Bukefalos 28 år!

Uppstallning med/utan kontrakt

K

Krasux

Hur gör ni därute, har ni alla kontrakt på era stallplatser?
Hur löser ni det om stallägaren inte vill skriva kontrakt?
Kan man skriva något form av avtal där det framgår att hästen åtminstone finns där, men inte skriva in hyra osv, eller är det inte att rekomendera? Antar att det handlar om att folk vill ta ut det som svarta pengar, men jag vågar inte riktigt ha min häst någonstans utan papper på det.. Vad tror ni?
 
Sv: Uppstallning med/utan kontrakt

Jag har bara stått i ett stall där det existerat papper, avtal alltså. Annars har det fungerat super utan också.
 
Sv: Uppstallning med/utan kontrakt

Det kan nog vara bra att ha papper på det!
Annars vet jag folk som blivit utslängda och allt möjligt för att stallägarna kan göra hur de vill.. Inte så kul att plötsligt stå på stallplan med häst och allt utan att veta vart man ska ta vägen kanske..:crazy:
 
Sv: Uppstallning med/utan kontrakt

Skulle nog aldrig stall upp min egen häst eller hyra ut boxplatser utan papper. I avtalet ska minst framgå uppsägningstid, hyra, när den ska vara betald och vad som ingår. Annars riskerar du en chockhöjning av hyran utan varsel, bli utkastad utan framförhållning, att göra mer jobb än vad från början är sagt mm.

Visserligen gäller muntliga avtal också, men det är ju bra mycket svårare att bevisa, jag tycker det känns säkrare att ha allt nedskrivet.

Ullis
 
Sv: Uppstallning med/utan kontrakt

Precis så känner jag det. Synd bara att det skulle stupa på det. Hade bestämt mig och allting och sne kommer det fram att hon inte vill skriva avtal..:(
 
Sv: Uppstallning med/utan kontrakt

Fast det skulle jag inte deppa över om jag var du, även om det kanske är synd på en fin stallplats. Vägrar hyresvärden skriva avtal skulle jag tycka att det kändes som om hon hade nåt att dölja.

Ullis
 
Sv: Uppstallning med/utan kontrakt

Ja, det är sant. Men tror mest att hon var rädd för att jag skulle gå till skattemyndigheten och vifta med det. Eftersom hon tar det som svart inkomst. Nåja, får fortsätta leta:)
 
Sv: Uppstallning med/utan kontrakt

Har avtal, och har alltid haft.
Är det en seriös person som vill hyra ut boxplats, så ska det inte vara något problem med papper.

Kan säkerligen fungera utan också, men jag perosnligen vill ha ett bra avtal. :)
 
Sv: Uppstallning med/utan kontrakt

jag tycker att du verkligen skall skriva kontrakt med din stallhyresvärd, då vet alla vad som gäller och vad som ingår i hyran.
Jag har kontrakt med min "stallägare" nu, men hade det inte tidigare hos min förra hyresvärd, då i början var det så trevligt och vänligt och det gick så bra att göra muntlig överenskommelse om det mesta, sedan helt plötsligt ändrade h*n sig och blev som förbytt, ändrade på nästan allt och sa att vissa saker som vi gjort upp om tidigare inte alls var så, höjde hyran lite hur som helst! Som tur är hittade jag stallet jag är nu och där är ägarna betydligt mer seriösa.
Jag gör aldrig om det misstaget igen att inte få "svart på vitt" vad som gäller, för allas skull.
Så det råder jag dig verkligen att skriva kontrakt.:cool:
 
Sv: Uppstallning med/utan kontrakt

Hos oss har alla inackorderingar ordentliga avtal. Det är ett absolut villkor för att få vara uppstallad. Det är en stor hjälp när man blir oense om något.

Jag skulle verkligen inte rekommendera att man utelämnar något ur ett avtal. Om stallägaren inte vill skriva avtal eller utelämna hyresbeloppet - välj ett annat stall.
 
Sv: Uppstallning med/utan kontrakt

HeJ!

Har stått i stall både med och utan avtal och har lärt mej att jag kommer inte stå i stall utan avtal i fortsättningen..

Stall utan avtal: Vi kom överens om viss hyra, visst antal pass/vecka, mockning 2 dagar/vecka, strö fick jag köpa av stallägaren, hon köpte hem, fritt hö ingick, 4 fodringar/dag.
Vad jag fick: Samma hyra men färre pass/vecka, strö fick jag åka och köpa själv (har ingen bil, så det är ett stort projekt), fodringar vaäxlande, ibland 4 ibland 2/dag, hö max 6kg. Sen höjde hon plötsligt hyran och krävde i samma veva att jag skulle ta fler pass.

Bete på sommaren är jättebilligt, men då måste man köra vatten till hagarna, vilket inte var något hon berättade när jag flyttade dit. Desutom måste inte alla köra vatten, och dom som slipper betalar lika mycket ändå. En månads uppsägningstid, muntligt har vi, får väl se vad som händer när jag säjer upp platsen..

Stall med kontrakt har aldrig varit några större problem, då vet man vad som gäller. Jag kommer i fortsättningen bara stå i stall med avtal, vill inte få "glada" överaskningar igen.

/ Lavinia
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 758
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 490
Senast: Habina
·
Anläggning Har min häst på lösdrift hos en stallägare som är lite egen. Vi har inget avtal,endast ett muntligt sådant,hon skickar inga fakturor på...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 445
Hästmänniskan Jag planerar att hyra en häst från ett ridläger om ungefär ett år och då skriver man kontrakt i början på sommaren för att sen få hem...
Svar
2
· Visningar
1 227
Senast: Hipphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp