Uteridning

_Mallan_

Trådstartare
Jag har väldigt svårt att få min ponny uppmärksam mot mig när vi rider ut. Han är väldigt springig då och vill inte slappna av, så han blir ganska trippig. Han är också väldigt stark när man rider på stubbåkrar, spec i galoppen. Jag vill inte sitta och dra i han, utan vill hellre hitta en bättre utväg, någon som har några förslag? :)
 
Sv: Uteridning

mer lydnads övningar även när du rider ut exempelvis tempoväxlingar och halter mm.
Sen kanske det behövs mer dressyridning utöver det?
Lycka till :)
 
Sv: Uteridning

okej, tack så mycket :)
Nja, han är jätte duktig i padocken. men när jag rider ut så vill han bara busa och springa på i sin takt. och istället för att jobba på i bra tempo, så blir det att han bara springer på med lite krökt nacke då jag rider ut. Jag försöker att göra likadant som jkag gör i padocken, men han är så nedrans envis och blir lätt stark, och jag vill inte börja slita och så i munnen på han, för jag tränar på att få sån mjuk hand som möjligt :crazy:
 
Sv: Uteridning

rider du för ngn tränare? Vad säger h*n om "problemet"?
 
Sv: Uteridning

njae, jag rider bara för min foderponnys ägare ibland, några ggr i halvåret tyvrärr bara.
Jag har lite problem med vilken mer instruktör jag ska rida för, jag har inte hittat någon som passar oss riktigt. Men jag håller på och letar just nu :) Och jag kan inte rida för någoin jätte dyr heller, de flesta här tar 250 för 30 minuter, och det är lite väl dyrt tkr jag ^^
Men nästa gång som hans ägare kommer ut så ska vi träna i skogen, men det kommer dröja ett tag tills dess, så det skulle va bra med några tips så jag vet vad jag ska göra så länge :)
 
Sv: Uteridning

Jag tycker du ska göra uteturer i långsam fart, kanske bara i skritt tills din häst börjar tycka att det är kul att vara ute utan att springa hela tiden. med ponnys blir det gärna att, ju mer jag springer ju mer springer jag om du fattar vad jag menar.Man kan aldrig få dem trötta och lugna genom att de får "springa av sig" utan trixet är att få dem att tycka om en lugn promenad på lång tygel innan man börjar med kanske en liten bit trav för att sen gå hem i lugn skritt. Kan vara bra att träna lydnadsövningar från marken också.
Lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 928
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 558
Senast: Bison
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp