Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur tänker du då? Jag tränar och tävlar mina vanligtvis (nu har jag två unghästar) och jag tar inte in dom annat än under det som rimligtvis kan kallas vinter och det inte är betessäsong enligt lagens mening. Framförallt inte här nere i södern. Jag bodde tidigare i norra Hälsingland och gjorde likadant där... I spannet av temperaturen +5 ner till -5 har jag regntäcke på men i övrigt går dom utan och är ute maximala 16 timmar i sträck under vintern.ponny mamma 5 skrev:Jag tycker att det beror lite på hur mkt man tränar/tävlar sin häst. Det är ju jätte gott väder ute på dagarna men nätterna börjar bli kalla... jag själv tar in har gjort det i ca tre veckor...![]()
Piraja skrev:Hur tänker du då? Jag tränar och tävlar mina vanligtvis (nu har jag två unghästar) och jag tar inte in dom annat än under det som rimligtvis kan kallas vinter och det inte är betessäsong enligt lagens mening. Framförallt inte här nere i södern. Jag bodde tidigare i norra Hälsingland och gjorde likadant där... I spannet av temperaturen +5 ner till -5 har jag regntäcke på men i övrigt går dom utan och är ute maximala 16 timmar i sträck under vintern.
Jag fascineras lite av detta att man har "tävlingshäst" för man handlar så olika ändå. Vad gör att mina, + flera andras, tävlingshästar fixar utelivet med glans när andra bedömer att deras inte klara det? Är det sådan stor skillnad på hästmaterialet eller är det för vår egen bekvämlighet man stallar in?
Personligen ser jag till att hästen hålls varm över ryggmusklerna men i övrigt får dom vackert hålla sig ute maximalt...ska även bygga vindskydd så dom får gå ute på vintern framöver, dygnet runt, alltså. Jag har bara stött på positiva resultat av detta uteliv![]()
Piraja skrev:Slipper man mocka när man har lösdrift?...Vindskydden bör ju mockas. Matplatsen städar jag också...liksom vattenbaljan. Jag har så stora marker att jag inte behöver städa hagarna. Växlar 1 år mellan hästarnas närvaro i varje hage. Det året dom inte står där slås dom och putsas. Men, har man små hagar bör dom ju städas...
Har ni era hästar fortfarande ute dygnet runt eller har ni stallat in dom?
Min kommer in om 2 veckor.![]()