Bukefalos 28 år!

Utetäcken för travare!

Sv: Utetäcken för travare!

Ursäkta jag lägger mej i.

Om du tittar hur de flesta täcken är tillverkade så är de ofta väldigt stora i fronten. Eftersom de flesta travarna är betydligt smalare i bogen än t ex ett halvblod så sitter en del täcken väldigt dåligt på en travare. ;)
Jag har sett täcken där frontspännen hamnat väldigt långt ner på hästen. Och de har varit väldigt stora i halsen. Värdelöst täcke till en travare med andra ord.

Nej jag har aldrig märkt att många täcken är stora i fronten. Tvärtom. Jag hade tidigare hästar med väldigt smalt framparti och det var inga problem att hitta passande täcken. Min nuvarande däremot är bred framtill och då är det bara ett fåtal märken som passar. Hur skulle araber, fullblod, tunnare halvblod osv kunna ha vanliga täcken annars? För mig blir det bara komiskt. Det är uppenbart att det är ett försäljningsknep. Vi har f.ö haft flera travare av olika storlek i stallet och de har passat väldigt bra i alldeles vanliga täcken.:laugh:
 
Sv: Utetäcken för travare!

Vi har haft samma täcken till travarna av olika storlek som till halvbloden här och täckena passar bra. Det är möjligt att det var skillnad förr som du skrev, (hur längesedan det nu är?), men de senaste 10 åren har täckena passat lika bra till båda delarna. Jag är helt övertygad om att det fortsätter vara så. Min förra häst var väldigt tunn fram, halvarab och unghäst. Inga problem med ett vanligt täcke till honom.
Om de saluförde att täckena passade bättre till hästar med smalare bogparti skulle jag inte reagera. Det som gör det komiskt är att det sägs att täckena ska passa till just travhästar. som om alla travare vore stöpta i samma form, vilken inte alls är fallet.
 
Sv: Utetäcken för travare!

Det är väl bara att åka ut på vilken travtävling som helst så här års så ser man massor av hästar utan en tillstymmelse till päls på bogarna så då förstår man att alla täcken verkligen inte passar till alla hästar. :idea:

Vilket egentligen är exakt samma som för oss, alla kläder passar inte oavsett rätt tabellstorlek.
 
Sv: Utetäcken för travare!

KL
I mina öron låter det komiskt att man tycker "alla" täcken ligger bra på travare, får mig att fundera över hur kritiskt man granskar passformen?:confused:
Tycker att många täcken ligger dåligt även på ridhästar.
Precis som flera redan påpekar i tråden är de på tok för stora i halslinningen och hamnar för långt ner på bringan samt bakom manken vilket hämmar rörelsefriheten, ger skav och obehag.
Jag pratar nutid!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Utetäcken för travare!

Instämmer helt och fullt...

och kan skriva under på att jag i mitt massör-yrke många gånger träffar hästar som har begränsad rörelse i frambenen på grund av att täcket tryckt/hindrat framsteget.

En eloge till alla som har koll på att bogarna måste vara fria under kläderna!!! :bow::love:
Vi har täcke på dem så lång tid på dygnet mot vad vi tränar dem så musklerna får inte en chans att återhämta sig under träningen. Och ja, jag inser hur bakvänt det låter... :D
 
Sv: Utetäcken för travare!

Det är väl bara att åka ut på vilken travtävling som helst så här års så ser man massor av hästar utan en tillstymmelse till päls på bogarna så då förstår man att alla täcken verkligen inte passar till alla hästar. :idea:

Vilket egentligen är exakt samma som för oss, alla kläder passar inte oavsett rätt tabellstorlek.

Men det säger sig ju självt att det inte kan tillverkas täcken som passar för alla travare. Travhästar är också väldigt olika byggda, olika långa, grova och höga. Det är klart att man får leta efter ett täcke som passar respektive individ. Det är som om någon skulle säga att de tillverkar jeans som passar alla svenskar. Det är riktigt komiskt:laugh:
 
Sv: Utetäcken för travare!

KL
I mina öron låter det komiskt att man tycker "alla" täcken ligger bra på travare, får mig att fundera över hur kritiskt man granskar
Om det är mitt inlägg ni pratar om så har du missat en sak. Jag har aldrig påstått att alla täcken passar travhästar. Det jag säger är att man får leta efter ett täcke som passar individen och att det inte går att säga att ett täcken anpassat för travare passar alla travare. Vi har haft travhästar, halvblod, ponnyer osv hemma och alla hästar får täcke som passar deras kropp. Man får leta bland olika märken och modeller. Just detta att ett täcke skulle passa travhästar, trots att de liksom alla andra raser, är olika i kroppen, är bara fånigt. Man måste individanpassa för passformen på täcken är viktiga.
Tycker att många täcken ligger dåligt även på ridhästar.
Då har ju ägarna inte varit noga med passformen, tyvärr. Den är jätteviktig. Ju mer täcken används, desto viktigare också.
 
Sv: Utetäcken för travare!

Om det är mitt inlägg ni pratar om så har du missat en sak. Jag har aldrig påstått att alla täcken passar travhästar. Det jag säger är att man får leta efter ett täcke som passar individen och att det inte går att säga att ett täcken anpassat för travare passar alla travare. Vi har haft travhästar, halvblod, ponnyer osv hemma och alla hästar får täcke som passar deras kropp. Man får leta bland olika märken och modeller. Just detta att ett täcke skulle passa travhästar, trots att de liksom alla andra raser, är olika i kroppen, är bara fånigt. Man måste individanpassa för passformen på täcken är viktiga.
Då har ju ägarna inte varit noga med passformen, tyvärr. Den är jätteviktig. Ju mer täcken används, desto viktigare också.

Men vem har påstått att "travtäcket" skulle passa alla travhästar?
Snarare är det så att det finns ett behov av ett täcke för hästar som är smala över bogen i förhållande till sin längd, något som travare generellt är.
Har man en travare som inte följer mallen, vilket givetvis inte alla gör, ja då kanske inte just "travtäcket" är bästa valet.:idea:
 
Sv: Utetäcken för travare!

Bucas eller Haglunds får det nog bli. Horswear är alldelles för långa ner mot knäna. Hur är Shires i passform/pris?
Finns Haglunds i butik eller bara på hemsidan?
 
Sv: Utetäcken för travare!

Vilka täcken förespråkar du som lämnar bogarna fria? Min tränas inte hårt, men racear mkt i hagen.
 
Sv: Utetäcken för travare!

En del bucas ( inte alla) JN, Ullergårds är dom jag tycker är bäst då dom sys upp i kanten av halsen och därmed kämna en bubbla över bogarna....bogveck är rena rama skiten då dom inte sys för bogens skull utan utseendets.....
 
Sv: Utetäcken för travare!

Shires täcken tycker jag passar bredare hästar bättre (typ breeeeeda halvblod, sitter som smäck på halvblodstanten i stallet) - åtminstone har de inte passat nån av mina. Stora i halsen och bogvecken på fel ställe.

Martha: Jag tycker nog att bogveck funkar - om de sys vid bogen och inte vid eller bakom frambenet vilket är det vanligaste. Men annars håller jag med om att de som är som en bubbla fram är bra för bogfriheten. :D
 
Sv: Utetäcken för travare!

Haglunds köpte jag på City Gross, men lägger hellre dubbla pengen på ett Bucas Racing pga passformen!
 
Sv: Utetäcken för travare!

Men vem har påstått att "travtäcket" skulle passa alla travhästar?
Snarare är det så att det finns ett behov av ett täcke för hästar som är smala över bogen i förhållande till sin längd, något som travare generellt är.
Eftersom täcket enligt namnet är till för travare så menar ju tillverkaren att det skulle passa travhästar bättre än några andra raser, vilket jag hävdar inte stämmer. Om täckena är smalare framtill så menar jag att det passar hästar som är smalare framtill, oavsett ras. (och de finns av många olika raser) Bättre i så fall att säga att man tillverkar täcken som passar just hästar med smalare framdel.
Har man en travare som inte följer mallen, vilket givetvis inte alla gör, ja då kanske inte just "travtäcket" är bästa valet.:idea:
Men det är ju det jag menar. Man får leta efter ett täcke som passar hästen helt enkelt. Olika exteriör=olika märken eller modeller.
 
Senast ändrad:
Sv: Utetäcken för travare!

Håller med om att Shires passar grövre hästar. Min kallblodskorsning passar bra i Shires. Det är absolut viktigt att bogvecken sitter på rätt ställe på täcken. Det vimlar av täcken med bogveck som börjar för långt ner. Bäst gillar jag de där bogvecket börjar vid halskanten. Då lämnar de verkligen bogarna fria att röra sig ordentligt.
 
Sv: Utetäcken för travare!

Eftersom täcket enligt namnet är till för travare så menar ju tillverkaren att det skulle passa travhästar bättre än några andra raser, vilket jag hävdar inte stämmer. Om täckena är smalare framtill så menar jag att det passar hästar som är smalare framtill, oavsett ras. (och de finns av många olika raser) Bättre i så fall att säga att man tillverkar täcken som passar just hästar med smalare framdel.
Men det är ju det jag menar. Man får leta efter ett täcke som passar hästen helt enkelt. Olika exteriör=olika märken eller modeller.

Är det namnet på täcket som stör dig eller anser du inte att travare generellt är smalare över bogen i förhållande till kroppslängden i jämförelse med de flesta andra raser? :confused:¨
 
Sv: Utetäcken för travare!

Fast det är väl inget att haka upp sig på? När jag hittade denna tråden blev jag jätte glad, behöver verkligen dessa tips. Min är INTE travare, men alltså smal framtill, och har en kort rygg. Hade tråden handlat om täcke till arab hade jag följt den oxå då min är spenslig i kroppen.
 
Sv: Utetäcken för travare!

Jag lutar mer och mer åt Bucas. Haglunds är ju mkt billiga, kan de verkligen vara så bra då? Är det bara Bucas racing som ni tycker passar? Har hittat en billigare variant av Bucas, tror den hette tournout??
 
Sv: Utetäcken för travare!

Jag har blivit besviken på de Bucas Irish turnouts jag har, de är med ett tunt foder, bomull tror jag det är, fodret har krympt vid tvätt för mig. Har haft två ljusblå vanliga täcken, de har dock några år på nacken, svart med guld(gul) och hel hals, samma med dem fodret har krympt, tror de täckena köptes för tre år sedan och är inte mycket använda, halsarna är för långa för mina travare!

Bucas Racing har jag både med 50 gram foder och 300 grams, det är "nylon" på insidan och foder mellan yttertyg och nylonen, de har inte krympt!

Irish Turnout finns väl med olika foder så de är säkert bättre med annat foder än det tunna jag har!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har köpt ett par (lätt fodrade) Dr Martens. Sitter nu med två olika storlekar och kan inte bestämma mig för vilken som sitter bäst...
Svar
17
· Visningar
2 662
Senast: aiquen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 667
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 565
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp