Antalet hundar

När jag var ung och bodde hemma hade vi två hundar. Det märktes knappt men så var vi ju tre i hushållet så inte ens faktumet att de behövde rastas separat var ett bekymmer.

Nu är jag ensam och har en valp av liten ras. Jag hade gärna i framtiden sett att jag kunde ha två hundar, men är tveksam till om det funkar med valp då. Känns besvärligt med de skilda behov en valp och en vuxen hund har. Det är dessutom inte aktuellt än på länge pga att jag inte tror min arbetsgivare godkänner fler än en hund på jobbet, men fundera kan man ju alltid...:angel:

Jag tänker att man måste vara ganska duktig som hundtränare för att ha fler hundar, och ändå få dem att vara mest intresserade av matte? Jag tänker att de hellre tar efter sina hundkompisar än mig, och/eller triggar igång varandra.
Och så vill jag inte bo i lägenhet, då jag redan nu känner att det är besvärligt inför grannarna när valpen busar och skäller... tror inte att hon skäller speciellt mkt, men jag känner ändå det där eviga dåliga samvetet och rädslan att bli åthutad för att man stör :o
 
Jag håller med vad som redan har skrivits att om man ska vara pragmatisk så beror det ju på individerna om det är för lite, helt lagom eller för mycket oavsett antal. Och även hur ens egna situation ser ut med arbete/övrigt liv, om flocken går ihop helt eller om man måste rodda runt med rastningar, hur mycket fysisk/mental träning de olika individerna kräver etc.

Nu när vi är två jag och maken är vår flock på 6 inga problem alls, och vi har inte några större problem att lösa passning om vi skulle vilja hitta på ngt som innebär att vi är borta ett par dagar (även om det kräver lite planering).

Hade jag varit själv hade jag nog velat ha max 3 (bruks)hundar för att kunna ge alla tillräckligt med tid och träning, så som mitt liv ser ut i övrigt med min jobbsituation. Optimala hade nog varit en halv/helpensionär, en fullt utbildad tävlingshund som bara behöver underhållas i träningen, och en unghund under utbildning.
 
Jag tycker det är stor skillnad på att vara ute och gå med två eller tre. Har själv bara ägt två hundar samtidigt men har ofta andras hundar här. Att gå med två är inga problem men tre är krångligare tycker jag.
 
Jag tycker det är stor skillnad på att vara ute och gå med två eller tre. Har själv bara ägt två hundar samtidigt men har ofta andras hundar här. Att gå med två är inga problem men tre är krångligare tycker jag.
Jag tycker det är så otroligt olika. Att gå med Benji, Tikki, Vifta och Tinja var lika enkelt som att bara gå med Benji och Tinja. Att gå med Nero, Benji, Tinja och Asni är snudd på omöjligt ibland :p
 
Tycker det är stor skillnad på att ha tre eller fyra. Vi hade fyra mallar tidigare. Nu har vi tre. Jag upplever stor skillnad speciellt avseende tid man lägger på träning. Trots allt tar det tid med fysträning, nosarbeten och lydnadsträning. Även pensionerade hundar behöver sin tid också.
Känner att det är mer schysst att ha färre så man hinner lägga den tid som behövs för hundens skull. Blir kanske skillnad om man håller på med annat tex drag där man aktiverar och tränar fler hundar samtidigt.
 
Mina fyra sällskapshundar hade lika gärna kunnat vara åtta. Om de fungerat i flocken alltså. Hade de varit av mer krävande ras hade de varit två. Max.
Största problemet är att ordna passning som sambon accepterar om vi ska iväg någonstans. Jag känner en hel del hundfolk i trakten jag skulle kunna akutlämna dem hos om det blir kris dock.
 
Ingen som har tagit upp hur mycket städning hemma som krävs vid fler hundar?

Jag har tidigare haft 2 men har nu bara en och huset är så mycket renare :bow: skulle hemskt gärna ha en till hund men det är också skönt med ett någorlunda rent hem.

Tycker även det är krångligt att få plats i bilen, särskilt nu när vi har småbarn som behöver barnvagn. Får liksom bara plats vagn och en medelstor hund där bak.
 
Ingen som har tagit upp hur mycket städning hemma som krävs vid fler hundar?

Jag har tidigare haft 2 men har nu bara en och huset är så mycket renare :bow: skulle hemskt gärna ha en till hund men det är också skönt med ett någorlunda rent hem.

Tycker även det är krångligt att få plats i bilen, särskilt nu när vi har småbarn som behöver barnvagn. Får liksom bara plats vagn och en medelstor hund där bak.

Tycker mängden städning ockdå är helt beroende på individ. Den ena av våra hundar fäller inte öht och avskyr vatten och smuts så jag skulle kunna ha 100 av hinom utan att det blir skitigare. Vår äldsta Schäfer fäller lika mycket som 3 normala.
 
Ett tag hade jag två havanaiser, en sheltie och en fralla dagligen - nemas problemas. Men en Broholmer (mastiff) kan jämföras med de fyra i tid och PENGAR :angel:
Jag skulle dock vilja ha en till Broholmer i framtiden men kostnaden för två stora hundar blir mer påtaglig än fyra små..
 
Just nu räcker det gott med två :D Har haft Skalmans lillasyster här tors-mån och hon är ett yrväder och värre koppeltrassel går inte att skåda :cautious:
Allt beror på indivier, uppfostran och hur mycket varje individ kräver i aktiveringsväg :)
 
Ett tag hade jag två havanaiser, en sheltie och en fralla dagligen - nemas problemas. Men en Broholmer (mastiff) kan jämföras med de fyra i tid och PENGAR :angel:
Jag skulle dock vilja ha en till Broholmer i framtiden men kostnaden för två stora hundar blir mer påtaglig än fyra små..
Bortsett från hur stor nödbufferten (och bilen) behöver vara så tycker jag att det är som att tio kostar samma som fem. Storpack foder blir billigare, försäkringsrabatter osv osv.

Eller ja, nu när jag har rotat rätt på alla sätt att få ner omkostnaden så skulle det ju bli rätt billigt med bara fem-sex hundar...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 203
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Takire
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 186
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp