Ute dygnet om?

Mitt sto med föl går ute, men stödfodras med hö och kraftfoder. I hagen går 6 andra vuxna hästar och 2 till föl.
 
De går ute men betet räcker inte så de får hö och kraftfoder.Har nyligen fått veta att pållan tidigare gått ute dygnet runt fast det varit snöstorm och kallt och UTAN TÄCKE och när det är kallt häruppe är det -30!!! Och hon är ett halvblod... :eek:Nåja,hon verkar inte ha tagit skada av det :confused: Hade fått höra tidigare att hon gått ute mycket utan täcke på vintern men nog trodde jag hon sov inne när det var snöstorm eller 30 minus.Fick veta det när jag började på mitt nya jobb.Arbetskamraten bodde nämligen granne med pållan tidigare!
 
Jag och jag kommer att ha det tills de ber om att få gå in, brukar vara efter 4 dagars konstant regnande :-) typ i november.
 
Våra går oxå ute fortfarande, utan täcke. De har dock ett vindskydd att gå in i om det blåser eller regnar för mycket. De får full mat, både kraftfoder och hösilage.

/ Maris
 
Mina går ute året runt, men så är de islandshästar och tinkerhäst.
Men jag vet de som inte tagit hem sina halvblodshästar, de verkar trivas för det.
 
4 veckor till! Sen får de gå in.

(Inte mina... men den jag rider + 2 andra.)
 
Min häst går ute fortfarande fast vi ger dom hö varje dag då betet är nästan slut.
Så länge dom inte fryser om nätterna så får dom gå ute just nu har jag täcke om natten!
 
Våra är ute dygnet runt, och det får dom vara till det blir kallt nog att gå in
 
Våra hästar har kommit in.
Det har kommit så mycket svidknott som är jäkligt irriterande. :devil:
 
I vårt stall går de ute fortfarande.
Jag tycker det är skönt att de går ute och de mår ju toppen.
Vi tar nog in dem runt månadsskiftet. :bow:
 
Jag tog in mina för längesedan. Men de måste stå i stall för de tävlas och kan inte gå ute och bli lata. Dessutom tycker jag att det börjar bli kyligt nu så de får dessutom ha täcken på sig.
 
Öh? :confused: Min går ute dygnet runt fortfarande med bla en annan häst som tälvar MSV derssyr. Tränar och tävlar min med. Har snarare problemet att hon blir för PIGG när hon går ute 24 h/dygn på hösten... :crazy: :angel:
Vi väljer dock att täcka.
 
Vadå "gå ute och bli lata" ?
Har väl inte med latheten att göra?
Man rider väl oavsett hästarna går ute eller ej.
 
Det är lite olika, när det börjar bli riktigt kallt är det svårt att ställa samma ridkrav på en häst som går ute dygnet runt eller en som står på stall. Dels p.g.a att hästen blir blöt och svettig, dels för att de kan behöva ligga ner och sova utan att det blir så kallt för att samla kraft (det går åt otroligt mycket energi annars). Vanlig skogsridning brukar dock de flesta kunna klara.
Våra hästar går ute fortfarande, min åker in på nätterna från och emd månadsskiftet tillsammans med en annan häst, de andra går ute dygnet runt.
 
grannhästen står ute även nu, och tränas/tävlas iaf i LA dressyr (visst, inte superhög klass, men högre än vad många andra häromkring tävlar). Han mår bra och har typ aldrig sett så fräsch ut ;)
 
jaghar min häst ute fortfarande flyttade över hemme å hagpolaren till en större gräshage idag så den ska nog räcka nu tills frosten kommer=) :) fortsätter vädret som det gör får don gå ute tills oktober=)
 
Vi har det!!! Sk aha det så länge det är tort o fint ute, och inte allt för kallt..
 
Våra går ute och jag hoppas de kan gå ute september och kanske en bit in i oktober.
 
Mina hästar blir lata om de går ute för länge. De behöver sin energi till annat än att hålla sig från att frysa eller något liknande. Dessutom har jag inte möjlighet att ha dem ute längre än till mitten av Augusti om jag ska träna dem. Hare betet 7 mil hemifrån....
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Fem månader efter att veterinärjouren i Västervik och Vimmerby fick stänga har Distriktsveterinärerna nu återigen öppet dygnet runt –...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Han har överlevt cancer två gånger. Varit gift och har sju barn. Nu ska travprofilen Anders Lindqvist, 71, hitta kärleken i...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp