utbilda en unghäst

soundstorm

Trådstartare
Efter många år på ridskola och som medryttare ska jag äntligen skaffa foderhäst, för eventuellt senare köp.
Jag har har fått svar från en tjej som vill låna iväg sin unghäst, som behöver vidare träning.
Han är inriden så pass att han har blivit sutten och riden på, han är "van" vid att ha någon på ryggen. Dock behöver han utbildas vidare hos mig.
Jag har ingen direkt praktisk vana av utbildning. Men är en erfaren ryttare och är van vid "testiga" och pigga hästar, där man måste vara lugn och bestämd.

Vad tror ni? är det här något man kan klara av själv? eller tar jag mig vatten över huvudet? :crazy:

Tips och råd tas gärna emot :)
 
Sv: utbilda en unghäst

Hade jag tränat regelbundet för någon vettig tränare och varit påläst vad gäller unghästens utbildning (i brist på erfarenhet) samt haft folk i min närhet att ta hjälp av så hade jag inte tvekat. Viktigt också att man har en bra miljö och foder för unghästen- inte bara ridningen alltså.
 
Sv: utbilda en unghäst

tyvärr har jag ingen möjlighet att träna för tränare:( det är klart det ultimata. Dock finns det hjälp att få då andra i stallet har mer unghästerfarenhet än mig. Läsa på mer är en självklarhet :)
 
Sv: utbilda en unghäst

Då hade jag nog skaffat mig en annan foderhäst, för hästens utbildning är superviktig, inte minst för ägaren. Kan man inte utbilda själv och inte rider för någon blir det lätt fel och unghästens självförtroende är bräckligt.
 
Sv: utbilda en unghäst

tyvärr har jag ingen möjlighet att träna för tränare:( det är klart det ultimata. Dock finns det hjälp att få då andra i stallet har mer unghästerfarenhet än mig. Läsa på mer är en självklarhet :)

Då hade jag aldrig gjort det!
Det är jätte lätt att det blir fel med unghästarna, och att utbilda första unghästen själv med bra tränarhjälp är svårt, att göra det så att det blir bra utan hade jag inte ens trott jag skulle lyckas med.
Och ännu mindre skulle jag vilja ha någon annans häst att testa med. Vad ggör du om du total misslyckats och får lämna tillbaka en häst som har fått stora problembeteenden för att du inte haft rutin nog att se dem i tid för att stoppa dom?

/Camilla
 
Sv: utbilda en unghäst

Det är rätt stor skillnad på unghästar vs pigga och testiga hästar. En unghäst vet inte VAD du begär och det är din uppgift att lära den. Om man inte har koll på gränserna mellan att hästen testar och att hästen inte förstår blir det svårt och fel.

Om du inte har erfarenhet av just unghästar och ingen tränarhjälp hade jag inte rekommenderat dig att ta någon annans unghäst. Köp en egen för all del, men det känns inte rätt med någon annans häste om du inte har koll på vad du gör.
 
Sv: utbilda en unghäst

Jag förstår vad ni menar.
Men jag kanske bara kan lägga till att jag har förklarat för ägaren precis hur det ligger till med min erfarenhet av utbildning och unghästar. Och hon verkar ändå intresserad. (plus det är fodervärd för ev köp)
Jag har även skrivit att när hästen är inriden helt kommer jag inte vilja tävla någon gång utan mest bara rida ut i skogen och träna lite i padock tillsammans osv.

Men det kanske är en dålig idé hur man än vrider och vänder på det?

Vill ju verkligen inte "förstöra" en häst!
 
Sv: utbilda en unghäst

om jag mot förmodan skulle hitta en tränare som kan hjälpa mig, skulle det räcka med en gång i veckan då? eller räcker det med 2 gånger i månaden?
nu frågar jag bara rent hypotetiskt :)
 
Sv: utbilda en unghäst

inte för å va elak nu, men jag förstår inte att hon vågar sätta sin häst hos dig.
All creed att du är så ärlig,men vad hjälper det när ägaren inte verkar förstå. Känns som att ägaren är desperat.

För hästens bästa skulle jag tacka nej iom att du inte har tränare och det känns osäkert.
Det är lätt å snabbt hänt att ngt går galet
 
Sv: utbilda en unghäst

Tar det absolut inte som elakt, blev kanske inte dom svaren jag hoppades på men ni låter förnuftiga allihopa. Kanske får vänta med drömmen om en unghäst tills jag har råd o köpa en egen och chans till tränare som kan hjälpa till mer.

Tack för alla svar :)
 
Sv: utbilda en unghäst

Har själv precis lånat ut en häst på foder, nybliven 7åring, som tom är tävlad (hoppning) ... Men du skulle inte blivit tillfrågad om att ta min häst på foder, och hade du svarat på min annons (som jag hade då) hade jag helt sonika tyckt du är för oerfaren för min häst.

SÅ ja , ägaren är nog desperat, men det innebär inte att du ska ens fundera på om det är rätt häst för dej eller inte, utan du bör säga nej.
 
Sv: utbilda en unghäst

Jag skulle personligen aldrig lämna ut en häst för "vidareutbildning" till en erfaren ridskoleryttare.

Tillsammans med bra instruktörer och lite egen envishet och något slags klar plan och strategi, kan man säkert klara det.
 
Sv: utbilda en unghäst

Jag tycker absolut inte att du ska ta det ansvaret om du inte kan få regelbunden tränarhjälp. Det är inte rätt mot hästen.
 
Sv: utbilda en unghäst

jag är på samma linje som de övriga, en unghäst när du inte har möjlighet att regelbundet träna för instruktör är nog en mindre bra idee och när det är din första häst tycker jag du ska leta efter en äldre, trygg och välutbildad läromästare, hellre en äldre häst som kan allt. Jag hade en jättebra äldre hopphäst på foder, 19år men de flesta trodde att han var 5. Bättre häst än det kan man inte ha på foder.

Men frågan är ju oxå vad du vill ha ut av din träning? vill du kunna hoppa, rida dressyr och ev tävla lite? En unghäst sätter man sig ju inte på och rider ett helt träningspass på samma sätt som en äldre häst. eller vill du bara rida ut i skogen, rida lite dressyr på egen hand och inte har några högre krav?
 
Sv: utbilda en unghäst

jag är på samma linje som de övriga, en unghäst när du inte har möjlighet att regelbundet träna för instruktör är nog en mindre bra idee och när det är din första häst tycker jag du ska leta efter en äldre, trygg och välutbildad läromästare, hellre en äldre häst som kan allt. Jag hade en jättebra äldre hopphäst på foder, 19år men de flesta trodde att han var 5. Bättre häst än det kan man inte ha på foder.

Men frågan är ju oxå vad du vill ha ut av din träning? vill du kunna hoppa, rida dressyr och ev tävla lite? En unghäst sätter man sig ju inte på och rider ett helt träningspass på samma sätt som en äldre häst. eller vill du bara rida ut i skogen, rida lite dressyr på egen hand och inte har några högre krav?


Saken är den att jag känner att jag gärna skulle vilja ha en liten utmaning för att vidareutvecklas själv i min ridning och erfarenhet, om du förstår hur jag menar? En häst som behöver tränas lite, men inte helt från grunden.. jag har inga ambitioner att tävla utan jag vill som mål med hästen kunna rida ut i skogen, lite dressyr, lite hoppning. och det själv då tillsammans med ridkompis (alltså utan intsruktör)

Jag ska skriva lite av vad jag har fått reda på hittills. dels vad som står i annonsen och vad jag fått som svar på mejl.
annons: Han blev inriden i höstas, reds då ca 4 veckor innan han fick vila. Men håller på att sättas igång igen, då han är ivägskickad på vidareutbildning.
Jag förklarade i mejlet jag skickade min vana och erfarenhet och vad mina mål är med min ridning.
Till svar fick jag fick jag att vanan hon krävde först o främst var en lugn och bestämd ryttare (vilket jag anser att jag är). och att han just nu bara är markarbetad sen han blev inriden men att han ska bli mer riden innan han skickas iväg till eventuell fodervärd. tidigast 1 mars. "vill att han ska komma till en som kan komma igång o träna lite med honom"

såå..? Nu har jag förklarat mer:).
 
Sv: utbilda en unghäst

Har du träffat hästen och varför vill hon låna ut hästen? Hur länge ska du vara fodervärd och vad är det för prisklass, är det en häst du har råd att köpa den dagen det blir aktuellt?
 
Sv: utbilda en unghäst

Har inte träffat hästen än utan vi har bara haft mejlkontakt än så länge. Jag ska vara fodervärd i minst 1 år och det är i en prisklass som jag klarar av.
Men det är första gången jag är "hästägare" på det viset att jag har HELA ansvaret själv. Därför har jag också sagt att jaginte kan lova från början att det blir något köp ifrån mig. Jag måste få "prova på" först.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 344
Senast: Sirap
·
Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp