utbilda en unghäst

Sv: utbilda en unghäst

Det är iallafall samma svar från min sida som de flesta andra har svarat.
Har du en tränare med stor unghästvana som du kan träna för absolut minimum en gång i vecka - Ja, men att du ensam utan erfarenhet av unghästar ska ha en femåring, Nej.
 
Sv: utbilda en unghäst

Det skulle kunna gå alldeles utmärkt och det skulle också kunna gå åt skogen, det vet man ju aldrig men först bör du nog träffa hästen och provrida gärna hos utbildaren där hästen är nu.

Sen skulle du kanske också prata med din ridlärare, om du nu har bra kontakt med denne om hur erfaren du egentligen är. Jag menar verkligen inget illa nu men ibland tror man att man är mer erfaren än vad man är, har hänt mig. Jag ansåg mig vara en "duktig" ryttare och hästmänniska tills jag fick äran att bli medryttare på ett par tävlingshästar som gick medelsvår hoppning och fälttävlan. Oj oj vad lite jag kunde och så illa jag red egentligen men eftersom jag i stort sett hela tiden, framförallt i början red bredvid ägaren så lärde jag mig otroligt mycket men jag var verkligen inte redo att rida "helt själv" trots att jag ansåg det, jag kunde ju rida alla ridskolans hästar :grin:. Senare fick jag dock också hjälpa till med unghästarna så helt klart utvecklades jag nog i rätt riktning i alla fall, men alltid med ägarens vakande öga på mig.

För många har lite dålig självinsikt speciellt när man är yngre, det är verkligen inte illa menat men så är det. Du kanske är jätteduktig men de enda som egentligen kan avgöra det är de som sett dig rida inte vi här på nätet.

Sen så är det alltid lite vanskligt med fodervärd tycker jag personligen speciellt om man dessutom inte känner personen alls. För varför vill hon låna ut den? Är det så att hon inte får den såld eller är det något problem med hästen? Och har ni diskuterat angående försäkringen? Hur väl känner du folket i stallet där du ska ha hästen? Är det folk som verkligen är redo att ställa upp och hjälpa dig om det blir problem? Och hur erfarna är de, återigen självinsikt, bara för att man har haft en unghäst behöver inte betyda att man har unghästvana.
 
Sv: utbilda en unghäst

snowball:
Jättebra svar!
förstår hur du menar med dålig självinsikt, och jag menar ju absolut inte att jag är fullärd eller så på något sätt för det blir man ju aldrig :) dock kan jag tyvärr inte fråga min ridlärare eftersom jag inte har någon just nu, de senaste två åren har jag varit medryttare. då på en häst som inte hade blivit riden regelbundet sen inridningen för 8 år sen. bara ett fåtal gånger per år sen mest gått i hagen, innan hon kom till sin nuvarande ägare, så där var ju lite att jobba med. Men då var det ju inte jag som hade ansvaret utan bara en medhjälp.

Men det var bra råd du gav. och som du säger att man pratar med utbildaren och provrider är ju viktigt.
Jag har inte bestämt mig för att ta på mig detta än, utan än så länge är det bara en fundering jag har och det är något jag behöver tänka över noggrannt.. Därför också jag skrev här för att kunna få se vad andra tycker.

Ska tänka och kolla upp dom sakerna du skrev! Tack för ett bra svar :)
 
Sv: utbilda en unghäst

Provridning är verkligen superviktigt om du fortfarande funderar på den här hästen. Dels för att se om det är vad du tror att du kan klara av, men också för att vad ägaren menar med "grundutbidlad" alldeles säkert skiljer sig från vad din uppfattning om vad hästen kan är. Det är mindre trevligt att sitta upp hemma och inse att den inte förstår start, stopp och sväng... och lika svårt att inse att tanken är att du ska utbilda den vidare i dressyren om du är beredd på grund-jobbet så att säga.

Att rida in en häst är svårt, och har man inte gjort det förut bör man absolut ha hjälp - regelbundet och ofta. Jag tycker inte att ett par gånger i månaden räcker.
 
Sv: utbilda en unghäst

Men det kanske är en dålig idé hur man än vrider och vänder på det?

Vill ju verkligen inte "förstöra" en häst!

Ja det är en dålig ide hur man än vrider och vänder på det. Inte minst för hästens del utan även för din egen. Med den första hästen är det så mkt man ska "lära sig" utöver bara att rida i egen regi flera dagar i veckan. mans ka även ha koll på foder, näringsbehov, träningsupplägg, utrustningstillpassning, sjukvård, vaccinationer, hovslageri, tandkoller etc etc etc etc etc. Det är mer än vad man tror med först ahästen man har på "heltid". Man stöter på patrull ändå. Att då dessutom ta sig an en häst som inte är utbildad eller ens mogen mentalt, är ju som bäddat för dubbelt motstånd - man ska vänja sig själv och sedan hästen vid allt nytt.

Nej, det låter verkligen som en superdålig ide. Med hänsyn till dig själv och ditt framtida intresse för att ha egen häst, för att inte tala om hästens framtid.
 
Senast ändrad:
Sv: utbilda en unghäst

Nej nej nej. Får också påtala att detta är i all välmening....

Om någon är intresserad av att lämna ut en 5 årig unghäst till någon med såpass begränsad erfarenhet är det något som är tokigt om ni bara haft mail kontakt. (hade ni kännt varandra är det en annan sak)

Hade det varit en 3 åring som är inriden och kommer från en uppfödare som inte får avsättning för sina avkommor så kanske men det här låter som en 5 åring som möjligen är besvärlig.

Den kan mycket väl vara inne i värsta trotsåldern och inte nog med att du kan "förstöra" hästen den kan även förstöra din lust att rida.

Självklart kan det vara en toppenhäst och ni kanske skulle få det suveränt ihop men jag skulle avstå och leta någon annan eller satsa på att köpa en egen häst. Det är lättare att vara envis och stå ut med egen unghäst än någon annans.
 
Senast ändrad:
Sv: utbilda en unghäst

Kl
Spinner vidare på mitt eget inlägg och vad du har svarat hittills.
Jag själv köpte mig som andra häst en helt grön individ, då hade jag bakom mig c antal år på ridskola och ett par år som nygammmal ryttare. Skickade iväg detta sto på inridning och tog hjälp ca 1 gång i veckan av instruktör, som dock gick för snabbt fram- inser jag nu. Jag utvecklades inte ett smack i min ridning under dessa år... Inte pga hästen utan pga av MIN bristande erfarenhet och kunskap. Då hjälpte det inte att ha en niopoängshäst vad gäller gångarter.. Tur att hon var min egen, tänk om jag kastat bort en annan hästs förmåga.... Visst hon blev stabil i formen hemma och sen- ja det va bara att lämna iväg hos utbildare för jag kunde inte mer. Sen skadeperioder, graviditetet ... jag skulle inte göra om detta misstag igen, vi kom väl upp till Lb/ La men HON hade gått msv minst nu med en annan på ryggen, en superhäst alltså. Unghästar (som inte ska bli mullar) är inte nåt för amatörer, mig inräknat då.. Hellre en läromästare- DET är utvecklande. Men visst, man lär av sina misstag.
 
Sv: utbilda en unghäst

Det handlar alltså om en femårig häst som är riden i fyra veckor.

Väldigt grön häst, som är väldigt sent tagen.
Man undrar varför den är så sent tagen.

Om dina ambitioner, och ägarens, är att det ska gå att åka runt på pålle i alla tre gångarter längs vägar och i skogen så visst, det kan ju gå.

Och alla hästar och ryttare behöver inte bli proffs.

Men jag skulle aldrig lämna ut en häst av den typen till en ridskoleryttare.

Och tänk om du inte vill köpa hästen utan är fodervärd under ett år och åker häst i skogen, vad får ägaren sedan för möjligheter att sälja pålle till någon annan?
Kommer ägaren då att vara nöjd med "utbildningen" hos dig?
Eftersom du uttrycker att ägaren önskat vidare utbildning av sin unghäst, tror jag att det är lämpligt att du upplyser ägaren om att du inte har någon erfarenhet av att utbilda unghäst och därför tackar nej till erbjudandet att vara fodervärd.

det finns massor av hästar ute på foderannonser. Visst är det ett gäng vbl-travare, som inte är så lämpliga för oerfarna ryttare heller, men också gott om vettigt utbildade pållar med ridvana.

Jag har ibland tankar om att ta en unghäst för utbildning men vill nog i så fall få betalt - kan tänka att det är lite modigt att annonsera ut sin unghäst på foder för utbildning och inridning.
De skickliga unghästutbildarna betalar inte för att få utbilda någon annans häst (jag tänker då på att en fodervärd får ge ut rätt mycket pengar för att hålla hästen) utan tar betalt.
 
Sv: utbilda en unghäst

Jag har ridit in flertalet hästar och utbildat. Första inridningen skedde utan tränare men med duktiga personer i min omgivning (så det går) men den viktigaste komponenten för att hästarna jag tagit fram blivit bra och trevliga ridhästar har varit att fundera på följande saker:
- Hur vill jag att hästen ska bli i slutändan?
- Vad är utbildningsmålet? Har hästen kapacitet att gå långt eller kommer vi nöja oss att leka runt nån CR och lalla i skogen?

Om man utifrån det funderar över hur man ska nå dit är man en bra bit på vägen.
Vad är dina styrkor och svagheter i ridningen idag? Hårda händer? Obalans? Bra tålamod? Gott hästtänk? Allt sånt spelar in för hur det kommer gå. Har du lätt för att t.ex fastna i handen hade jag inte rekommenderat att rida in hästen.

Alla har en första inridning, en första häst och den blir kanske inte lika bra som den tionde men desto duktigare man är vid första ju bättre blir det. Känner du att du har tålamodet, kunskapen och framför allt tiden? Har du en plan som känns hållbar över hur hästen ska utbildas, i vilken takt det ska göras och vilken ordning?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 349
Senast: Sirap
·
Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp