Ush, detta med sadlar (bilder)

Druvan

Trådstartare
Hur skulle ni bedömma dessa bilder- lättar sadeln baktill för att den i nuläget är för bred framtill, eller är det helt enkelt fel modell för hästen? Den är beställd efter en ryggmall och jag bad om en sadel "att växa i" (hästen är bara riden en månad) :cool:

sadel0606.jpg

sadel0606b.jpg

sadel0606c.jpg

Sv: Ush, detta med sadlar (bilder)

jag tycker att den lättar lite mycket bak, men om du bara har ridit i en månad så bör ryggmusklerna utvecklas om ett tag, det är svårt att säga efter bara bilder, men med pad så blir det säkert bättre och sen får du ser hur hästen musklar sig och ta bilder igen.

Huvidsaken är att tyngdpunkten är centrerad och att den inte ligger på två punkter bak och fram och lämnar ett luft område på ryggen och det verkar den inte göra

Näe, det är ingen haflinger utan en finnhäst :).

Skulle vilja göra reklam för denna ras- dom är verkligen underbara! Varför lägga ned massa pengar på små, raggiga saker från island med sjukdommar och exem när man kan skaffa sig en liten raggig finnhäst nästan gratis som tar sig fram överallt i skogen :idea: Kanske dom även kan vara en billgare ersättning för haflinger- dom är ju onekligen lika varandra.

Dom är väldigt poppis i Finland också som dressyrhästar- många tävlas på väldigt hög nivå :idea: .

lina0606k.jpeg

Den kanske ligger bättre med en built-up pad tills hästen musklat sig mera?
Väldigt mysig häst förresten.

kikade runt lite på en finsk annonssida.. runt 20000 snittar priserna på..
Det är väl en ras som motsvarar våran nordsvensk, används till allt från trav till att dra timmer.. men den är ju då något lättare.
I Finland finns de i massor, men verkar inte vara en alltför vanlig ras i Sverige

Finnhästen är en gammal lantras av kallblodstyp liksom våra nordsvenskar, men där slutar likheterna tycker jag :). Finnhästen är något lättare, smidigare och livligare till tempramentet. Och dom har oftast bra gångarter för dressyr. Jag köpte min finnhäst för 12 000 (femårigt sto).

Pipojamaarit1.jpg

nro3_kukatkourassa.jpg

Vilken söt häst:love:

har för lite kunskap inom westernsadlar för att kunna yttra mig i trådfrågan. men var bara tvungen att kommentera pållen!!

Jättefin! Finnhästar känner jag till, men kan inget om! Finns det någon rasförening eller liknande (hemsida) som man kan läsa lite mer?

håller med dig om att dom i sig inte är särskilt lika, men i och med användningsområdena tycker jag ändå att den motsvarar nordsvensken:)
Å andra sidan vet jag inte riktigt om jag håller med om temperamentet.. där tycker jag att dom är mycket snarlika, iallafall om man tar nordistravare och jämför (har inte så mycket erfarenhet av bruksnordisar)
Verkligen kanonhästar och ett stort plus för att de ofta har så läcker färg:d

Hur löper handen när du drar den under sadeln?
Trycker den framtill? Isåfall är den troligtvis för smal och det är isåfall därför den kommer upp för högt baktill....
Annars tycker jag att det ser ut som att du fått en sadel att växa lite i, men som ser ut att kunna passa... men det är ju omöjligt att avgöra så här....
Möjligtvis kommer du att behöva en bredare sadel på din häst sen...

Mkt trevliga hästar! :)

Har du köpt din häst i Finland? Eller finns det uppfödare i Sverige?
Jag är oerhört intresserad av denna ras!!!

wrangler skrev:
Hur löper handen när du drar den under sadeln?
Trycker den framtill?

Gud nej, får in BÅDA händerna framtill :). Den är VÄLDIGT vid. Frågan är om hon någonsin kommer att bli så bred...

Tussemaja skrev:
Har du köpt din häst i Finland? Eller finns det uppfödare i Sverige?
Jag är oerhört intresserad av denna ras!!!

Den finns tyvärr inga uppfödare i Sverige vad jag vet. Jag bor i norra Sverige och har lyckligtvis bara 7 mil till finska gränsen :p

Våran framtidsplan är att börja avla på rasen här i Sverige. Stoet på bilden ska betäckas med Lerkkana nästa vår och vi funderar även på att köpa in fler ston. Den lite kraftigare brukstypen är starkt utrotningshotad pga trav-aveln.

Här är bild på en annan favorithingst (E.V. Johtotähti):
ev_johtotahti0406kk.jpg

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 233
Senast: super
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 870
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka