BSZS 2018 (utbruten från Hunduppdateringstråden del 19)

Hur tänker man att den här hunden ska klara att arbeta som skydds- och sökhund? Genomföra ett skyddsarbete och jobba långa pass i skog och mark? Hur tänker man att hunden ska hålla för detta arbete?

Nej det tänker man inte för det är inte det som är prio. Prio är att vinna rosetter och få parningar.

Jepp, jag är en bitter jävel i den här frågan.
 
För två år sen ställde ju vi för skojs skull en av våra på My Dog. Hon blev BIR Valp. Efter all skit vi fick ta i olika facebookgrupper av exteriöruppfödare så sa vi aldrig mer. Det var verkligen inte kul att få hunden med kennelnamn fullständigt sönderanalyserad och nedrackad på sociala medier.
Nu yrar ju maken om att ställa Helga.
En hundgårdshund med inte så mycket "socialt uppförande" ännu. Det hade inte förra tiken heller och det analyserades till bara nackdelar för oss.
Jag är orolig att det blir lika dant nu.
Sanningen är att en stor del av exteriörfolket gör sitt yttersta för att inte få in bruksschäfrarna på "sin" arena.
Ibland ser man nån ägare till en bruksavlad schäfer dela ett foto ihop att de ställt ut och det har gått bra. Direkt börjar E-folket håna hunden, dommaren, fråga om konkurransen, kritisera exteriören osv :meh:
 
Hur tänker man att den här hunden ska klara att arbeta som skydds- och sökhund? Genomföra ett skyddsarbete och jobba långa pass i skog och mark? Hur tänker man att hunden ska hålla för detta arbete?

Jag gjorde faktiskt en tråd om just detta i ett visst schäferforum på fb. Eftersom att e-folket brukar påstå att rasen ska se ut så för att det är gynnsamt och hållbart i arbete så frågade jag efter underlag. Och i vilken typ av arbete det ska vara till för. Det är en ny typ av hund, ingen annan hund ser ut så och de hundarna som ser ut så används inte i något slags arbete. Så det finns ju inget som tyder på att det skulle vara gynnsamt på något sätt.

Fick inga svar på mina faktiska frågor. Förvånande va? :angel:

Jag hade velat höja kraven avelsmässigt där man sätter lite mer press på att hundarna ska vara smidiga i sitt arbete. Och uthålliga. Typ cykel eller liknande 4 mil i ett visst tempo? Eller är det för lite? :angel: Och något form av skogsprov, kanske rapport? Jag bara spånar lite. För något måste göras känner jag. Det ska vara något som är hyfsat lätt att träna in men ändå sätter lite press sas.
 
En revidering av rasens exteriör lär vara på G men det är ännu väldigt luddigt om informationen. Det lär dröja år innan vi ser den på papper.

Schäferhundklubben är missnöjd med uppfödarnas uppslutning kring index så räkna med att det blir krav from 2020. Här ska båda sidors uppfödare ta åt sig men brukssidan röntgar 75% av sina hundar. Exteriörsidan ca 30%

Mentalitetsskillnaderna mellan typerna är hett på tapeten. Här har nu några uppfödate för samhällsnyttiga hundar tagit fram en mall över vad man tycker en bra schäfers MH ska se ut för att vara en god rasrepresentant.
Jag ska se om jag kan presentera utkastet i tråden. Det ligger på makens mobil.
Ca 80% av bruksschäfrarna gör MH.
Ca 20% av Exteriöravlade Schäfrarna gör MH.
 
@Voff tycker ni kör ert race och vad för snack e-folk kommer med är faktiskt rätt oväsentligt. Folk förtjänar att få vila sina ögon på en riktig fäfer även i utställnings sammanhang! Många går ju också och kikar på utställning för att se olika hundraser och det ju synd om de får för sig att det bara finns räkor i er ras 😥.
 
@Voff tycker ni kör ert race och vad för snack e-folk kommer med är faktiskt rätt oväsentligt. Folk förtjänar att få vila sina ögon på en riktig fäfer även i utställnings sammanhang! Många går ju också och kikar på utställning för att se olika hundraser och det ju synd om de får för sig att det bara finns räkor i er ras 😥.

Tyvärr är det så att tittar man tex i den tidning som Schäferhundsklubben ger ut så är 90% utställningsrelaterat. Schäferslaget som är Nordens största IPO-tävling och pågår i 3 dagar får en halvsida medans en nationell utställning i "Borås" som pågått en halvdag får tre helsidor.
Brukstypen kommer ALLTID i skymundan. Och därför tror folk att schäfer är de här hundarna man ser på utställning.
Ingen ser att 70% av våra tjänstehundar är bruksschäfrar. Eller ser de hundar som verkligen jobbar. Ändå är procentern ca 50/50 mellan typerna.
Hittills har inte ens vår egen rasklubb velat ge oss cred.

Underklubbar som Svensk Bruksschäfer mm har försökt skapa en egen arena men gått bet när pengar och organisation saknats. I Tyskland har de RSV 2000 men även de kämpar i motvind.
 
Tyvärr är det så att tittar man tex i den tidning som Schäferhundsklubben ger ut så är 90% utställningsrelaterat. Schäferslaget som är Nordens största IPO-tävling och pågår i 3 dagar får en halvsida medans en nationell utställning i "Borås" som pågått en halvdag får tre helsidor.
Brukstypen kommer ALLTID i skymundan. Och därför tror folk att schäfer är de här hundarna man ser på utställning.
Ingen ser att 70% av våra tjänstehundar är bruksschäfrar. Eller ser de hundar som verkligen jobbar. Ändå är procentern ca 50/50 mellan typerna.
Hittills har inte ens vår egen rasklubb velat ge oss cred.

Underklubbar som Svensk Bruksschäfer mm har försökt skapa en egen arena men gått bet när pengar och organisation saknats. I Tyskland har de RSV 2000 men även de kämpar i motvind.
Så är det i min ras med, folk tror att dobbisar bara är vänstervarvare och vakthundar - inte att de är kompetenta brukshundar.
Tråkigt, men bara att visa upp sig som hämnd ;)
 
Jag såg det. Låter ungefär som i colliegrupperna. Varför kan inte de som vill ha vänstervarvare och soffpotatisar hålla sig till sällskapshundar?
Ja du säg det.
Det gör ju inte ryktet för rasen bättre heller, en understimulerad dobermann är ju inte så trevlig.

Men argast blev folk som trodde att jag tyckte att alla skulle tävla med sina dobermanns - vilket verkligen inte är min åsikt, men eftersom de redan fått för sig det så var de snorarga ;)
Man försökte även kasta skit för att jag inte heller tävlar (vilket jag alltid är ärlig med). All in all en rätt rolig tråd ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 687
Senast: McFlurry
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 600
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
30
· Visningar
2 683
Senast: Migo
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 283
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp