Utbruten - Vem äger gemensamt boende?

Då är du en av få just nu, vi har inga lediga bostäder utan det är en väntetid på minst ett par månader. Då är vi inte någon högstatuskommun och för 255 av landets kommuner ser det ut så.

Sökte i min kommun och det finns över 70 lediga bostäder att hyra. Andra hand visserligen. Men man behöver inte leva på gatan tills man kan köpa sig en egen.
 
Vad jobbigt allt detta mitt och ditt tänkande låter! Jag är så glad att jag och min man inte tänker så som de flesta i den här tråden.

Jag håller med! Vi tänker verkligen inte så hemma hos oss och det hade nog faktiskt blivit himla jobbigt om vi gjorde det, i alla fall för oss. Alla pengar vi får in är gemensamma och så även våra saker och större inköp. Fungerar hur bra som helst. Även våra sparkonton är gemensamma. Svårt att tänka mig något annat. Speciellt i vår relation där den ena tjänar strax över medel och den andra betydligt, betydligt mer. Det innebär att det skulle bli väldigt ojämställt vad vi kunde göra och framförallt göra ihop om allt var "mitt och ditt". Känns jobbigt.

Sen inte sagt att man inte kan vara smart men allt vi har står på oss båda och därmed även vår trygghet även med et skulle skita sig. Jag vill däremot inte bygga upp mitt liv kring att tänka att det kommer gå åt skogen. Skulle heller inte flytta in hos någon (gjort förut) utan när det blir dags för oss att köpa blir det gemensamt, som med allt annat!
 
Men om din man/sambo ville köpa ett hus och du inte skulle stå med som ägare hur skulle du känna då?

Det skulle inte hända då han inte heller vill äga ett hus. Vi är en enhet. Vi är ihop för att vi trivs med det och har ungefär samma värderingar och tänker ungefär likadant när det gäller bostad. Vi har liksom "blivit vuxna" ihop och byggt livet tillsammans så som vi vill ha det. Det är kanske mer mitt och ditt om man träffas när man redan har byggt upp vars ett liv (med egna bostäder, barn sen tidigare förhållande osv).
 
Du kommer inte ifrån att det är makt att äga den bostad som den andra parten bor i.
Jag skulle inte leva i ett sånt förhållande i så fall. "OM du inte städar nu så kastar jag ut dig på gatan". Är det typ vad du menar ? Det låter helt sjukt om man skulle säga nåt sånt.
 
Sökte i min kommun och det finns över 70 lediga bostäder att hyra. Andra hand visserligen. Men man behöver inte leva på gatan tills man kan köpa sig en egen.

Vilket inte hör till vanligheterna. I vårt närområde dvs vår kommun+angränsande är snittiden i bostadskön på 4-12 år, och vid 4 års kötid ska du ha tur om du får en svindyr lgh (hyra ca 14'), annars behövs i regel 10 år! Andra hand finns inte att tala om.
 
Vilket inte hör till vanligheterna. I vårt närområde dvs vår kommun+angränsande är snittiden i bostadskön på 4-12 år, och vid 4 års kötid ska du ha tur om du får en svindyr lgh (hyra ca 14'), annars behövs i regel 10 år! Andra hand finns inte att tala om.

Ok, ja då blir ju situationen svårare för den som inte äger bostad.
 
Även låglönejobbare kan leva ett värdigt liv ? Kan tänka mig att det är tuffare i sthlm. Men måste man bo där då ?
Nej det måste man inte.
Men det jag menar är att denna diskussionen har flera aspekter. Ja- individen har ett ansvar att försörja sig själv och det är upp till en själv att skaffa ett jobb med bra lön.
Men- samtidigt tycker jag det är en dubbelmoral att vi samtidigt har tex yrken inom det offentliga som innebär att folk har svårt att leva på sin lön. Om man ser det ur ett samhällsperspektiv. Det behövs ju vårdpersonal även i områden med dyra bostäder.
 
Jag skulle inte leva i ett sånt förhållande i så fall. "OM du inte städar nu så kastar jag ut dig på gatan". Är det typ vad du menar ? Det låter helt sjukt om man skulle säga nåt sånt.
Nej jag menar att den ena parten har den möjligheten. Man behöver ju inte uttala ett hot för att det ska finnas där.
 
Men ens försörjningsmöjligheter sitter ju inte i om man äger en bostad eller inte. Det har ju att göra med om man har en inkomst eller inte och inkomstens storlek. Det är ju mycket viktigare att se till att ha en bra jobb än att se till att man äger bostaden.

Det viktigaste har inte med alls med inkomsterna att göra, utan med utgifterna.

Jag har ett sk låglönejobb. Ingen utbildning, och kommer inte skaffa någon heller vad jag känner nu. Jag trivs med mitt jobb, och jag kan leva riktigt bra på min lön. Just för att jag bor så billigt som jag gör, därav jag inte tänker riskera boendet genom att låta nån annan köpa in sig, eller sälja hela huset och köpa ett gemensamt, dyrare. För vid en ev separation där det dragits på större avgifter så har jag egentligen dåliga förutsättningar då jag som sagt är lågavlönad.

Vill aldrig riskera det eller behöva stanna i ett förhållande bara för att det inte finns ekonomisk möjlighet till att separera.

Jag är 32 år gammal, och känner mig alldeles jättenöjd med där jag är i dag och har en trygghet och grund att stå på oavsett om jag är singel,sambo,eller särbo.
 
Det skulle inte hända då han inte heller vill äga ett hus. Vi är en enhet. Vi är ihop för att vi trivs med det och har ungefär samma värderingar och tänker ungefär likadant när det gäller bostad. Vi har liksom "blivit vuxna" ihop och byggt livet tillsammans så som vi vill ha det. Det är kanske mer mitt och ditt om man träffas när man redan har byggt upp vars ett liv (med egna bostäder, barn sen tidigare förhållande osv).
Snarare med erfarenheten av hur jobbigt det kan bli när man separerar och hur den person som man från början tyckte var vettig plötsligt beter sig på orimliga sätt samt en medvetenhet om att relationer inte alltid varar för evigt. För mig är det en lättnad att veta att jag kan gå när jag vill, då blir det ett val att stanna kvar.
 
Nej jag menar att den ena parten har den möjligheten. Man behöver ju inte uttala ett hot för att det ska finnas där.

Det därför jag tycker att man kan skapa en egen trygghet genom en rejäl buffert om man inte har råd/möjlighet att dela på boendet.
 
Är man beroende av en partner för att jobba inom omvårdnad ?
Ja. Om du tex har en lön på 20-22´och har två barn och inga sparpengar så ja... Jag tror du får det väldigt tufft i sthlmsområdet. Och då är det inkluderat att bo i förorter.
Så ja.. jag tror definitivt att vissa av oss är mer noga med att ha en trygghet i boende. Jag vet att folk kan bli bostadslösa och att det kan vara skitsvårt.
 
Ja. Om du tex har en lön på 20-22´och har två barn och inga sparpengar så ja... Jag tror du får det väldigt tufft i sthlmsområdet. Och då är det inkluderat att bo i förorter.

Okej, ja jag har inte utgått från sthmsområdet när jag resonerat.
 
Okej, ja jag har inte utgått från sthmsområdet när jag resonerat.
Nej och det är ju olika utifrån var man bor tex hur svårt det är att få tag på bostad och vad det kostar.
Men det är ju kanske därför vissa av oss håller hårt på att ha en trygghet. Jag vet ju hur svårt det kan vara att få bostad och vad det kan kosta.
 
Du kan nog ta vilken större stad som helst. Hur som helst så är bostaden en trygghet det är ju därför den är upptagen speciellt i sambolagen.

Ja, det enda jag kan göra är att diskutera med en eventuell partner hur denne vill ha det för att känna sig trygg. Känns inte som vi kommer längre i diskussionen då det beror på situation...
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 070
Senast: Whoever
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 123
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 985
Senast: sorbifolia
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 539
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp