Utetäcke till ponny med smala bogar

Ponnytant

Trådstartare
En av alla täckesfrågor..... Söker utetäcke till ponny med smala bogar och hög manke. Inte en jättelätt kombination - om täcket passar över manken är det för stort runt bogarna och tvärtom. Dessutom får den lätt skav vid höftknöl/flank (aldrig "bogskav" dock). Vad rekommenderar ni? Pållen är helklippt - endast "vojlock" kvar (ett misstag..... nästa år blir det filtklippning eller halvklippning, men nu gäller frågan täcke....). Tacksam för råd från er med erfarenheter!

Sv: Utetäcke till ponny med smala bogar

Rambo Wug Turnout
Rhino Wug Turnout

alt om du vill ha med hals
Rhino Plus turnout

Eller egentligen alla HW täcken med v knäppning

Håller med föregående inlägg.

Det är bra med halvhals och med blankt foder.

Fler och fler täcken verkar komma med blankt foder nu, så du behöver kanske inte gräva så djupa hål i plånboken som med ett Horseware...

Något tips? Får kanske PM:as om det inte ska vara reklam.......

Vissa täcken bl.a Källqvist har spännen på sidan av bogen på täcket som kan kan dra ihop/spänna ut så att bogen blir mindre/större:)
Dålig förklkaring... men hoppas du förstår någo iaf:angel: Är en väldigt enkel konstruktion!

Men Sjöhagentäckena då?
Jag köpte ett ny i globen och tykcer att det borde passa en häst som din då det är högt skuret i halsen och väldigt anpassningsbart vid bogen. Sitter som en smäck min arabskrutt som annars brukar vara lite klurig att hitta täcken till.

Förutom Horsewares Wugmodeller, så Horse Savers täcken med halvhals. De är väldigt ställbara i bogen, och passar allt från små taniga saker till mer normalbreda. De riktigt bogbreda däremot blir inte bra.

Jag har en ponny som också har smala bogar. Det som passar bäst till henne är Rhino Wug. Täcket är lätt, hållbart och sitter jättefint.

Puttar lite. Har inte råd att köpa nya rekommenderade täcken just nu (behöver minst två). Har letat annonser och lagt ut egna utan resultat. Behöver därför fler alternativ..... Alltså - utetäcke till ponny med smala bogar & hög manke som lätt får skav (INTE bogarna - behöver alltså blankt foder över det hela.....). Tacksam för fler förslag!

Shires har olika modeller från ca 500kr. Tycker dom är bra även till hästar som ser ut som din. Min ft-häst är smal som vanliga fullblod och har manke och de passar bra på honom. Även de med vanlig halsskärning.
Kolla mantorpstravshop.se

Amigo är Horsewares billiga modell men de har också väldigt bra passform, det har glatt foder innuti och går att köpa hals till om man vill.
Vi har haft ett sånt till en tunn ponny vi hade i stallet och jag har ett till mitt fullblod, det sitter jättebra!

Jag har också ponny med smala bogar och hög manke. De täcken som fungerat bra är: I proncip alla horsewaretäcken, både med vanlig knäppning och V-knäppning. Bucas irish turnout (traditionella knäppningen fram).

Liknande trådar

Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals... 2
Svar
35
· Visningar
4 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka