Bukefalos 28 år!

Urinläckage hos tik

Ramona

Trådstartare
Kom in från en långpromenad idag (över en timme lång) och ser när jag ska ta av kopplet på min andra hund att min Jack Russell-tik läcker urin. Det rinner inte, men det droppar ganska så snabbt.

Min första tanke är livmodersinflammation, men hon luktar inte illa eller så. Hon har ingen feber alls. Ringer till veterinären på jourtid och frågar ifall det kan vara urinvägsinfektion och ifall jag behöver komma in på en gång för att kolla och eventuellt få antibiotika utskrivet. Svaret blir att är det urinvägsinfektion så borde hon sätta sig ner då det svider när det läcker. Min tik är helt oberörd. Allmäntillståndet är mycket bra och hon är som vanligt. Veterinären ville inte ha in henne under helgen, utan tyckte absolut att vi skulle avvakta tills måndag. Läcker hon fortfarande på måndag gör vi en utredning menade hon, men det är nog så att hon bara blivit inkontinent helt enkelt.

Tiken är 5 år gammal. Visserligen har hon haft 2 st kullar, men jag har aldrig hört talas om att hundar blivit inkontinenta bara sådär.

Någon som har tips och råd på vad det kan vara? Ifall hon "bara" blivit inkontinent är det meningen att jag ska ha tikskydd på henne resten av hennes liv eller går det att operera?
 
Sv: Urinläckage hos tik

Fast det vore märkligt om tiken blev inkontinent bara så där och det brukar visa sig i första hand i vila - djup sömn.

Tycker absolut du ska söka för det, men jag själv skulle nog vänta över helgen om tikens allmäntillstånd inte är påverkat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
775
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 219
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 375
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej! Jag har en tik på 11 månader som droppat urin ända sedan vi hämtade hem henne. Vi har kopplat detta till att hon varit valp, icke...
Svar
2
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp