Uppsats om NH

Tassetass

Trådstartare
Läs gärna och ge kommentarer! Det är inte hela uppsatsen; akademiskt "tjafs" och intervjuer är bortplockare (eftersom jag inte vet om intervjuoffren och de jag pratat med vill ha sina kommentarer på nätet).

Ris och ros, bring it on!!

/Jenny

PS: Skicka kommentarer via PM, Hotmail har kraschat. DS
Uppsats

:bow: :bow: :bow:

Har skickat pm och du vet ju vad jag tycker om just din syn på NH :D

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Jag orkade itne läsa allt nu men de jag läste var väldigt bra! De har du verkligen lyckats bra med!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

:)har läst den!

det är ju dina ord å din upplevelse av NH så det går inte att säga så mycket om, annat än att du helt klart verkar vara en hästvänlig person som verkligen vill göra ditt bästa för hästen. de tvåbenta kan ju vara svårare att övertyga men du har nog den rätta vänliga tonen att lyckas med det oxå. tycker att du är OERHÖRT modig som lägger ut den här.

jag uppfattar det som om du tänker gå vidare på samma bana å då blir ja än mer nyfiken vad du tänkt göra

du får gärna berätta vad du ska ha den här uppsatsen till, om du går någon utb nu å om du tänkt fortsätta å isf med vad? vore kul att få veta

Tackar tackar! Jag vet inte riktigt var min "vänliga ton" kommer från, då jag gällande allt annat förutom just NH brukar vara en bitch att diskutera med, har jag hört :angel: Kanske Maltes ande som styr mig :D

Just nu är jag väldigt inaktiv gällande allt som har med hästar att göra. Känner att jag behöver en paus till att bara fundera, skriva och fundera lite till. Den här uppsatsen är ett steg på vägen, har så småningom tänkt skriva ner hela min och Malte historia, men vad jag ska göra med den vet jag inte. Allt jag skriver är främst för min egen skull, om än det är roligt om andra också får nytta av det.

Hur jag ska göra framöver vet jag inte. Visst vore det roligt att gå kurs eller gå som lärling hos någon tränare, men om det är praktiskt genomförbart vet jag inte. Har aldrig gått en kurs i hela mitt liv, är total autodidakt, så det vore något nytt och annorlunda.

Det enda jag vet är att jag nog kommer att fortsätta ta mig an hästar liknande Malte. Drömmen vore en unghäst som jag kunde forma själv och slippa reda upp andras misstag, men jag känner mig själv för bra för att kunna inbilla mig själv att det är där jag "hör hemma". Nästa häst lär också vara ett tioårigt vrak som är halvt livsfarligt att umgås med, men det är med såna jag trivs bäst. Kanske man köper en unghäst också, så man har nånstans att trösta sig när vraket ger en gråa hår ;) Gud ska veta att det hade behövts med Malte ibland, när han ibland närapå knäckte mig...

Nu ska jag sluta babbla... :D

kan tillägga att jag själv skrivit en hel del, men är inte riktigt lika modig som du.. :o

skriver mer i faktaform som nog bara jag kan förstå.

letar seriös forskning som stöder mina :angel:teorier men har upptäckt att den ofta är inriktad på en speciell ras eller sportgren, även om det ofta (min personliga åsikt) gäller hästar överlag.

de tvåbenta kan ju vara svårare att övertyga men du har nog den rätta vänliga tonen att lyckas med det oxå

De tvåbenta går nog inte att köpa enbart med vänlighet....men respekterar man andras åsikter och har
något vettigt att komma med kanske man kan väcka en positiv nyfikenhet som kan vara ett steg på vägen.

Förutsätter man däremot att folk inte vill lyssna eller idiotförklarar andras läror blir det naturligtvis svårare att få andra människor "med sig" :idea:

Tassetass verkar vara klok, vänlig och realistisk.......alltså inte någon fanatiker som svävar i det blå..... hon lever här på jorden bland oss andra :bow:

OBS.....menar då inte att "rymdentusiasten" svävar i rymden för det har jag ingen aning om :angel:

jag menade då angående NH

å det är det många duktiga tränare som upplever, det har säkert även tassetass stött på, att hästen är det inga problem att ta hand om, det är svårare med den som följer med...

hästar är oerhört snabbtänkta å ALLTID ärliga, rakt på sak, visar vad de tycker, i samma sekund det händer. å den uppskattar att få lika raka svar tillbaka. eller rättare sagt, den kräver det.

rak kommunikation med andra ord.

vilket inte alltid funkar på människor då krävs oftast mer pedagogik vilket är en helt annan egenskap. det är få som är utrustade med de bägge egenskaperna å de som är det behövs.

men, det behövs ju några som svävar i det blå oxå... :angel: som ifrågasätter å ställer saker på kant. utan fanatiker skulle inga läror utvecklas överhuvudtaget

:bump:

:) :angel:för det behöver man ju inte göra en rymdfärd av den här tråden oxå.. :D :D :D

Jag håller med om att det behövs folk som ställer frågor och utmanar vedertagna regler, men hittills har jag inte träffat på en fanatiker som inte gör annat än drar sin egen lära i smutsen, hur vettig den än är. I've been there, I've done that, but I've moved on. Vi behöver inga fanatiker, vi behöver människor med öppna sinnen - för med ett öppet sinne så löser sig det mesta till sist.

Du har så rätt att vänlighet inte köper några "anhängare". Om någon frågar vad jag tycker så är jag oftast brutalt ärlig, med allt vad det innebär. Oftast uppskattas det, ibland inte. Jag är aldrig elak, men lindar inte in saker allt för mycket heller. Försöker helt enkelt bemöta den frågande med respekt, då någon som är villig att ifrågasätta sig själv och sin hantering av hästen ÄR värd att respektera, för det är inte alltid helt lätt att ta det steget.

Realistisk har Malte lärt mig att vara, han brukade plocka ner mig fortare är faen själv när jag inte betedde mig som jag borde ;)

Att man kan sakna en häst så mycket... :cry:

jaa öppet sinne :) :bow: :bow: :bow:

men det innebär ju inte att man blir pedagogisk på köpet!

kort sagt: jag tror att det är just DÄR det brister många ggr i kommunikationen människa-häst

rak kommunikation=hästens modersmål

du har ju själv sagt nån gång "försök att vara så tyst som möjligt blablabla"

människor försöker hela tiden vara pedagogiska med sina hästar å nästan vårda dem till döds å ändå förstår inte hästen riktigt vad de menar.

samtidigt som många hästar är förtjusta i barn eller förståndshandikappade å det kan ju inte bero på att de är pedagogiskt utbildade utan jag tror det är för att de lever i nuet helt naturligt å är därför lättare att läsa av för hästen.

joo fanatiker behövs

Fanatiker har sällan ett öppet sinne....de är helt "uppe i sitt eget" och ser inget annat :p

Nej, fanatiker behövs inte, då de uppfyller själva essensen av vad som sätter käppar i hjulen för utvecklingen; nämligen trångsynthet och total brist på pedagogik, oavsett var i världen de finns.

oj vilken djup diskussion det blev..

människor är utrustade med olika egenskaper, olika intellekt å olika tankemönster. dessutom är vi utrustade med varsin ryggsäck med erfarenheter å värderingar. allt detta ger oss de referensramar vi använder oss av. på gott och ont

en del är extrema praktiker en del extrema teoretiker de flesta av oss ligger mittemellan med lite ur varje skopa

det finns de som genomfört harvardexamen i tidig ålder men kan inte ens knyta sina egna skor

det finns de som är väldigt händiga å kan laga å fixa allt som finns men de kan inte läsa

ingen av dessa förmodas vara pedagoger men båda behövs

oojsan! nu blev det ju rymdfärd :angel: igen..

fanatiker behövs men inte dom människor som sparkar på dem som ligger, varken människor eller hästar

hoppas du får mer feedback på uppsatsen oxå!

De personer du beskriver nu brukar man kalla "underbarn" inte "fanatiker".

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka