Uppsittning-hästen backar

M

marieandersson

Har en häst som backar när man ska sitta upp.Han ger sig tillslut men man är genomsvettig när man väl ska börja rida. Funderar om man ska pröva att ställa honom så han inte har nånstans att ta vägen förutom in i en vägg, men han är ganska hispig , så då kanske han reser sig istället. Nån som haft samma problem?
 
Ett alternativ är ju att fortsätta att backa honom. Vill han backa så får han, men han får backa betydligt längre än han tänkt sig :devil:
Kan funka om han är stissig, men är han rädd kanske det inte är rätt metod? Att "stänga in" honom tror jag inte löser problemet.
 
Hej!
Jag håller med föregåënde talare . " Omvänd psykologi " kan komma väl till pass i ett läge som detta.
När han tar ett steg bakåt så säger du: OK, är det backa du vill!? Då gör vi det. Och så backar du tills han självmant stannar. Om det så blir en halvkliometer spelar ingen roll. Så fort han stannar så går du tillbaka till "uppsittnings-platsen. OM han börjar backa igen så gör du om det hela igen. Backa tills han stannar självmant.
Till slut så kommer han tycka att det är ju faktiskt jobbigare att hålla på o backa bakåt tråkigt än att bara enkelt stå stilla tills du hoppat upp.
Räkna med att du kan behöva göra detta åtskilliga ggr innan han fattar det hela. Det beror lite på hur tuff han är i psyket.
En "vassare " häst som är högrangad är alltid svårare att arbeta med än en som är ganska lågrangad.

Och det gäller att på ett fint sätt bli "högre" än sin häst. Han kanske bara har lärt sig att det här funkar för då kommer ryttaren inte upp. Och då måste man börja köra mycket ledarskap för att försöka få hästen att fatta att : Hörru, här är jag och när jag är här så är det faktiskt JAG som bestämmer.!

Jag tror inte att du ska ställa honom så att han blir "stoppad" av massa väggar och dylikt för då blir han nog bara mer stressad och ännu mer uppvarvad . Och till slut så kan det bli ett MYCKET större proböem än vad det är.
Han kan få panik och det är inte bra alls. Då har man snart en häst med " människo-problem". Han förknippar nämligen allt obehagligt med dig så länge du är med när det händer. Och VIPS så är allt ev. förtroende borta..
Hästen kopplar nämligen bilden av dig och den obehagliga känslan samman.
Jag kommer inte ihåg vad det stod i inlägget. Men har han börjat med detta nu eller har han alltid gjort så?
Om inte så kanske du skulle ta o kolla om han har ngr obehag av sadeln eller om han har ont nånstans..
Om en häst helt plötsligt börjar med såna här saker i samband med träning eller ridning så bör man noga kolla ev. smärta eller dylikt.

Hör gärna av dig om hur det har gått eller om du vill ha mer tips.
 
Jo, för utan vägg får han ju faktiskt göra valet själv - backa eller stå stilla.
Fast sen kan det ju finnas en annan orsak än "bångstyrighet" varför han inte vill stå still vid uppsittningen.
 
något med ridning förknippar han med obehag/smärta. Hitta vad som är fel, eliminera roten till det onda, därefter börja om från början med att bygga upp förtroendet igen inte genom att rida utan med att göra en massa andra "konstiga" saker (i hans ögon) och massvis med beröm när han accepterar mer och mer.

Tycker det är tråkigt att folk jämt utgår ifrån att hästar "jäklas" när de tydligt visar att ngt är fel....
Hur ska hästen kommunicera till oss när vi håller för öronen och ber den hålla käft. Hur blir den hästen att jobba med i fortsättningen? Vad får vi ut av att behöva tvinga djuren till att umgås med oss på våra villkor..?
Kan inte svara för er andra, men jag mår dåligt av bara tanken.
 
Självklart säjer hästen något när den inte vill att man sitter upp på den. Antingen är det verkligen något som är fel/obehagligt/skämmande osv. som hästen förknippar med ridning, uppsittning eller sadeln (ex. om hästen backar för att den tror att man ska spänna om gjorden när man är i den positionen). Det kan också vara så att hästen backar för att slippa arbeta, men jag tror att det är vanligare att något är fel.
Men vad som är fel kan nog bara den som träffat hästen och som hanterar den svara på. Och så länge man inte säkert VET vad som orsakar beteendet så tycker jag att man hellre så gå för försiktigt tillväga för att lista ut var problemet ligger. Hellre det än att skapa sig ett nytt problem.
Backningen tycker jag är försiktigt. OM hästen är ovillig att arbeta eller bara bråkar för att den kan så märker man det när man backar den. Problemet borde då lösa sig då den "arbetsskygge" hellre står stilla än att backa eftersom backningen är jobbigare. Har hästen fortfarande problem efter att man backat den, att den ändå inte vill stå stilla utan vill komma undan ryttaren/uppsittningen så behövs nog en annan lösning för då borde man kunna utesluta arbetsskygghet som orsak till problemet.
Man måste ju prova sig fram, försiktigt, om man inte ser en uppenbar orsak till problemet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 346
Senast: JohannaB
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 994
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp