Ut med rocken in med västen

Gammeln

Trådstartare
Oljerocken, är den ute nu? Jag ser den inte längre på ridtjejerna utan nu är det grön väst som gäller, där sömmarna är sydda i "rutmönster". Stämmer detta :confused:

Sv: Ut med rocken in med västen

Ja, nog verkar det så. själv vill jag har en sån där grön väst:love: men nog verkar en oljerock mer praktisk!:)

Oljerockarna är tjocka,tunga och obekväma...västarna är betydliogt smidigare och mer lättburna,ser snyggt och prydligt ut!
Har dock ingen grön väst..men tammesjutton i alla andra färger!?!

Det kan mycket väl vara så, men jag förstår inte hur en väst kan hjälpa när det regnar... En riktigt lång oljerock var ju toppen när det ösregnade och man skulle ut i skogen... Dessutom har oljerocken så pass stora fickor att man kan få ner alla nödvändigheter så som hästgodis, eget godis, ett och annat balsnöre som av någon andledning alltid finns där... :crazy: Ett avtrampat boots, vantar, reflexer och lite annat pyssel... :D

Äsch då, jag har fortfarande både lång, kort och väst.

Är jag hiskligt ute då?

Jag har faktiskt både en grön och en blå oljerock hänger någonstans långt inne i stallgarderoben! :D
Men de kommer nog aldrig användas igen. Iaf inte av mig! De är klumpiga, tunga och luktar inte direkt hallon. :crazy:
Jag glänser runt i mina Kyra K jackor istället! :p ;)

Oljerockar verkar ute hos hästfolk, ja.
Men å andra sidan väldigt inne som fritidskläder hos ej ryttare!

Sådana där rutsydda västar och jackor du beskriver tycker jag det alltid har funnits i "ridvärlden".
Men jag är väl som vanligt hopplöst ute när det gäller att hänga med och vara modern... :o

Tycker dom där västarna är skitfula.... Det som är inne nu är ju s.k. bomber-jackor, tunna fleece-fodrade jackor i andasmaterial. Det är iaf vad alla har...

Själv vill jag HA en oljerock, en riktigt äkta...
Som man kan spänna kring benen när man rider, (om ni förstår hur jag menar)
En grön ska jag ha... :)

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en riktigt fin oljerock typ "Barbour" och ha som allt-i-allo-jacka.....tycker faktiskt att de är riktigt snygga, men kanske inte de mest praktiska ridjackorna fast som stalljacka i övrigt passar de ju ypperligt :bump:

skojskrot skrev:
Oljerockarna är tjocka,tunga och obekväma...västarna är betydliogt smidigare och mer lättburna,ser snyggt och prydligt ut!
Har dock ingen grön väst..men tammesjutton i alla andra färger!?!

Men varför en väst, behöver man inte vara varm om armarna :confused:

Snurrfian skrev:
Ett avtrampat boots, vantar, reflexer och lite annat pyssel... :D

Men är det inte bättre att du har en sadelväska där du kan stoppa i den utrustning som du tappar under ritten :angel: :p ;)

Knapplån..

Jag har övergett oljerocken. Helt enkelt för det finns så många jackor i bättre material. Som är vattentäta, som andas och som framförallt går att SLÄNGA I TVÄTTMASKINEN och komma ut rena och fina och klara för vidare användning. Inget bökande i badkaret, sen vaxa in eländet på nytt med jämna mellanrum etc. Så jag slängde faktiskt min oljerock häromåret, då den hängt oanvänd ett bra tag.

Men den hade troget hängt med i över tio år innan, i ur och skur.

Håller med, oljerockar är äckliga, jobbiga att tvätta och obekväma inte är de speciellt snygga heller. Det finns bättre jackor.

Jag köpte en sådan i England när jag jobbade där för sisådär 15 år sedan. Det är en torrvaxad oljerock som inte är tung, men kanske inte heller så tvättbar. Tunnfodrad, så man behöver tröja under om det är kallt. Toppenbra när det regnar, bensnören också!
Använder den bara till ridning, så den blir inte så smutsig.

jag vet inte riktigt...har bara blivit så..har hittat på en skitbra fleecetröja från catmando eller vad det heter som på insidan är behandlad med teflon och fleece på ovansidan...man blir smidig,varm,och den fleecetröjan håller också vattentätt till viss mån.
Västen har jag ju över ochhåller kroppen varm.Det funkar asbra.
Men jag har en gammal oljerock som hänger här hemma..den är som andra skrivit svår att tvätta,luktar inte direkt hallon och är tung..
Nu när det är smällkalla vintern så får det bli vanlig vinterjacka!

Jag tycker oljerocken är opraktiskt att ha i stallet, den är lite stel och svår att tvätta ordentligt. Däremot tycker jag de är riktigt snygga, så jag har min barbour-oljerock när jag är ute och söndagspromenderar :D
De quiltade jackorna, också från barbour har ju fått en riktig uppsving på östermalm under höst/vårtider, så det är långt ifrån bara hästfolk som har dem!
L766fawn.gif

Liknande trådar

Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: lytesout95
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 869
Senast: Kirre
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till... 74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
63 320
Utrustning Jag har bestämt att det är dags att investera i en ny hjälm och en uppblåsbar väst. Har hört att CO 4star och Gatehouse HS1 är dom bästa...
Svar
7
· Visningar
1 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet

Hästrelaterat

Tillbaka