Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Intressant diskussion. Det är väl svårt att säga att det ena alternativet att hålla tävlingshästar alltid är bättre än det andra. Mycket avgörs av vilka förutsättningar man har. Det finns många sätt att nå till samma mål.....

Men vi har kanske visat att det går att hålla högpresterande galopphästar i utedrift, att det är ett alternativ bland andra.

Ann & Per Michanek
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Hej Ann och Per!

Jättegrattis till era fina resultat! :bow: Och visst är det så att man kan vinna lopp på en massa olika sätt men det viktigaste är att man är konsekvent. Hästar är astråkiga :devil: och vill ha fasta rutiner. Så har man dom ute har man dom ute och har man dom inne så har man dom inne.

Om mina, speciellt Sune, inte får gå in och ut i stort sett samma tid varje dag så trivs dom inte!:mad:
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Nej verkligen inte. Men den enda anledningen jag kan tänka mig att täcket ska göra (om det är kallt) är väl att hästen inte ska sätta för mycket vinterpäls?
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Skillnaden är ju att täcket inte behöver tvättas varje gång man skall rida.

Att rengöra en häst som gått ute och rullat sig i blöt lera varje dag tar rätt lång tid jämfört med att tvätta ett täcke några gånger per år.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Ha, nu får du berätta mer om ert system! Har ni täcken? Hur gör ni? Jag är nyfiken och jag antar att ni inte bara låter bli att ta in hästarna? Vad ser du som fördelar respektive nackdelar?

Jag har funderat mycket över ute vs inne och bland annat Hans Adielsson har sagt att om han tränade galoppörer igen hade han låtit dom varit ute mycket mer. Själv hade jag mina ute lite längre en sommar men dom blev segare så nu är jag tillbaka till cirka 6 timmar om dagen.

På Nya Zeeland är det tydligen normalt att hästarna går ute i små hagar med hus om jag har fattat det rätt. Hur ser det ut annars i utlandet?

En uppenbar fördel är väl att man slipper dålig stallmiljö. Marie Lustig och jag var inne i ett av de nybyggda stallen på Övrevoll och där var luften så dålig att vi höll på att storkna efter ett par minuter. :eek: Vi har båda öppna luckor som hästarna kan titta ut genom och - åtminstone jag - stänger dem bara när det blåser kalla och blöta nordanvindar som blåser rätt in i stallet annars.

Tack på förhand för dina svar!:angel:

Camilla (som har sand i hagarna och hästar som blir dom rena bara man blåser lite på dom!)
 
Senast ändrad:
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

KL

Kollade medelåldern på Jarvens hästar och den hade gått ner markant i år. Men annars har den legat HÖGT de senaste åren.

Nu får vi hålla koll på Jarvens nya, han är inte att leka med!:bump:
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Sättet att värdera olika inhysningsformer för tävlingshästar är inte i första hand hur mycket de vinner (beror på hur bra hästarna är) utan hur mycket de kan träna. Antalet dagar som de inte kan träna har visats vara ett bra mått för att studera olika träningsmetoders inverkan på t ex skador och skenbensömhet. med träningsmetoder menar jag t ex vilken mängd hästarna cantras/galopperas i veckan (olika distans och hastighet) (engelska studier). orsakerna till varför de inte kan tränas eller startas skulle också vara intressanta att ha med. bl a skulle man väl komma åt myter om att hästar som går ute mycket skadar sig oftare i hagen (och därför inte kan tränas) än de som man låter stå inne 22 h (+ 1 h ute, 1 h ridning)....
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Hej Camilla,

så här gör vi: Hästarna bor ute, alltid. De har varsin hage på cirka 30 x 80 meter (stålrörsstaket) och ett litet hus där två hästar har varsin box som de kan nyttja efter behag. Uteklimat även i boxarna. Mellan boxarna finns en "krubba" där de två äter ensilage tillsammans (alltid fri tillgång). De har varsin kraftfoderautomat där de får små portioner kraftfoder tio gånger per dygn. Foder behöver fyllas på cirka var tredje dag. De delar på en frostäker vattenkopp. Vi strör (utan att mocka) en gång per dag (om det behövs). Mockar med traktor två gånger om året.

Hästarna har oftast täcke. På vintern för att underlätta rykt (vi har tyvärr tung lerjord), på sommaren för att ge visst skydd mot insekter. När det är snö går de utan täcke. De vilar oftast nov-dec. När de sätts igång i januari klipper vi dem. När vi skall rida tar vi in dem i ett par "vanliga" boxar när vi gör i ordning dem.

Fördelar:
Djurvänligt - stor frihet. De rör sig som de vill, har alltid något att göra, alltid foder, alltid sällskap, oberoende av skötsel och fodring.
Människovänligt - minimalt med arbete, vi rider i stället för att mocka och fodra. Lätt att få hästvakt när vi är borta, bara att titta till.
Hälsomässigt - aldrig sjuka (undantaget skador på galoppbanan), luftvägsproblem och kolik förekommer till exempel inte.
Blir starka och hållbara - jag kan inte påminna mig att någon av våra hästar haft en ledinflammation.
Billigt att bygga och att sköta - enkla byggnader, lättarbetat.
Tryggt - om stallet börjar brinna går hästarna ut.
Lättränade hästar - utegången ger dem en viss grundkondition.
Och så vidare....

Nackdelar:
Insekter vissa somrar - ibland funderar vi på att ha dem inne på dagarna, men hittills har det gått att ha dem kvar ute.
Trampar av sig fler skor än "innehästar".
Nya hästar - hästar vi köper som är vana att stå inne får ofta ont i hovarna (någon sorts lindrig fång) i början - de är väl inte vana att använda hovarna så mycket? Sedan blir dock hovarna mycket bra.
Blir skitigare och mer långhåriga än innehästar - går att avhjälpa med ryktborste och klippmaskin.
Flockbeteende - vissa hästar blir beroende av kompisar och svåra att till exempel ha inne ensamma om det skulle behövas.

Hälsningar Per
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Hej Per!

Tack för ditt långa och uttömmande svar! Stämmer bra överens med den uppfattning jag har fått. Några ytterligare frågor bara....

Hur sköter ni hagarna? Eftersom ni har det lerigt - blir dom inte geggiga eller räcker storleken? I år har det stått vatten i mina gräshagar här i Blentarp - Sveriges svar på Sahara :angel: och jag undrar hur dom hade sett ut om hästarna hade gått där dygnet runt. Förutom att hästarna löpte risk att drunkna.

En annan anledning till att jag inte vill att mina ska gå för länge i hagen är att dom blir oformligt feta! :devil:

Vinterhår. Jag har ett helt öppet stall men jag har alltid täcken på dom så dom sätter inte mycket vinterhår. Varför har ni inte täcken när det snöar? Jag är ganska tveksam till att klippa hästarna mitt i vintern. Att gå från dunjacka till nylonstrumpor liksom :eek:

Åter tusen tack för din tid. Och lycka till - så länge dom inte möter mina!
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Många hästar trace-klippas på vintern för att dom inte ska frystorka sin långa, blöta vinterpäls efter träning med evt. muskelömhet och oförhållsmässigt energiförbruk som resultat.
Inte alla har tid att stå med halmviskor och gnugga en timmes tid :devil: vilket i och för sig samtidigt är nyttig massage.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Hej Per!

Tack för ditt långa och uttömmande svar! Stämmer bra överens med den uppfattning jag har fått. Några ytterligare frågor bara....

Hur sköter ni hagarna? Eftersom ni har det lerigt - blir dom inte geggiga eller räcker storleken? I år har det stått vatten i mina gräshagar här i Blentarp - Sveriges svar på Sahara :angel: och jag undrar hur dom hade sett ut om hästarna hade gått där dygnet runt. Förutom att hästarna löpte risk att drunkna.

En annan anledning till att jag inte vill att mina ska gå för länge i hagen är att dom blir oformligt feta! :devil:

Vinterhår. Jag har ett helt öppet stall men jag har alltid täcken på dom så dom sätter inte mycket vinterhår. Varför har ni inte täcken när det snöar? Jag är ganska tveksam till att klippa hästarna mitt i vintern. Att gå från dunjacka till nylonstrumpor liksom :eek:

Åter tusen tack för din tid. Och lycka till - så länge dom inte möter mina!

Hej Camilla,

hagarnas storlek är ingen lätt fråga, är de för små blir de söndertrampade och om de är för stora äter hästarna för mycket gräs (precis som du säger). Vi har ganska stora hagar som håller hyggligt. Där det blir helt söndertrampat harvar vi marken jämn på våren så att det inte blir för knöligt. Om det växer alldeles för mycket gräs stänger vi av en del av hagen tillfälligt.

Om man tar av täckena när det är ett bra snötäcke blir hästarna rena och fina när de rullar sig! Klippning mitt i vintern är heller inget problem - vinterpälsen har ju hästen dels för att vintern är kall, men framför allt för att det inte finns tillräckligt med mat på vintern (i naturen). Våra överutfodrade hästar behöver ingen vinterpäls, men det går inte att tala om för generna, så man får ta hjälp av klippmaskinen. Jag tycker synd om hästar som jobbas när de har bra vinterpäls, de får nästan värmeslag. Det är däremot inget problem att släppa ut en häst med blöt vinterpäls (annat inlägg) - de torkar snabbt inne vid huden. Fukten kondenserar sedan längst ut i pälsen och blir kvar där länge, men där kyler den inte hästen. En vinterpäls är världens bästa Gore-Tex material. Naturen har tänkt på det mesta.

Det är lätt att glömma att hästar är i stort sett lika köldtåliga som isbjörnar - att det inte finns hästar på nordpolen beror på att det inte växer något gräs där, inte att det är för kallt.

Vi hörs! Per
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Min shettis - som också har väldigt grov benstomme - går utan täcke jämt och man kan verkligen se vilken isolering hans päls (som vissa tror är benstomme....) ger. Snön ligger kvar i timmar efter man tagit in honom. :)

Däremot har jag sett Sune frysa så han skakar när han blivit blöt. Men han har sällan mer än en sidenkostym. :cool: Skuttelin byter kläder så där fyra gånger om året! Typisk tjej!:angel:

Tack igen! Mycket intressant!

Camilla (som gnuggar sina hästar torra)
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Jätteintressant tråd.

Våra kommande galopphästar kommer vi utan tvekan att ha på lösdrift. Har haft mina övriga hästar så i flera år och kan inte se någon aledning att ha vanlig stalldrift.
Kommer ju givetvis ha "vanliga" inneboxar också, för ev sjukdom/skador m.m.

Ser också det som en STOR fördel att jag inte behöver lägga massa tid på mockning:( och fodring varje dag.

Hade iåfs tänkt fodra kraftfodret för hand men en foderautomat verkar ju smartare.

Vad finns det för olika märken/sorter?
Ska kraftfodret delas upp på så många givor?
Läste någonstans, även om det lät väldigt korkat, att det var "bortkastat" att ge hästen massa små duttar av kraftfoder:confused:
Men det är väl småätandet som gör en fet:D

Hur har ni andra er starthästar, själva eller med kompis/ar i flock?
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Stora kraftfodergivor på en gång är inte bra för hästar. De är ju inte "fröätare" egentligen och har därför svårt att smälta och tillgodogöra sig stora mängder stärkelse på en gång (för liten enzymproduktion). Fördelning på små givor bör ge bättre foderutnyttjande och mindre risk för matsmältningsstörningar (när osmält stärkelse hamnar i grovtarmen och stör bakteriefloran). Dessutom skall det inte vara nyttigt att ta upp för stora mängder socker (=nedbrutna kolhydrater, ex. stärkelse) på en gång - kroppen utsätts för höga insulintoppar (för att ta hand om sockret) vilket har flera negativa effekter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Stora kraftfodergivor på en gång är inte bra för hästar. De är ju inte "fröätare" egentligen och har därför svårt att smälta och tillgodogöra sig stora mängder stärkelse på en gång (för liten enzymproduktion). Fördelning på små givor bör ge bättre foderutnyttjande och mindre risk för matsmältningsstörningar (när osmält stärkelse hamnar i grovtarmen och stör bakteriefloran). Dessutom skall det inte vara nyttigt att ta upp för stora mängder socker (nedbrutna kolhydrater, ex. stärkelse) på en gång - kroppen utsätts för höga insulintoppar (för att ta hand om sockret) vilket har flera negativa effekter.


Precis detta är ju det man alltid har fått lära sig och som i min värd låter vettigt, med tanke på att hästarna idag har fri tillgång på grovfoder. Frågan är bara varför det alltid ska komma upp massa konstiga "fakta" som alltid ploppar upp.

Får man fråga vad det är för sorts foderautomater du har?
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Vi har själva importerat dem från Tyskland. Tillverkaren heter "B&B Equipment". Det finns flera mindre bra varianter på marknaden. De vi har nu skruvar ut fodret vilket gör att det blir säker dosering och att hästarna inte kan manipulera den för att få ut extra foder. Man kan dessutom använda alla typer av foder (spannmål, müsli, pellets).
Vi håller på att tillsammans med tillverkaren utveckla en ny variant som man enkelt kan ta med sig när man reser ut och tävlar.
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Ok. Verkar ju väldigt vettigt med automat.
Vad ligger dom på i pris?

Går era hästar ihop eller var för sig?
 
Sv: Ut i hage eller inte för häst i full träning?

Cirka 5000:- + moms.
Hästarna går en och en. Kanske hade de gått i grupp om det funnits bra foderautomater för grupphållna hästar när vi byggde. Nu har det blivit så här och det funkar så bra att vi inte har någon anledning att byta system. Dessutom klarar det ju hingstar utan problem.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 553
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 579
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 278
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp