Utbruten: Skatteplanering eller-smitning

En vän till mig drabbades. Bilarna går inte att sno längre så de rånas. Fruktansvärd upplevelse för dem men det är ytterst ovanligt förekommande.

Tyvärr verkar det ju inte bättre än att det blir vanligare och vanligare. Jag har vänner som är poliser som tror att detta kommer bli vanligare nu när både affärer och banker i större omfattning blir kontantlösa och värdetransporter m.m. mer svårrånade. Då ger avskummen sig på privatpersoner istället.
 
På vilket sätt skrev jag det som en sanning?
Menar du att ju mindre vi får för skattepengarna, desto större blir vår skattemoral rent generellt? DET skulle jag gärna vilja se fakta på för det låter väldigt märkligt.

Å andra sidan så är det väl bara att lyssna på klippet med Leif Östling (vad får jag för pengarna?) samt alla hejarop som han därefter fick för att förstå att det ligger till så för väldigt många i alla fall. Men det kanske inte duger för er som alltid ropar på källor och fakta för allt som yppas?

Bara för det så letade jag upp några "kallor". Duger de?
https://timbro.se/smedjan/sverige-ar-ett-skattehelvete/
https://www.helahalsingland.se/artikel/opinion/insandare/hur-ar-det-med-statens-skattemoral (läs sista meningen).
https://www.sn.se/ledare/ledare-skattar-lagom-skattar-bast/
De källor du länkar till är enbart åsiktsrelaterade, inte faktarelaterade.

Timbro är en s.k. "Tankesmedja" som driver frågor enligt den tankesmedjans ideologi, som då ofta finns långt ute på den nyliberala flanken. Det var väl en person som bl.a. jobbar åt Timbro, som i somras föreslog att svenskt jordbruk skulle läggas ner helt, eftersom det inte är tillräckligt lönsamt.

Insändare och ledare i tidningar, är just åsiktsyttringar, inte fakta.

En forskningsrapport, eller t.ex. en lärobok är mer åt faktahållet
 
Nu var ju frågan dels om skattesmitandet uppgick till 10% eller någon annan andel av BNP, och dels vad BNP verkligen är. Inte om hur mycket välstånd som genereras.
Du hävdar 1000 mdr. Källa på det?

"Sveriges statsbudget för 2018

Inkomsterna under budgetåret beräknas till 1043 miljarder kronor. Utgifterna beräknas till 999 miljarder kronor. Budgetsaldot blir då 44 miljarder kronor. [4][5] "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_statsbudget

Var du hittar 4000 miljarder är höljt i dunkel.
Som sagt det intressanta är, hur många måste jobba för att dessa 1000 miljarder ska genereras. Om det bara innefattar de 3.6 miljoner arbetarna som ska försörja 6 miljoner eller 15 miljoner.
Därför är per capita mer rättvist. Get it?
Dessutom har Ingves låtit kronan flyta fritt som i princip innebär att allt vi köper utifrån blir dyrare, kronan är nere i källarn redan nu med -0.5 % ränta.
 
Senast ändrad:
"Sveriges statsbudget för 2018

Inkomsterna under budgetåret beräknas till 1043 miljarder kronor. Utgifterna beräknas till 999 miljarder kronor. Budgetsaldot blir då 44 miljarder kronor. [4][5] "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_statsbudget

Var du hittar 4000 miljarder är höljt i dunkel.
Som sagt det intressanta är, hur många måste jobba för att dessa 1000 miljarder ska genereras. Om det bara innefattar de 3.6 miljoner arbetarna som ska försörja 6 miljoner eller 15 miljoner.
Därför är per capita mer rättvist. Get it?
Jag har redan länkat en gång. Repris: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP---Sverige/
 
"Sveriges statsbudget för 2018

Inkomsterna under budgetåret beräknas till 1043 miljarder kronor. Utgifterna beräknas till 999 miljarder kronor. Budgetsaldot blir då 44 miljarder kronor. [4][5] "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_statsbudget

Var du hittar 4000 miljarder är höljt i dunkel.
Som sagt det intressanta är, hur många måste jobba för att dessa 1000 miljarder ska genereras. Om det bara innefattar de 3.6 miljoner arbetarna som ska försörja 6 miljoner eller 15 miljoner.
Därför är per capita mer rättvist. Get it?
Dessutom har Ingves låtit kronan flyta fritt som i princip innebär att allt vi köper utifrån blir dyrare, kronan är nere i källarn redan nu med -0.5 % ränta.

Fast statliga inkomster är ju inte alls samma sak som BNP!
 
Just den kombon lär vara försvinnande liten skulle jag tro. Folk med så där mycket pengar nyttjar nog den typen av vård man betalar sig fram på (och belastar således inte den skattefinansierade dito). Bor dom dessutom i Sverige så kan dom inte undkomma beskattning - inte all sådan iaf.
Om dom inte jobbar i EU, som Margot Wallström o kan hämta 24 millar skattefritt såklart ......
:banghead:
 
De källor du länkar till är enbart åsiktsrelaterade, inte faktarelaterade.

Timbro är en s.k. "Tankesmedja" som driver frågor enligt den tankesmedjans ideologi, som då ofta finns långt ute på den nyliberala flanken. Det var väl en person som bl.a. jobbar åt Timbro, som i somras föreslog att svenskt jordbruk skulle läggas ner helt, eftersom det inte är tillräckligt lönsamt.

Insändare och ledare i tidningar, är just åsiktsyttringar, inte fakta.

En forskningsrapport, eller t.ex. en lärobok är mer åt faktahållet

Det är klart det är åsikter. Har inte påstått något annat. Dock är det inte bara mina åsikter som någon annan påstod. Någon forskningsrapport misstänker jag inte går att hitta ang. detta och det känns faktiskt lite smått löjligt att ens begära att jag ska fabricera fram en sådan.
 
Är man nyfiken på BNP i olika länder och hur den utvecklats så kan man leka på Google. Men det är lite OT.

1534540165719.png
 
Tyvärr verkar det ju inte bättre än att det blir vanligare och vanligare. Jag har vänner som är poliser som tror att detta kommer bli vanligare nu när både affärer och banker i större omfattning blir kontantlösa och värdetransporter m.m. mer svårrånade. Då ger avskummen sig på privatpersoner istället.

Går de inte att sno får man råna som sagt.
 
Just den kombon lär vara försvinnande liten skulle jag tro. Folk med så där mycket pengar nyttjar nog den typen av vård man betalar sig fram på (och belastar således inte den skattefinansierade dito). Bor dom dessutom i Sverige så kan dom inte undkomma beskattning - inte all sådan iaf.

De undkommer väldigt mycket skatt. Det visar sig när tidningarna sammanställer deklarationsuppgifter. Har du aldrig cashat ut det utan sålt ett bolag och tagit betalt via annat bolag tex.

Det är bra med Perssons som är förebilder
 
De undkommer väldigt mycket skatt. Det visar sig när tidningarna sammanställer deklarationsuppgifter. Har du aldrig cashat ut det utan sålt ett bolag och tagit betalt via annat bolag tex.

Det är bra med Perssons som är förebilder

Ja, det gör de men jag tror inte att de "nyttjar vården" särskilt mycket i Sverige. De lär använda sig av privatvård i Schweiz eller dyl.
 
Ekonomifakta är en av näringslivet driven sida, d.vs lika trovärdig som Politism.
Hur kan du hitta 4000 miljarder?

I mitt första inlägg i tråden skrev jag att vår BNP är _över_ 4000 mdr, inte att den är exakt 4000 mdr. Det var den första träffen på google, där BNP angavs till 511 mdr USD samt en överslagsräkning. Källan var SCB enligt google.

Samma USD-belopp verkar du ju ha hittat själv för övrigt men ändå verkar du ha bitit dig fast i att BNP skulle vara detsamma som statens intäkter.

Att gå över till BNP per capita när frågan rörde sig om hur stor BNP-andel skatteflykten motsvarar tycker jag fortfarande är helt irrelevant.
 
Deras barn går inte i skolan? Barnen går inte till tandläkaren? Barnen vaccineras inte. Deras gravida partners går inte till MVC?

Det låter ju sjukt opraktiskt att åka utomlands för det där om man bor i Sverige.

Javisst om de bor i Sverige. Men då lär de ju faktiskt skatta här också så då ser jag inga problem alls?
 
Du har fortfarande inte hajat att det handlar om svenskar som bor och verkar här men undanhåller samhället pengar på olika sätt? Välkommen in i diskussionen.

Släpp sargen och kom in i matchen - eller översatt så läs inlägget (#118) som den här metadiskussionen startade från så kanske poletten trillar ner om vad det är som diskuteras just nu. :up:
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 748
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 670
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp