Ut i hage eller inte för häst i full träning?

cutty

Trådstartare
Mina är ute alltid. Kan kanske förklara mina klena resultat... :confused:
Vilken forskning säger att det är bättre inne med ex konstant vävning än ute på lösdrift! Ladda för jobb?

Era erfarenheter emottages tacksamt :bow:
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Jag tror att det är bättre att de är ute mycket, och får stimulans och en annan omgivning en sin box. Mina hästar går inte på lösdrift men de är ute i timmar. Sen under sommarperioden kan det hända att de går ute nattetid beroende på väder osv. Vet också en förre detta stortränare som har sin ute med sällskap dygnet runt. Och denna häst är offtast bland de 3. Så ut med hästarna så de slipper att bli hisspiga! Sen finns det alltid undantag. Tex dessa på bana osv som tyvärr inte har tillgång till hagar och dylikt. Men vet att de flesta försöker göra det så bra som möjligt för dessa hästar.
Alltså min erfarenhet är att du får trevligare hästar då de får vara ute och röra på sig.. Men, jag har även en engelsk man här hemma som inte passar att gå för länge ute då han alltid skadar sig. så hästar är olika, vissa passar att vara ute ovh vissa vill ha sin trygghet i box osv.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Det här är något jag funderat mycket över och återkommer till men nu ska jag ut och ta in mina så dom inte behöver vara ute för länge!:angel:
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Alla hästar har inte olater för att de står inne hela dagen...

Sedan, en häst som istället går ute dygnet runt går massa energi åt till att hålla värme, hålla koll, sover inte ordentligt, gå omkring på större ytor, tänka mer osv osv...

Jag tror det ultimata för en häst i riktig tävlingskondition mår bäst av att vara ute i rasthage 4-6 timmar om dagen, med täcke på...

Sedan kan man ju rida dom 2 gånger om dagen också så dom får "vara ute" lite mer..

Faktiskt. Men det är bara en gissning...
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Ett intressant repotage angående denna fråga visades idag på lunch galoppen.

Där visar en framgångsrik amatörtränare att det går utmärkt att kombinera mycket utevistelse med bra tävlingsresultat.

Lägger in en länk till repotaget..http://anytime.tv4.se/webtv/?treeId=909101
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Måste fråga:
Vilken nytta menar du att täcket ska göra?

(Annat än att minska tiden som går åt till ryktning)
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Hålla värmen så att hästen inte gör av med energi i onödan.
(enda anledningen jag kan tänka på)
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Jag tror att en häst mår bra av att få gå i lagoom stor hage med en eller flera kompisar där den kan vara häst... livsglädjen är det som får hästen att prestera tror jag
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Det var det jag ville komma till:
Hästar förbukar generellt sett minst lika mycket energi på att hålla NER sin temperatur som på att hålla den uppe.

Man ser ofta hästar med täcke i vårsolen. Som står och pumpar ut energi för att hålla sig svala.
Knappast avsikten.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Mina går för det mesta utan:P Bara när det regnar och är kallt, som i vinter.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Tack för länken! Smart lösdriftssystem, och för dem fungerar det ju uppenbarligen!

Och vilken strand. Avis...
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

så lite så....

Visst blir man lite avis, otroligt mysigt med stranden och havet.
Hästarna såg verkligen ut att trivas.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Mina är ute alltid. Kan kanske förklara mina klena resultat... :confused:
Vilken forskning säger att det är bättre inne med ex konstant vävning än ute på lösdrift! Ladda för jobb?

Era erfarenheter emottages tacksamt :bow:

Någon forskning finns inte då det är omöjligt att formulera en fråga att besvara. Det finns tusen olika faktorer som gör om en häst vinner lopp; stam, uppfödning, inridning, träning, fodring, banunderlag, skoning, jockey. Ja, listan kan göras precis hur lång som helst och om hästen går i hage eller ej är bara en liten pusselbit. Själv är min uppfattning att de flesta framgångsrika hästar inte går i hagen medan dom löper. Av de tränare jag har ridit för har bara en haft sina hästar mycket i hagen och dom var sjuka jämt!:confused:

Mina hästar går ute i stora gräshagar några timmar varje dag så dom får skutta och röra sig lite, om dom är ute längre är det mest för att det är bekvämt för mig. Slipper rida i onödan och boxarna håller sig renare. Om man pratar med dom som har sina hästar mycket ute lurar det nästan alltid en kostnadsvinkel någonstans även om dom aldrig skulle säga det själv. Men om man inte frågar om hur mycket dom har hästarna i hagen utan hur mycket dom lägger på personal får man ett lite annat svar. Ann och Per är väl ett undantag och det är jättekul att det går så bra för dom nu men det har det inte alltid gjort.

Visst finns det fördelar med att ha hästarna i hagen, men det finnns också nackdelar. Så här års med pollen och sånt skit i luften mår dom bättre inomhus om dom är det minsta känsliga. Vilket många är.

Jag pratade med Lennart Jarven, känd från en annan hagtråd, i tordags och han berättade att hans hästar inte går ut annat än i små hagar så där 45 minuter om dagen. Han påpekade också att insekter på sommaren sprutar in gift i hästarna och det kan väl inte vara bra? Eller hur? Det hade jag aldrig tänkt på.

Sen finns det vissa hästar som är för dinga för att ha i möblerade rum och dom kanske trivs bättre - och presterar bättre - hos en amatör där dom kan gå mycket i hagen än i ett proffsstall på banan.

När jag undrar över om något är bra brukar jag fundera över om sheikerna gör det eller ej. Dom behöver liksom inte oroa sig över kostnader och jag tror inte att dom har någon tränare som använder sig av tävlingshästar på utedrift.

Men det är nog mest en smaksak och bara en liten pusselbit i det stora pusslet!
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Det är inte så konstigt att inte de mest framgångsrika hästarna går i hage. Dels är det ju så att det hästmaterial som har möjlighet att prestera på högsta nivå tränas av de största och bästa tränarna och där finns det sällan tillräckligt med tid och resurser för att kunna släppa ut och in alla hästar. Dels så kostar dessa hästar en hel del och då kanske varken tränare eller ägare är intresserade av att släppa ut dem och utsätta sig för risken att de skadar sig i hagen.
Detta gör att det är svårt att få någon statistik över huruvida de bästa hästarna presterar beroende om de går i hage eller inte.

Om man däremot jämför Ann som har sina hästar på lösdrift med Lennart som inte har sina hästar ute så, om man ser till de senaste fyra åren, så har Ann betydligt bättre resultat än Lennart. Ann har en segerprocent som motsvarar flera av de bättre proffstränanrna.

Självklart är det mycket annat som spelar in men det kan ändå vara roligt med en jämförelse. Det är synd att det inte finns större möjlighet att jämföra om hästarna presterar bättre eller sämre beroende på om de går ute eller inte.

Av naturliga skäl så är det ofta amatörtränarna som har sina hästar ute och det blir lite svårt att jämföra med proffstränarna som ofta har sina hästar inne.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

.... och ser man lite längre tillbaka i tiden än fyra år, ser man, att Jarvén har segrar i både listedlöpningar och grupplöpningar i såväl in- som utland, förutom ett Norsk Derby.... samt en uppsjö av smart placerade handicap-vinnare.
 
Senast ändrad:
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Ja... och vad har det med saken att göra. Jag är väl medveten om Lennarts tidigare resultat och att han har haft en hel del framgångar.

Men frågan handlade om utevistelse och prestationer och vad finns det då för mening att jämföra tidigare resultat. Jag har ingen aning om hur länge Ann har haft hästarna ute på detta sätt som visades i repotaget och därför känns det inte fel att jämföra de sista fyra åren. Statistik som statistik.

Som jag skrev så är det mycket annat som spelar in och det är omöjligt att säga om det ligger någon förklaring i att hästarna går på lösdrift eller inte, men eftersom Lennart Jarvén dök upp som exempel så tyckte jag det var lite kul att jämföra och faktiskt ha siffror som säger att den som har hästarna ute i detta fallet också har bättre tävlingsresultat.

Det hadde inte gått och jämföra med tidigare resultat då Lennart var en av de större tränarna och hade ett helt annat hästmaterial. Det går inte att jämföra större proffstränare med amatörer då förutsättningarna skiljer sig för mycket.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Ann och Per har haft sina hästar på lösdrift i alla år och det här är dom första som gått något.

Lennart var visserligen proffs några år för att kunna åtnjuta högre transportbidrag och liknande men han har aldrig haft träningen som försörjning så jag räknar honom som amatör i alla fall. Han börjar bli en gammal man och snittåldern på hans hästar är nog tvåsiffrig så att jämföra hans aktuella resultat med Anns och hennes nyinköpta välstammade hästar ger inte en rättvis jämförelse.

Per försörjer sig dessutom på att forska om hästar och stallmiljö så han är definitivt inte en amatör när det kommer till utedrift. Det är hans käpphäst så han framhåller verkligen det för att bevisa sin tes.

Så hur vi än vänder oss har vi rumpan bak. Och inne eller ute tror jag fortfarande är mycket av en smaksak!:angel:
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Det har det med det att göra, att Lennart Jarvéns koncept, i princip, har varit det samma i mannaminne.
Att han har varit en av dom större tränarne, får man kanske ta med en nypa salt. Den fysiska storlek på hans stall har alltid satt en naturlig begränsning för hur stort ett antal häster han har kunnit ha. Däremot är han erkännt en av dom bättre och smarta tränarne, som hade en målsättning och visste hur han skulle ta sig dit.
Som det mycket riktigt påpekas, var hans material av en ganska annan kaliber förut, men då mötte dom också tillsvarande bättre motstånd. Konceptet är det samma för som nu, men ambitionsnivån har fått anpassas efter materialet.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Jag TROR att hästarna mår bäst av att gå ute i lösdrift med möjligheter till ett uppvärmt vindskydd på vintern alternativt täcken efter vädret...
Sen tror jag också att 1-2 dagar innan tävling eller hård träning bör de helst få stå inne för att "ladda" batterierna, och likadant dagarna efter...:bump:
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Jag följer ljuset i den mån jag kan, beroende på hur jag jobbar. Men sommartid så kommer mina hästar ut vid 06:00 mat får dom först inne. Sedan rider jag ut vid 06:30 och fodrar sedan med höensilage ute i hagen. Tar in dom vid 21:00 och då får dom kvällsmat. Höensilage och havre får de hästar som tränas på em, endast höesilage på em för de som inte rids. Är vädret dåligt dvs regn och kallt ja då kommer dom in betydkigt titigare, alla mina hästar har täcken samt tillgång till skydd vid ev blåst.

Detta funkar mycket bra på mina hästar, dom har inga som helst "olater" trevliga och lugna med sysselsättning hela dagen bla stora träd som jag lagt in i hagen som dom kan gnaga på osv.
Jag tror inte på att ha "box häst" bara för att det är en tävlings individ. Hästar mår bäst att få vara ute så mycket det är möjligt.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 553
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 579
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 278
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp