Utestall utan bygglov...

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej!

Vet att jag varit inne på något företags hemsida ang. utestall utan bygglov, men kan nu inte hitta det. F-n Det gällde ett enkelt utestall i trä och passade enligt reklamen ex sommarstugor då inget bugglov krävdes för att ställa upp ett sådant här.

Själva funderar vi på att bygga utestall här hemma, men det är osäkert om vi får bygglov.

Någon som vet??

Sv: Utestall utan bygglov...

Allt som är över 9,9 kvadrat (den berömda friggeboden) kräver väl bygglov om det är inom planerat område?! Såvida det inte är ett flyttbart stall - men jag skulle garanterat höra med kommunen. Det är dom som vet vad som gäller hos er, inte nån försäljare.

Vi sökte t o m bygglov för vår stallbyggnad trots att det inte krävdes. Men det blev lite av gråzon pga tomtgränser och storleken på bygget och kommunen tyckte det var lika bra att fixa allt innan diskussionen inkom.

På landsbygden får man bygga 30 kvadratmeter utan bygglov.

Säker? Vi fick avslag på ett förråd som skulle vara 20 kvm, och vi bor på landet (dock ej klassad som lantbruksfastighet)

Stallet i fråga var flyttbart! Perfekt vid sommarstugan t.ex. Vi bor på landsbygden men inte på lantbruksfastighet...

Tror nog det är säkrast att du hör med din kommun. Om inte annat så kanske det känns lite tryggt att ha det "förankrat" med dem. Då kan ju ingen komma senare och kräva att det ska bort eller flyttas.

:smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 436
Senast: Otherside
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under... 4 5 6
Svar
101
· Visningar
21 447
Senast: Tufs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 166
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så... 2
Svar
25
· Visningar
2 934
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka