UT som en raket...fortsättning......!!

N

NickeLilltroll

Ni som har följt min förra tråd vet vilket problem jag har med vår lilla ponny.
Igår skulle jag få hjälp men hjälpen fick förhinder. Jag började träna själv med att gå sakta rakt igenom transporten (fronturlastning). Hon fick mycket beröm när hon tog det lungt.
Sedan gick vi upp en bit på rampen och jag backade henne genom att säga "saaktaaa" och "braaaa". Sen gick vi längre och längre och när vi var enda inne var det slut på det roliga, hon slänger sig ut som vanligt. Då lät jag henne backa och backa och samtidigt sa back till hon tyckte det var skitjobbigt.
Jag har tänkt att ordet back ska vara något obehagligt och att sakta ska vara något bra.
Så här höll vi på jättelänge och faktiskt så tog hon det lungt ungefär mer än hälften av gångerna. Nu vet jag att hon kan. Sen blir det väl en annan femma när vi ska på tävling nästa gång.
Fortsättning följer... Mvh NickeLilltroll
 
Sv: UT som en raket...fortsättning......!!

kul att någon har samma problem som en själv :P hihi
 
Sv: UT som en raket...fortsättning......!!

Har du frontutlastning? I den andra tråden fattade jag det som att ponnyn kastade sig bakåt?

Kom ni i tid till Perstorp då?
 
Sv: UT som en raket...fortsättning......!!

Nu är det så att vi brukar hyra släp, och där är det fronturlastning, men vi har inte använt den ännu. Det kanske tycks vara dumt, men jag känner att jag måste öva det innan jag använder mig av det på tävling. Sen vill jag ju att det ska fungera med att gå bakåt.

Visst kastar hon sig bakåt och när vi kom hem från Perstorp han inte min man mer än att öppna låsen där bak förrän hon kom. Då blev jag så förbaskad att jag tvingade henne upp vilket inte var lätt, men hon kom upp på rampen i allafall och där gav jag henne kommando att gå ner. Visst gjorde jag rätt?? NL
 
Sv: UT som en raket...fortsättning......!!

Ja du gjorde rätt. Du ska alltid ha sista ordet. Därför sluta aldrig med din "träning" hemma förrns du har lyckats iaf 1 ggn Spelar ingen roll om hon slängt sig 50 ggr innan. Sista gången gäller. Beröm! Aldrig kul med bråkiga hästar. Jobba på och lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 225
Senast: manda
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 579
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp