Bukefalos 28 år!

Utbruten: Hur länge lämnar ni era valpar/hundar ensamma?

PathOfClovers

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Följer era fina valpar i tysthet, och ber nu om ursäkt för trådkap men blev så upprörd och visste inte vart jag skulle få utlopp för det än här.. :o:down:

Men såg en idag som skrev till hundcoachen på Instagram och frågade om hennes valp som snart blir 12 veckor kan vara ensam hemma i 3 timmar. Hon hade testat 1 timme och det hade gått bra..?!?! Asså överdriver jag som blir tokig?? :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Följer era fina valpar i tysthet, och ber nu om ursäkt för trådkap men blev så upprörd och visste inte vart jag skulle få utlopp för det än här.. :o:down:

Men såg en idag som skrev till hundcoachen på Instagram och frågade om hennes valp som snart blir 12 veckor kan vara ensam hemma i 3 timmar. Hon hade testat 1 timme och det hade gått bra..?!?! Asså överdriver jag som blir tokig?? :(
Tre timmar för en 12 veckors låter ohumat.
Vår 4 månaders har hittills vart själv en timma men i september kommer han behöva vara själv 2,5-3 h vissa dagar och det svider lite i mammahjärtat.. Men samtidigt måste de ju vänja sig också, tänker jag. :)
 
Följer era fina valpar i tysthet, och ber nu om ursäkt för trådkap men blev så upprörd och visste inte vart jag skulle få utlopp för det än här.. :o:down:

Men såg en idag som skrev till hundcoachen på Instagram och frågade om hennes valp som snart blir 12 veckor kan vara ensam hemma i 3 timmar. Hon hade testat 1 timme och det hade gått bra..?!?! Asså överdriver jag som blir tokig?? :(

Låter länge för en 12 veckors... Min som är 7 månader har varit ensam 2 timmar som längst. Kan nog vara ensam längre utan problem, men finns inget behov av det. Min första hund var ensam 3 timmar första gången som 8 månaders. Honom hade jag nog med lätthet kunnat lämna 3 timmar vid 4 månader, men det anser jag vara på tok för länge för en sån liten en...
 
Följer era fina valpar i tysthet, och ber nu om ursäkt för trådkap men blev så upprörd och visste inte vart jag skulle få utlopp för det än här.. :o:down:

Men såg en idag som skrev till hundcoachen på Instagram och frågade om hennes valp som snart blir 12 veckor kan vara ensam hemma i 3 timmar. Hon hade testat 1 timme och det hade gått bra..?!?! Asså överdriver jag som blir tokig?? :(
Nej du överdrivet inte av att bli tokig av det! Rakt igenom fel att göra så. Ser man till vad som är lagligt så får valpar upp till fyra månader endast lämnas korta stunder. Vad som utgör en ”kort stund” är inte angivet men tex en timme är INTE en kort stund. Enligt mig är inte heller en halv timme en kort stund. Att lämnandet ”går bra” gör det inte tillåtet. Blä gillar inte sådana människor, varför skaffa valp om man tänkt lämna den 3 h när den är 3 månader?!
 
Inte ok att lämna en så liten valp själv så länge.
Även om det går bra så betyder det inte att valpen är tillfreds. Att forsera träning kan lätt leda till bakslag. I värsta fall så skapar man i stället ett problem med att tänja på tiden för fort.
 
Om valpen är en trygg individ och tillsammans med andra trygga hundar i familjen så har det absolut hänt att den får vara utan människor i 2 timmar vid 12 veckors ålder.
Valpar har fått följa med mig och de vuxna till jobbet från dag ett egentligen och det har gått jättebra. De bor visserligen ihop på kontor men det är inte alltid någon som sitter på kontoret hela dagen. Det är dock stor skillnad på ovanstående scenario jag beskriver och att lämnas helt ensam enligt mitt tycke.
 
Eftersom jag har äldre hundar också, så har valpar/unga hundar förvisso blivit lämnade längre stunder när jag jobbat, men ensamma har de inte varit och nu när jag har både hundgård och äldre hundar så kommer kommande valpar/unghundar att få vara ute med de äldre när jag inte är hemma.

Finns ingen lag som reglerar antalet timmar, däremot finns rekommendationer och jag kan tycka att om det är i undantagsfall som man måste lämna en såpass ung hund helt ensam, utan något som helst sällskap så är det förvisso inte optimalt, men heller ingen katastrof.
 
Beror väl på valpen. Mätta, trött och rastade har mina inte haft några problem men ett par tre timmars ensamtid från 11-12 veckor. Började ensamträna båda vid 9 veckor och filmade då hur de betedde sig. De sov så gott, visade absolut ingen oro och gjorde inte i från sig inne. De har aldrig haft någon separationsångest. Den yngre har haft sällskap av den äldre men tränades även på att vara helt själv men kortare stunder då.

De kan nu som vuxna vara hemma ensamma halvdagar utan problem även heldagar som de sitter i hundgård eller rastas mitt på dagen de få gånger det behövs. dem alls.

Hade de inte kommit till ro snabbt när de är ensamma så hade vi så klart fått ta den träningen i en annan takt men att ta myrsteg i den träningen när valpen helt klart är trygg har inte jag tålamod till.
 
Inte ok att lämna en så liten valp själv så länge.
Även om det går bra så betyder det inte att valpen är tillfreds. Att forsera träning kan lätt leda till bakslag. I värsta fall så skapar man i stället ett problem med att tänja på tiden för fort.
Precis min tanke...frågeställaren undrade också vad hon skulle göra åt att den var galen på kvällarna och ”springer, hugger, skällde och bet” dom osv...

@mandalaki Han har inte svarat, två andra användare svarade dock..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 696
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 416
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 727
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 727
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp