Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Ja priset är ju inte avskräckande med tanke på tidsbesparingen, men frågan är hur man gör om man har två eller flera hästar ihop?!

Finns ju för kor men fungerar det för hästar, och hur mycket dyrare blir det?
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Det finns bra system för grupper, priset blir dock helt annorlunda. Marknadsledare är nog "Active Stable" som har representant i Sverige.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Ja det blir ju en viss skillnad i pris.

Men får fortsätta att fundera på en bra lösning som ska passa våra behov.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Känner att jag måste få säga ett ord här. Just nu jobbar jag som hästskötare hos en proffstränare, här har vi tävlingshästarna ute i ca 10 timmardag i enorma hagar och som minst har vi fyra hästar tillsammans. Jag tror helklart på konceptet att man ska låta hästarna va ute och röra sig fritt så mycket som möjligt. De är inga porslinsdjur, de är skapta för å va ute. Jag tror de blir starkare och hållbarare utav detta, åtminstone måste jag säga att jag upplevt mindre skador på dessa hästarna som får va ute gentemot de som står inne i box samt går nån timme på walker.. Förra året gjorde stallet 50 starter och fick 10 1:a plac, 7 2:a plac och 5 3:e plac
Hästarna här e precis lika pigga och glada som på andra ställen, men däremot lugnare och tryggare i psyket.. så jag har bara positiva saker att säga om att låta hästarna gå ute:) de är skapta för det, Det är vi som präglar dem och vi som skapar deras rutiner.. Däremot håller jag med om att en gammal häst som är uppvuxen i tävlingsstallar på banorna och stått inne hela sitt liv får man ta d lite lugnare med.. men men jag tror d bästa är att följa sitt hjärta och läsa av hästen, den brukar förmedla ganska väl va den trivs bäst med:banana:
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Jag har mina hästar ute i "flock" (har ju bara två :D) men det jag har svårt med är att få ut fodret på så stor del av dagen som möjligt, jag tycker ert alternativ som ni har Per verkar kanon men jag vill ju ha mina hästar ihop. Mina går ut vid 7 och in igen vid 19 då med en fodring ute sedan tre inne alltid fri tillgång på hö, jag skulle vilja sprida ut det mer över dygnet.
De gångerna jag har vart hos Jarvén så har jag då aldrig sett en häst ute i någon hage bara i walkern, vet inte om det finns någon hage ens en gång på hans gård :confused: möjligen två som är 4*4 meter men jag kallar inte det hage.
Som galopplover nämde så finns det tränare (tänker nog på samma tränare kan jag tänka :)) som med framgång har sina hästar ute men dom har ju stallet så dom kan ju göra det som passar varje individ bäst för vissa hästar gillar inte att vara ute så mycket och vissa kan inte vara inne...
Min ena går alltid med täcke även inne, han får panik av insekter medan den andra går bara med täcke vid dåligt väder hon bryr sig inte om det är lite insekter.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

*lånar knappen*
Slänger bara in en kommentar i en gammal tråd.. Hur sjutton kan man låta hästar stå inne dygnet runt alt bara vara ute i liten rasthage helt utan kompisar?? För mig är det rakt av djurplågeri..
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Jag är helt klart för utevistelse! Shit vad jag skulle må dåligt om mina stod inne 20 timmar om dygnet :crazy:
Mina egna har alltid gått tillsammans i flock. När jag skaffade mitt första sto plockade jag helt enkelt över en valack till henne. Snacka om att bli glad! :laugh: Hon hade tidigare varit i proffsträning men inte kommit till varken kval eller start. Ett par veckor senare kvalade jag, därefter gjorde hon två starter med pengaplaceringar i båda.
Gjorde sig dock illa i hagen (det är enda nackdelen jag ser: skaderisken). Men för mig är det av stor vikt att de får leva så naturligt som möjligt. Och det är inte inne i stallet på box!
Fri tillgång på stråfoder och kraftfoder på regelbunda tider.
Det gäller såväl unghästar som tävlingshästar, i ur och skur. Vid dåligt väder: på med täcke :)
När det är tillräckligt varmt går de ute dygnet runt, och jag har inget att gnälla om vad gäller mina hästars prestationer :bump:

Har i dagsläget en leasad häst i träning. Hon går i egen hage. Jag vill inte behöva ringa ett samtal till ägaren o tala om att hon blivit söndersparkad. Hon går i gräshage mellan 06:00 och 22:00. Är väldigt fin i temperamentet då hon inte brunstar (men det är en annan story :devil:)
Hon står dock inne på nätterna då hon skarpt ogillar insekterna! Annars hade även hon fått vara ute dygnet runt, ända fram till tävlingsdag :angel:

Så, fram för mer utevistele: stärkande, naturligt och mer tid för träning och kel :love:
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Jag har en fd galoppör, när hon gick löp stog hon inne 23 timmar i box. Varav 1 av timmarna gick i stenhård träning. Djurplågeri kan jag tycka, en häst måste få vara häst !
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

En timmes stenhård träning? Hur vet du det? Min upplevelse är att hästarna uppstallade på bana inte tränas en timme/dag. Inte av det jag sett. Men jag kan naturligtvis ha missat detta.
Tränare på landet däremot verkar överlag rida sina hästar mer/längre. Jag hade bland annat en runda som tog drygt 3 timmar att rida, men då är farten därefter. Desto längre distans ju lägre tempo. Ju kortare distans desto högre tempo.
Vad är en timmes stenhård träning för dig? Allt är ju individuellt.
Min 3-timmars tur var långtifrån hård, då handlade allt om att träna i långsamma gångarter, ha hästen i form och mjukgörande ridning. Att sedan träna intervall i backe däremot, det är tufft! Och då behöver man inte hålla på länge. Pulsmätare indikerar exakt vart man har sin häst.
Mina hästar kunde utan vidare trava milen med puls under 100, när jag sedan cantrade nästan samma sträcka ökade pulsen till omkring 125, och det är inte mycket. Pigga o fräscha hästar, javisst.
Med efter ett snabbjobb på 1000 meter steg den till 215 på runt 1.10 tider. Mitt mål är att hästen alltid ska ha slutat blåsa efter omkring 5 minuter = normal återhämtning.

Vad anses som hård träning? Galoppsport ÄR fysiskt krävande, det vill till att man har en häst i bra form när man kommer till banan.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Huruvida dom tränas hårt eller ej spelar för mig ingen roll,en timme kan knappast vara för hårt hur det än är.Att däremot låta sin häst stå på box resten av tiden är idiotiskt.Nej,stora hagar med hästsällskap ska det vara.Och ute minst 10 timmar per dygn. Allt annat är helt galet enligt mig.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Jag har alltid varit FÖR mkt utevistelse, vilket du märker om du läste mitt första inlägg i denna tråd. Min häst går ute 16 timmar! Även att hon tränas.
Det jag ville framföra var: att även om hästen tränas för start är det fullt möjligt att ha den ute! Skulle aldrig falla mig in att ha en häst på box 23 timmar om dygnet. Jag skulle inte må väl. Och det gör inte hästarna heller!
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Jag håller fullständigt med om att hästar ska få gå ute större delen av dygnet om vädret tillåter, vare sig det är en ponny som knappt rids eller ett fullblod i tävlingsform.
Ja rider hos en amatörtränare som låter sina hästar gå ute dygnet runt om det inte regnar eller snöar allt för mycket. hon har täcken på under vinterhalvåret men nu på sommaren går dom utan.
Hennes hästar kommer nästan alltid på pengaplats:) Dom brukar bara stå inne 3 sista nätterna innan start. Detta funkar utmärkt o hon har nästan aldrig skadade hästar, bara en o annan tappsko... Hennes hästar går alltid med minst en hagkompis:)
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Underbart att läsa om! :bump::bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 579
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 278
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 876
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 754
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp