Bukefalos 28 år!

Uppvärmingstips, tack!

Mitt hus är 17 kvadrat mindre, och jag hade en idé om att elda och köra el-elementen så lite som möjligt. Det hade säkert funkat - om jag hade kunnat vara hemma och eldat ett par gånger under dagen också.... ;) Men huset är lite för dåligt isolerat, så jag bet ihop och hostade upp 16 papp för en luftvärmepump. Idag är jag oändligt glad för det, en sådan skillnad och så skönt att inte behöva tänka på att elda och skynda sig hem hela tiden! Men jag förstår att ni kanske inte är så sugna på det just nu, med tanke på det icke planerade vattenfiltret.
Precis.... Vi har redan lagt ut en hel del pengar, känns det som... Grejen är ju att vi eldar på dagarna också, eftersom min man jobbar hemifrån. Jag börjar eld kl 5 ungefär, och sedan hålls kaminen igång fram tills vi lägger oss. Men ÄNDÅ blir det inte varmt nog!
 
Tricket är väl att få murstocken så varm att den håller värmen länge nog? Jag bodde ett par år i ett litet hus där det aldrig gick att göra så, för om man skulle få murstocken varm så fick man elda så det blev 35 grader varmt inomhus... Moment 22, liksom.
 
På gården värmde vi ett hus på 155 kvm till stora delar med en gjutjärnskamin. Kombinerat med en takfläkt.

Det går.
En pelletskamin behöver du inte heller passa. Den startar själv och tuggar på. Du behöver bara fylla pellets
Det gör det säkert, speciellt som att vi faktiskt inte är särskilt gnälliga heller... ;) Det finns raggsockar och elfiltar liksom... ;) MEN det känns ändå lite jobbigt att det bara är 12-15 grader i rummen när man stiger upp, trots hyfsat kontinuerlig eldning och liten yta.
 
Tricket är väl att få murstocken så varm att den håller värmen länge nog? Jag bodde ett par år i ett litet hus där det aldrig gick att göra så, för om man skulle få murstocken varm så fick man elda så det blev 35 grader varmt inomhus... Moment 22, liksom.
Den del av murstocken som jag kan känna på (dvs runt kaminen) värms ju upp rejält. Den är varm varje kväll, men lik förbaskat är det svinkallt på morgonen. Sedan KAN man nog inte elda för häftigt i en insats låter det som när man googlar. Risk att den går sönder.
 
Den del av murstocken som jag kan känna på (dvs runt kaminen) värms ju upp rejält. Den är varm varje kväll, men lik förbaskat är det svinkallt på morgonen. Sedan KAN man nog inte elda för häftigt i en insats låter det som när man googlar. Risk att den går sönder.

Är den provtryckt nyligen? Om det är sprickor i den kan det försämra värmehållningen.
 
Det måste man säga till om separat, oftast gör man det när man har gjort en förändring av något slag, det görs inte rutinmässigt. Kolla med sotaren när det gjordes senast, han bör ju ha protokollet kvar i så fall. Jag får tex bara elda i en av mina eldstäder, den andra kanalen läcker och är inte godkänd.
 
Det måste man säga till om separat, oftast gör man det när man har gjort en förändring av något slag, det görs inte rutinmässigt. Kolla med sotaren när det gjordes senast, han bör ju ha protokollet kvar i så fall. Jag får tex bara elda i en av mina eldstäder, den andra kanalen läcker och är inte godkänd.
Det senaste som gjordes var en okulärkontroll där de gjorde en kamerainspektion av rökkanalen, står det på protokollet. I april.
 
När sotaren var hos mig så var det mycket huffande och puffande med rök som blåstes in i spisen, och det är det som är en provtryckning. (I mitt fall syntes det tydligt uppe vid taket att det läckte.)
Okulärkontroll måste vara något annat, då undrar man ju varför den gjorts? Det kanske är standard hos vissa sotare, vad vet jag, men jag har aldrig varit med om att det gjorts vid normal sotning.
 
När sotaren var hos mig så var det mycket huffande och puffande med rök som blåstes in i spisen, och det är det som är en provtryckning. (I mitt fall syntes det tydligt uppe vid taket att det läckte.)
Okulärkontroll måste vara något annat, då undrar man ju varför den gjorts? Det kanske är standard hos vissa sotare, vad vet jag, men jag har aldrig varit med om att det gjorts vid normal sotning.
Det står brandskyddskontroll också på protokollet. Är det inte sådant som görs med jämna mellanrum? Har inte haft fungerande skortsten på över 10 år, så jag minns inte... ;)
 
Låter som du behöver byta kamin? Jag har värmepump på typ 3 timmar om dagen (innan jag börjar elda) mitt hus är lite över 50 kvadrat och jag har nästan alltid över 22 grader inne när jag eldar
 
Den del av murstocken som jag kan känna på (dvs runt kaminen) värms ju upp rejält. Den är varm varje kväll, men lik förbaskat är det svinkallt på morgonen. Sedan KAN man nog inte elda för häftigt i en insats låter det som när man googlar. Risk att den går sönder.
Då kan det helt enkelt vara så att Keddyn drar ut värme istället för att värma upp?
När brasan dött måste man kanske stänga spjället?
 
Nu är det ju lite fel årstid, men om du och flera andra har problem med värmen så tycker jag att det första man gör är att helt enkelt se över isoleringen. Vi strippade huset ner till stockarna, lerklinade, satte gips och tapetserade. Om jag hade fått bestämma själv hade vi struntat i gipset och tapetserat direkt på leran.

Golven var gammal mullbänk med trägolv och sedan plastmatta över som effektivt sett till att träet murknat, så när vi rev bort mattan sviktade hela golvet. :crazy: Vi fick riva upp, gräva ur, satte ny blindbotten, isolerade med träfiber och la sedan nya golvplankor och sänkte elförbrukningen med några 1000 KWh/år jämfört med tidigare ägare som var hemma och eldade större delen av dagen. ;)

Nu om nån vecka ska de komma och sätta in en gjutjärnskamin i mitt matrum, som jag längtar! :love:
shapeimage_1.png
 
Då kan det helt enkelt vara så att Keddyn drar ut värme istället för att värma upp?
När brasan dött måste man kanske stänga spjället?
Var skulle spjället sitta då, menar du? Det enda jag hittar, och hört talas om, är fläkten. Och den stänger jag ju så fort elden har fått fart.
 
Nu är det ju lite fel årstid, men om du och flera andra har problem med värmen så tycker jag att det första man gör är att helt enkelt se över isoleringen. Vi strippade huset ner till stockarna, lerklinade, satte gips och tapetserade. Om jag hade fått bestämma själv hade vi struntat i gipset och tapetserat direkt på leran.

Golven var gammal mullbänk med trägolv och sedan plastmatta över som effektivt sett till att träet murknat, så när vi rev bort mattan sviktade hela golvet. :crazy: Vi fick riva upp, gräva ur, satte ny blindbotten, isolerade med träfiber och la sedan nya golvplankor och sänkte elförbrukningen med några 1000 KWh/år jämfört med tidigare ägare som var hemma och eldade större delen av dagen. ;)

Nu om nån vecka ska de komma och sätta in en gjutjärnskamin i mitt matrum, som jag längtar! :love:
shapeimage_1.png
Det där vill jag inte ens höra talas om efter att ha lagt 60000 kr och flera veckor på att få tjänligt dricksvatten....
 
Var skulle spjället sitta då, menar du? Det enda jag hittar, och hört talas om, är fläkten. Och den stänger jag ju så fort elden har fått fart.
Nog borde det finnas ett spjäll till en eldstad?? Verkar märkligt annars.

Såvida inte spjället är dolt bakom insatsen? En del spjäll i öppna spisar är en gjutjärnspinne inne i själva eldstaden, Och eldstaden är ju dold bakom Keddyn.

Hittade en del forumdiskussioner om Keddy:
https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/44604-erfarenheter-av-keddy-kassetter.html
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58870.0
 
Nog borde det finnas ett spjäll till en eldstad?? Verkar märkligt annars.

Såvida inte spjället är dolt bakom insatsen? En del spjäll i öppna spisar är en gjutjärnspinne inne i själva eldstaden, Och eldstaden är ju dold bakom Keddyn.

Hittade en del forumdiskussioner om Keddy:
https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/44604-erfarenheter-av-keddy-kassetter.html
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58870.0
Vet inte. Jag hittar inte något som ser ut som ett spjäll på utsidan i alla fall.
 
Var skulle spjället sitta då, menar du? Det enda jag hittar, och hört talas om, är fläkten. Och den stänger jag ju så fort elden har fått fart.
Jag har en keddy, längst ner på sidan/under luckorna har jag två spjäll som jag reglerar när jag eldar. De står helt öppna när jag tänder elden, när det sedan brinner ordentligt så stryper jag tillförseln till ca 50 %, det brinner fortfarande bra men inte lika häftigt. Det enda är att man får se upp så man inte stryper för mycket.

Jag stänger inte ventilerna när jag inte eldar.
Det där vill jag inte ens höra talas om efter att ha lagt 60000 kr och flera veckor på att få tjänligt dricksvatten....
Äsch, det kostade inte mycket men gav mycket igen. Nu är det ett timmerhus jag har och lerkliningen var inte så dyr. Vi rev bort allt ner till stocken, häftade fast hönsnät på väggarna och blandade lera, sand och linfiber som vi smetade på väggarna. Torrt, tätt och isolerar. :up:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 812
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 242
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 571
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp