Uppvärmning av box

Lycanthrope

Trådstartare
Vi funderar på att bygga 2 uteboxar och de ska ju kunna värmas upp för att gälla när en häst blir sjuk/skadad.

Vad finns det för lämpliga alternativ för uppvärmning?
 
Sv: Uppvärmning av box

Beror helt på hur kallt det är och hur täta boxarna är!
en byggfläkt på ett par tusen watt i öppningen utom räckhåll för hästarna in kopplad via jordfelsbrytare skulle väl funka men troligen en ryslig elräkning som resultat :laugh:
 
Sv: Uppvärmning av box

Jag kan tycka det är lämpligare att värma hästen (täcke etc) än boxen. Finns det verkligen reglerat att det ska vara en uppvärmd box?

I utebox vill man ju gärna ha permanentbädd på vintern, den värmer en hel del.
 
Sv: Uppvärmning av box

Det kanske blir billigare att bygga dem täta och kanske även isolerade?
Vi ska skaffa vindkraftverk så elräkningen blir nog inte så dyr men det är ju inte aktuellt i år med vindkraftverk iofs..

Fler alternativ? Gärna billiga men bra givetvis :D
 
Sv: Uppvärmning av box

Jag har för mig jag läste det iaf!

Har ju hästarna på lösdrift och läste nog att de ska ha tillgång till en box med möjlighet till uppvärmning. Någon duktig kanske kan hitta paragrafen.

Jag tycker också det är lämpligare med ordentlig bädd samt täcke.
 
Sv: Uppvärmning av box

Sist jag läste skulle de ha tillgång till box och uppvärmda utrymmen, men det tolkade jag som att det skulle finnas uppvärmda utrymmen för t ex skötsel av sår etc.

Hur ska ni göra med spolspilta, skötselplatser etc? Finns ett befintligt stall (för litet eller så) kanske man kan inrymma sadelkammare, foderkammare, skötsel och en sjukbox (två, sjuklingar behöver ju ofta sällskap) där.
 
Sv: Uppvärmning av box

Såna utrymmen finns inte här, vi har som sagt bara ligghall.
Vi har ett garage som går att värma som det går att ta in hästen i tillfälligt men det har vi inte gjort. Har just nu box i ett närliggande stall om det händer något akut.

Men vill ha en eller 2 boxar här på gården. Att bygga en byggnad med spolspilta och sådant är inte aktuellt. Sadelkammare/foder finnes i en container. :)
 
Sv: Uppvärmning av box

Vi ska bygga box men inte i någon container, det var inte det som var frågan.
Virke finns det gott om till uteboxbygge. :D

Jag undrade bara över förslag på uppvärmning osv, om det nu är så att boxarna/boxen behöver det.
 
Sv: Uppvärmning av box

Bygg isolerat. Någon billig uppvärmning kan ni inte få, eftersom det - vad jag förstår - inte kommer att bo häst där. Det utesluter ju permanentbädd. Golvvärme vid gjutningen kanske?
 
Sv: Uppvärmning av box

Nej det ska ju inte bo häst där.

Den kommer användas om en häst behöver boxvila eller när det är dags för fölning om det skulle behövas. Tanken är att göra 2 boxar som ska gå att öppna till en stor.

Egentligen räcker det kanske om man kan värma upp bara när det används, om en häst blir skadad tex.
Jag får kika lite på det.
 
Sv: Uppvärmning av box

Fast jag har aldrig varit med om att det har behövts uppvärmning i ett stall, en korrekt byggd utebox blir inte mycket kallare än ett stall. Det är ju hästen som värmer upp stallet/boxen.

Men man får ju tänka på hur man bygger, väderstreck och vindriktning etc.
 
Sv: Uppvärmning av box

Nä inte jag heller :)

Jag bara tänkte på det jag läste.
Men bygger man isolerat och med möjlighet att stänga en överlucka också så borde det ju bli rätt varmt om det är en häst eller två därinne.

Jag funderar bara på vad lagen sa.
 
Sv: Uppvärmning av box

Problemet om du stänger på det sättet är att det blir ett väldigt dyrt bygge eftersom du måste tillgodose ventilationen.

Har varit på ställen med just förslutningsbara uteboxar, luften blir extremt dålig i boxen, särskilt om det är mindre längor (1-6 boxar).
 
Sv: Uppvärmning av box

Problemet om du stänger på det sättet är att det blir ett väldigt dyrt bygge eftersom du måste tillgodose ventilationen.

Har varit på ställen med just förslutningsbara uteboxar, luften blir extremt dålig i boxen, särskilt om det är mindre längor (1-6 boxar).

Kanske går att göra nån konstruktion med att överdörren kan hållas på glänt, samt små ventilationsluckor i övre delen av väggarna.
Inte för att jag kan nåt om hur ventilation funkar, men det borde väl gå att lösa:p
 
Sv: Uppvärmning av box

Man kan ju bygga så det blir en glipa mellan tak och vägg längst upp längs med hela kanterna.
 
Sv: Uppvärmning av box

Länsstyrelsen där jag bor har godkännt att en granne har värmelampor som kan monteras upp i ligghallen vid behov. Boxar kan man ju alltid fixa i själva ligghallen när det behövs, det räcker med t ex en typ av mobila rörställningar.
 
Sv: Uppvärmning av box

Mina uteboxar håller högre temp på vintern än mitt kallstall, och då kan jag inte ens stänga upp till vid boxdörren. Jag har tre boxar, byggda så vinden alltid kommer bakifrån och med ett tak som går ut 4 m framför boxarna. I vintras när det var minus 10 frös vattnet inne i stallet (högt i tak) men inte i uteboxarna när hästarna stod inne.

Jag skulle inte vilja ha uppvärmning i uteboxar, isåfall kanske eluttag så man kan hänga upp grislampa/värmelampa om behovet dyker upp.
 
Sv: Uppvärmning av box

Man kan ju bygga så det blir en glipa mellan tak och vägg längst upp längs med hela kanterna.
Det är den enklaste typen av ventilation och ett måste för att kunna ha häst där. Alltså, ventilation både i framkant (öppningen i dörren) och bakkant. Ventilationen blir inte tillräcklig om det inte finns både tilluft och frånluft. Sedan isolerar du väggarna, så räcker det gott och väl som "uppvärmt utrymme":)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 611
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
904
Anläggning Om man ska bygga boxar för två hästar i en byggnad som är klassad som ekonomibyggnad, behövs förprövning då ? Byggnaden är en lagård...
2
Svar
20
· Visningar
1 257
Senast: skogaliten
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
923
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp