uppvärmning i ett stall

Sv: uppvärmning i ett stall

*knapplån, tror jag*

Jag har ett stall som inklusive sadelkammare och höförråd är 40m2 stort. Vi värmer huset och garaget med jordvärme och tänkte även värma upp stallet med det systemet. De första två åren har vi dock värmt upp stallet med el. När det är så liten yta så blir det ju inte så fasligt dyrt. Det dyra är väl i så fall elementet. Har bara ett i sadelkammaren och lämnar dörren på glänt på nätterna. Är det -25 så håller det +4- 5 i stallet och ca +15 i sadelkammaren. Då går inte elememtet för fullt heller. Dagtid så ställer jag upp dörren på vid gavel och drar igen ventilationen, om det är väldigt kallt då.

Har aldrig haft problem med fukt i mitt stall utan snarare tvärt om, alldeles för torrt. Har 19cm isolering och ordentligt tilltagen ventilation. En gång har luftfuktigheten kommit upp i 80 och då stod det två vinterpälsade dyngsura shettisar inne och två genomblöta täcken hängde på tork.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 142
Senast: __sofia__
·
Anläggning I sadelkammaren i mitt stall har jag hela gårdens vattenförsörjning med vattenfilter, stor hydrofor etc. Därför finns ju också...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 575
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 239
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp