAL. Har TS
VALET så rekommenderar jag inte för TS att
VÄLJA dessa områden. Men beroende på budget så får man kompromissa, och då kan delar av de områdena gå. Men då hade jag personligen kollat mer på tex Årsta som inte varit lika bråkigt och dessutom kommer lyftas av att Östra Salabacke byggs ut de närmaste åren.
TS: Säg gärna även om du kan tänka dig att åka tåg, för då blir ju ställen som Storvreta plötsligt än mer aktuella.