uppvärmning i ett stall

lady foxglove

Trådstartare
ok nu är det så här att jag ska köpa en gård med lador med ej befintligt stall skall gjuta golv och sätta in isolering i väggar och tak (högt i tak ska det bli .
nu är det så här att det finns noll uppvärmning.
visst har tänkt att detta ska räcka för att hålla värme men tror ej på det riktigt.
Vad finns det för uppvärmnings anordningar i ett stall man kan tillllämpa(ej dyrt helst under3000 kr nivån har hört att en del har kamin eller liknande men NEJ.. har ju själv funderat på solceller funkar det att värma upp ett stall på ca 30 kvm har ni Ideer.
har varit med på att folk har element i stall som drivs med el men hjälp hur dyrt är inte det ,finns det lågförbrukande uppvärmnings anordningar för en fattig lapp iaf nu när gård ska inhandlas och oljan försvinner ut i förmån för pellets berg eller jordvärme
HJÄLP
tack på förhand hela sveriges häst älskare
 
Sv: uppvärmning i ett stall

Vi har en värmefläkt som vi sätter på vid behov en Elbjörn
som är godkänd för stall, man kan hänga upp den på väggen.
Den värmer upp stallet rätt fort!
 
Sv: uppvärmning i ett stall

Går det inte lika bra med kallstall med uppvärmd sadelkammare?
Så har vi funkar hur bra som helst!
 
Sv: uppvärmning i ett stall

Vi har varmvatten och kallvatten i stallet
när det är riktigt kallt kan det ibland vara bra att värma upp så att ledningar inte fryser.
När hästarna står inne värmer de upp effektivt själva.
 
Sv: uppvärmning i ett stall

hm visst kan jag ha kallstall men då kommer proplem med fukt osv det är då så i stallet jag har min pålle i nu visst om man har plats för en sadelkammare som är uppvärmd men den platssen finns inte så jag måste tilllämpa garderobs principen i detta fallet för att ha mina sadlar och dylikt i,
stisse hur kan man vara fräck och fråga hur mycket en sådan gårt på ett ungeför
mvh l
 
Sv: uppvärmning i ett stall

Vi har kall stall och ett element i sadelkammaren. Funkar för oss.
 
Sv: uppvärmning i ett stall

Kommer inte ihåg riktigt just nu
har kvittot på ett annat ställe.
Men jag tror att det finns mellan 2500-4000 kr.

Vi har en portabel värmefläkt av märket elbjörn
men det finns säkert fler märken.
Den är portabel men man kan hänga upp den på väggen i en hållare som man får med, att montera.
Sök på IT efter Portabla värmefläktar, få se om du får något napp.
Tror också att de finns att köpa på Granngården.
Den har en större stickkontakt så man behöver
om man inte har det redan, en kontakt på väggen där den ska sitta.
 
Sv: uppvärmning i ett stall

Efter så mycket problem jag har sett i stallar med isolering + uppvärmning skulle jag aldrig isolera. Faktiskt.

Hästarna värmer ganska effektivt själva och man slipper luftvägsproblem och annat.
 
Sv: uppvärmning i ett stall

Kallstall med bra ventilation är inte lika med fuktigare miljö. Har ett stall i en f.d. ladugård med en enorm vent.trumma och där finns inte en tillstymmelse till fukt;)
 
Sv: uppvärmning i ett stall

isolering plus uppvärmning måste ej betyda jätte varmt och sjukdomar hos en häst jag vill ha en uppvärming som är låg och som jag kan tilllämpa vid de kallaste dagarna nätter na .
naturligt vis ska en god ventilation finnas
 
Sv: uppvärmning i ett stall

isolering och viss uppvärmning betyder inte dålig stall miljö och sjukdomar allt beror på häst ägaren i mitt fall vill och ska jag ha ett kall stall med viss mån av uppvärmning att till lämpa vid de kallare dagarna och nätter kan ju inte ha täcke på inne för att det är för kallt då min tös Hatar att ha täcken på
 
Sv: uppvärmning i ett stall

Tänk på att hästar INTE mår bra i varmstall. Uppvärmd sadelkammare kan man ju ha
 
Sv: uppvärmning i ett stall

Den yta du ska värma upp är så pass liten att om du isolerar kommer hästarna att effektivt värma själva på nätterna. Mitt stall är ungefär lika stort, med mycket bra luft/ventilation samt helt oisolerat.
Till och med där känner man temperaturskillnad på nätterna, även när det är -20, men dock inte så många grader när det är så kallt.
Du behöver ev. värma en stund på dagarna om du vill behålla temperaturen, när hästarna är ute för att undvika frusna vattenledningar eller dyl.
 
Sv: uppvärmning i ett stall

Vi har INTE haft ETT enda täcke på våra hästar i vinter och då är dom spårklippta!
Har aldrig varit fuktigt i vårat kallstall.
Har bara värme i sadelkammaren!
 
Sv: uppvärmning i ett stall

*lånar min egen knapp*

En häst har jag haft inhyrd förut i ett kallstall
och en annan i ett stall som man kunde värma upp
vid behov. Båda stallen har fungerat utmärkt
men jag föredrog det senare.

Nu när vi har eget stall tycker jag att min värmefläkt
är helt underbar att använda vid spec. tillfällen.
Exv när hovslagaren kommer, han tycker att det är så skönt om det är lagomt varmt (han vill inte har för varmt).
Dessutom under extremt kalla dagar när man har
barn-pysselkvällar med hästarna.
Övrigt:
*Jag har en sadelkammare som är uppvärmd.
*En bra ventilation är A och O.
 
Sv: uppvärmning i ett stall

lady foxglove skrev:
isolering och viss uppvärmning betyder inte dålig stall miljö och sjukdomar allt beror på häst ägaren i mitt fall vill och ska jag ha ett kall stall med viss mån av uppvärmning att till lämpa vid de kallare dagarna och nätter kan ju inte ha täcke på inne för att det är för kallt då min tös Hatar att ha täcken på
Jag har aldrig täcke på inne, endast ute efter träning om det är minusgrader annars inte. Hästar har en suverän termostat i sig själva och reglerar sin temp bäst utan inverkan från oss. Det viktigaste är att dom har mat, vatten, torr plats och vindstilla. Jag tävlar mina;)
 
Sv: uppvärmning i ett stall

hm åter en fundering i ladan vi ska ha stall så är det dåligt bräd golv ca 40 ner till en jordgrund har haft tankar på att fylla med grus sedan platta på jord med sedan en gummi matta men i mitt huvud säger det sig att det blir lika dyrt som att gjuta golv.Har jag totalt fel i dessa funderingar
 
Sv: uppvärmning i ett stall

Piraja skrev:
Jag har aldrig täcke på inne, endast ute efter träning om det är minusgrader annars inte. Hästar har en suverän termostat i sig själva och reglerar sin temp bäst utan inverkan från oss. Det viktigaste är att dom har mat, vatten, torr plats och vindstilla. Jag tävlar mina;)
Nturligt vis vet jag detta men för att skapa hyfsad värme krävs det nog lite fler än en häst för göra stallet varmt?!
 
Sv: uppvärmning i ett stall

lady foxglove skrev:
Nturligt vis vet jag detta men för att skapa hyfsad värme krävs det nog lite fler än en häst för göra stallet varmt?!
Ska jag värma upp mitt stall för att du ska trivas behöver jag nog 4 hästar till...har två. Vattnet får absolut fryshinna i hinkarna när det är ca 15-20 minus ute...men flickorna stortrivs:D...dock svider det in mina händer om jag inte har handskar;)
 
Sv: uppvärmning i ett stall

lady foxglove skrev:
hm åter en fundering i ladan vi ska ha stall så är det dåligt bräd golv ca 40 ner till en jordgrund har haft tankar på att fylla med grus sedan platta på jord med sedan en gummi matta men i mitt huvud säger det sig att det blir lika dyrt som att gjuta golv.Har jag totalt fel i dessa funderingar
Jag har gjutet golv och det funkar bra. Har ingen erfarenhet av grus/jord/gummi...;)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 141
Senast: __sofia__
·
Anläggning I sadelkammaren i mitt stall har jag hela gårdens vattenförsörjning med vattenfilter, stor hydrofor etc. Därför finns ju också...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 224
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp