Uppvärmning/stretching-sammanfogad

S

susekl

Stretcha efter ridningen/sammanfogad

Jag har fått uppmaning av min massör att börja stretcha efter ridningen. Jag går hos massör var 3-4 vecka ungefär, någon gång tar jag helkroppsmassage. Det var första gången för ett tag sedan och mina ben hade hur mycket spänningar som helst, hon kunde knappt röra vissa delar, på mig visade sig spänningarna i form av att jag var fruktansvärt kittlig:D Så hon sa att jag skulle börja stretcha efter ridningen. Är det någon ni tänker på?

Sv: Stretcha efter ridningen

Jajjemän, mest eftersom jag gått på massage på jobbet och massören är ryttare. Han sa att jag verkligen borde stretcha stora lårmuskeln + höftböjaren, eftersom de brukar bli väldigt korta och starka hos ryttare. Jag var visst ett typexempel på det :angel:

Det var nästan lite läskigt, för han kände på mig lite snabbt och sa
"- Jahaja, du brukar ha ont i korsryggen ibland va? Det är benmusklerna som vrider ditt bäcken framåt och ger spänningar i ryggen". Och det stämmer ju - jag känner ofta av ryggen!

Så nu har jag tagit mig samman och tränar yoga en gång i veckan. Det hjälper för smidigheten, men jag är fortfarande dålig på att stretcha efter ridning.

Jag har fått samma uppgift, från min hästmassör som anser att jag är sned i kroppen och att det påverkar min häst :(. Så när jag kommer ihåg det brukar jag göra så. Har börjat med yoga under hösten, och ska unna mig själv regelbunden massage & besök hos kotknackaren när jag får råd :).

:D Jag har själv kommit på att jag borde stretcha :angel:
Ganska osmidig och dessutom kommer jaginte ner med fingrarna i marken när jag böjer mig ner framåt. Fattas i värsta fall 2-3 dm ;).

har någon stretchövning för just korsryggen, låret och höftböjaren. Jag skulle behöva träna bort lite svank, och har ngn någon träningsövning för rygg och mage.

stretchövningar

Har någon en/flera stretchövningar som ni kan dela med er för korta, stela lårmuskler, stel korsrygg, sned bäcken och för höftböjar muskeln??
Någon kanske har ett tips på hur man kan träna bort svank, för att få längre muskler där? Kvinnor har väldigt rörligt bäcken, det kan vara bra att stretcha och träna just det området för att bära upp resten av ryggen. Något tips?
Det där med om det är bra med att stretcha eller om man ska skippa det i huvudtaget är en fråga som jag inte kan få något bra svar på.
DEt är väl individuellt. Men jag har hört att man inte ska träna ett område där musklerna är korta, utan stretching är bättre först för då växer musklerna bättre. Jag har även hört, om man har ett rörligt område, att man inte ska stretcha det området för då kan musklerna brista? Har någon kommentarer?

Sv: stretchövningar

På ett sätt har faktiskt ridning förstört min kropp till den grad att min hållning liknar den lodräta sitsen när jag rider, dvs jag har ganska mycket svank, rörligt ostabilt bäcken, ena skinkan är stel och den andra hänger utanför (sadeln). Dessutom rider jag med mycket ben och styrkan i benen och höfterna kan få bäckenet att flytta sig något från sin normala position. Så att nu när jag tänker på det så är det ju ganska självklart, jag har mer benmuskler än styrka i bäcken och korsrygg. Kroppen blir ju inte samanhängande och samverkande. Vad jag har hört så fäster benen, låren i höfterna och bäcken. Så jag har väldigt starka och korta muskler i benen, medan korsryggen är svaga och (korta).

Så att stertching för att musklerna ska kunna växa på ett riktigt sätt är nog boten för mig.
Så starkare mittparti skulle inte vara fel. Och lite rörligare och långre muskler i låren inte fel det heller. Eller vad säger ni?

Jag måste säga att vi ryttare är väldigt dåliga på att träna allsidigt.
Myten om att ridn ing inte är en sport stämmer inte. Man måste vara mycket stark genom hela kroppen, så pilates och yoga samordnande av muskler och gymnastiserande är något som alla bör pröva för att kunna utvecklas i ridningen.

Någon bra övning för att stärka höftmusklerna och stretcha dem. Är väldigt rörlig i dessa om råden.

DEt vänstra benet är också något längre än det andra. och jag känner mig minst musklad på vänster sida

jag är sämre muskler i höger stjärthalva..
stretschar mina höfter och rygg varje dag och eftersom jag överbelastar min ländrygg(enligt min sjukgymnast) och är stel vid skullderbladen så måste jag träna upp min rygg. gör över töntiga övningar.. ja ligger å garvar när ja gör dom :d så roliga e dom .. men de hjälper nog.

Jag tycker att det är lättare att komma ihåg att strecha på sommaren när det är varmt och skönt och man kan i princip göra det strax efter ridningen i stallet. På vintern har man så mycket kläder osv. Men insidan av låren och höftböjaren samt vaderna försöker jag alltid komma ihåg.

Sen ska vi absolut inte glömma ryggen och axlarna!!! Min kiroprakter undrade om det var något speciellt som gjorde att jag var så låst i vä skuldra och jag kom ju ganska snabbt på att det är ju min häst som är mkt stelare i den sidan:crazy: !

Jag leder alltid mina hästar i 10 min innan jag sitter upp och skrittar ytterligare 5 min innan jag tar tyglarna, sedan leder jag dom så att dom skrittas av ordentligt efter ridpasset. Det gör att jag håller mig varm nog att stretcha, eftersom att man lätt blir för kall under avskrittningen för att det ska ge en bra effekt.

Jag är också frukstansvärt kittlig, speciellt när jag får ryggmassage :D är läskigt spänd där men lite svårt att strecha...

Jag mådde jättebra när jag gick på dans 1 g á 2,5h i veckan. Då blev det mycket strech och jag var riktigt rörlig. Underbart i ridningen! Kände mig balanserad och mjuk.
Brukar försöka komma ihåg att strecha det värsta efter ridningen, men gör inget speciellt, bara vader, lår och baksida lår. Eventuellt insida också.Lätt fixat medan hästen mumsar på lite mat efter ridturen! ;)

Jag har fått massage på jobbet en gång i månaden. Nu slutar jag på jobbet i fråga, men tänkte fortsätta ta massage ibland ändå.

Jag stretchar både hästen och mig efter ridpasset. Har av fysioterapeft fått veta vad just min kropp mår bäst av för stretching.
Har även fått tips på en sorts stretching att göra "hemma på kvällen" några ggr i veckan, och den verkar ge resultat den med. Den är för ryggen.

susekl skrev:
Jag har fått uppmaning av min massör att börja stretcha efter ridningen. Jag går hos massör var 3-4 vecka ungefär, någon gång tar jag helkroppsmassage. Det var första gången för ett tag sedan och mina ben hade hur mycket spänningar som helst, hon kunde knappt röra vissa delar, på mig visade sig spänningarna i form av att jag var fruktansvärt kittlig:D Så hon sa att jag skulle börja stretcha efter ridningen. Är det någon ni tänker på?

Sa hon mer exakt HUR du skulle stretcha? Var det bara låren generellt eller var det ngr särskilda övningar?

Har haft mkt problem med ryggen och av den här tråden att döma kan det ev bero på benmuskler?!

Strechtips för ryttare

Är det någon som har några bra stretchtips för ryttaren? Jag tänker främst på benen och ryggen. Gärna några "proffesionella" tips från t ex massörer, kiropraktorer eller dyl! Men andra tips välkomnas också :)

Sv: Stretcha efter ridningen/sammanfogad

Genom en kamrat som bla är idrottslärare, så fick jag ett tips som var bra för "ryttarryggar". Och jag känner att det blev skillnad för mig efter första gången jag gjorde det.
Jag har ibland ont i ryggen, har haft det sedan jag var tonåring.

Man ska ligga på rygg med arslet mot en vägg och benen rätt upp. Sedan ska man "skreva" med benen, utan att pressa dem nedåt (utåt). 5-10 minuter minst 3-4 ggr/vecka.
Verkar funka för mig, för jag blir bättre i ryggen.

Tackar för tipset! Benen ska alltså vara uppsträckta längs med väggen? Så att jag förstått saken rätt ... :)

du som gav ett tips på hur man kan stretcha sin rygg, hur går den övningen till? kan du utveckla det lite bättre? Man ligger på rygg med arslet mot en vägg, uppsträckta ben, och sen...?

Halloj!
För ryttare är det väldigt viktigt att stretcha gluteus musklerna och då framförallt gluteus medius, man kan säga att det är övre delen av skinkan. för att komma åt denna muskel på ett effektift sätt kan man då man sitter på en stol, lägga det ena fotens ankelknöl på det andra benets knä tänk på att det ska vara 90 grader. Sedan faller du fram med överkroppen så att brösten tar mot skenbenet. Denna stretch kan man göra i många varianter men denna var lättast att beskriva.
För att komma åt höfterna och insida lår sitter du på golvet med benen särade åt sidorna (bresa ordenkligt tjejer) vrid dig mot och över det ena benet, du skal kunna nå hälen.
Den vanliga klassiska övningen där man stående helt enkelt böjer sig frammåt och tar tag i tårna är också väldigt nyttig. tänk här på att pressa in hakan mot bröstet och pannan mot knäna så kommer ni åt hela kroppens baksida.

Viktigt att tänka på: Gör ALDRIG en övning om det tar ont
Fråga en massör sjukgymnast eller Yoga lärare
Om ni är osäkra på hur man utför stretching.
Tänk även på att andas då ni stretchar
musklerna behöver mycket syre.
Då det gäller ryggen. Ryttare har ofta bra muskler i ryggen då vi sitter rakt mycket däremot har vi svaga magmuskler. Satsa på att träna magmusklerna så att hela mellangärdet blir starkt och väl balanserat.

Pyrex diplomerad stressteraputh och TCM-are:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka