Bukefalos 28 år!

Utetäcken för travare!

Sv: Utetäcken för travare!

Jag överväger på att köpa ett Bucas, men har känt på 300g fodringen i dessa oh de känns så tunna? Iaf om jag jämför med det 300g täcket jag har på honom nu (det är dock lite illa tillpassat i bogen, utan hals/halvhals och yttertyget är lite tunt).

En annan häst i stallet har Horseware, denne kuse är modell megastor och lång o en rejäl hingstnacke, men jag tycker det ser ut att sitta så tight i bogen på honom men det sitter jättebra för övrigt i längden osv, annars ser täcket jättefint och bra ut. Men jag blir skeptisk på "krysspänningen" dessa täcken har i bogen.
 
Sv: Utetäcken för travare!

Jag använder bara mina Bucas Smartex 300g om det är kallare än ca -15 grader, annars kör jag medium (150g). Det är ju fleece fodrade och det värmer ju också utöver stoppningen.
Mina hästar är dock inte klippta.

Hade krysspänning fram på ett av mina Horseware täcken och tyckte det låg kanonbra, gled inte en enda centimeter utan bensnören!
 
Sv: Utetäcken för travare!

Bucas, shire, Haglunds, Jacson, Horseweare, JH- vilka är billigast? Har tyvärr inte råd att köpa täcke för 1000:-.
Och vilka är kortare i storlek? Resp längre?
Behöver kort 135, eller lång 125!
Han har extremt kort rygg.
 
Sv: Utetäcken för travare!

Bucas täckena ligger runt 2500 om jag inte minns fel och Horsewaretäckena har jag hört ligger över 3000 men är dock osäker. De övriga täckena har jag ingen som helst aning om vad de kostar.
 
Sv: Utetäcken för travare!

Ullergård's är också kanonbra täcken men jag vet inte om dom finns med hals.
 
Sv: Utetäcken för travare!

Haglunds som jag köpte kostade under 500 kr!

Bucas Racing tror jag man får strax under tusenlappen nu!
En av våra har 135 som sitter perfekt, men hon kan även ha 145, det blir långt bak, men åker inte på sned och bogen är nog ganska lika som 135, har inga bakbensgjordar på!

Bästa sättet att köpa utetäcken på är på våren när många butiker rear ut kvarvarande, har man tur då kan man få ett kvalitetstäcke för halva priset!
 
Sv: Utetäcken för travare!

Jag överväger på att köpa ett Bucas, men har känt på 300g fodringen i dessa oh de känns så tunna? Iaf om jag jämför med det 300g täcket jag har på honom nu (det är dock lite illa tillpassat i bogen, utan hals/halvhals och yttertyget är lite tunt).

En annan häst i stallet har Horseware, denne kuse är modell megastor och lång o en rejäl hingstnacke, men jag tycker det ser ut att sitta så tight i bogen på honom men det sitter jättebra för övrigt i längden osv, annars ser täcket jättefint och bra ut. Men jag blir skeptisk på "krysspänningen" dessa täcken har i bogen.

Horsewares täcke för travare har inte kryssspänning fram vad jag kan se! Tycker priset är överkomligt om de nu är bra, har hittat för 1350 kr, det är fodrat med 350 grams polyesterfoder som ska vara antistatiskt och antibakteriellt, det ingår ett avtagbart halstäcke med 150 grams foder!

Vanliga Bucas Smartex gillar jag för att de håller bra, men de är onödigt tunga och fleecefodret blir aldrig rent från hår när man tvättar det. Bucas Racing har inte fleecefoder och är lätta, yttertyget är dock mycket tunnare än smartex!
 
Sv: Utetäcken för travare!

Horsewares täcke för travare har inte kryssspänning fram vad jag kan se! Tycker priset är överkomligt om de nu är bra, har hittat för 1350 kr, det är fodrat med 350 grams polyesterfoder som ska vara antistatiskt och antibakteriellt, det ingår ett avtagbart halstäcke med 150 grams foder!

Vanliga Bucas Smartex gillar jag för att de håller bra, men de är onödigt tunga och fleecefodret blir aldrig rent från hår när man tvättar det. Bucas Racing har inte fleecefoder och är lätta, yttertyget är dock mycket tunnare än smartex!

Finns det ett racing också? Horseware täcket som Tuben har är ett Rambo, och på det är de någon slags knepig ring som man sätter två grova spännen i så det bildar ett kors, och de är de spännet jag inte tycker om. Tuben är en rätt stadig kille som är lång o bastant utan att vara fet lr paltgrov så att säga :D
 
Sv: Utetäcken för travare!

Om du tittar på bilden i första inlägget i denna tråd så ser du Horseware Trottäcket, nytt för i år tror jag!

Bucas Racing är de utetäcken som hette JN förut, har funnits några år, det var Bucas som sydde dem åt JN!
 
Senast ändrad:
Sv: Utetäcken för travare!

Inte för att det har med din fråga att göra, men jag måste få fråga vad som gör att ett täcke skulle passa bättre till en travare än till en annan häst? Vad skiljer det täcket från alla andra? (Det låter verkligen helskumt i mina öron)
 
Sv: Utetäcken för travare!

Ursäkta jag lägger mej i.

Om du tittar hur de flesta täcken är tillverkade så är de ofta väldigt stora i fronten. Eftersom de flesta travarna är betydligt smalare i bogen än t ex ett halvblod så sitter en del täcken väldigt dåligt på en travare. ;)
Jag har sett täcken där frontspännen hamnat väldigt långt ner på hästen. Och de har varit väldigt stora i halsen. Värdelöst täcke till en travare med andra ord.
 
Sv: Utetäcken för travare!

Förr var i allmänhet vanliga täcken för stora i bogen till travare (luddet på manken hamnade nästan bakom manken istället för framför), bogspännena kom också ofta för långt ner och det blev skavsår på bogspetsar och nedanför!

Travarna är ofta smalare på bredden framtill än ridhästarna, finns förstås undantag, man vill inte ha mer än en handsbredd mellan frambenen och det får ju till följd att hästen är smalare framtill än om du har 3-4 dm mellan frambenen. Tror att de flesta travare är smalare över höfterna än ridhästar också! Om man jämför hästar med samma längd på ryggen (täckesstorleken)!
 
Sv: Utetäcken för travare!

Exakt, köper täcken från Hööks i storlek 135 till min häst, dessa är bra längd i ryggen (nästan lite korta trots att min häst har en kort rygg), men de blir så äckligt stora i bogen, täcket glider undan under spännet, de blir skav osv. Har testat att spänna ut så långt de går, sätta spännena i de olika ringarna på olika lägen osv men de sitter lika dåligt ändå.

I Bucas regntäcken har han 135, dessa sitter perfekt i bogen och täcker hela rumpan med god marginal, så JA det är skillnad .. har stora problem att hitta täcken till mitt russ också o de är samma problem där, de är för stora i bogen.
 
Sv: Utetäcken för travare!

Bucas Racing kommer du att bli jättenöjd med passformen om du köper det, troligtvis är Horseware Trot lika bra i passformen, men med ett starkare yttertyg!

Satte på en av hästarna ett Weather beeta idag med halvhals, storleken bra, men bogspännena hamnar under bogspetsarna och där vill jag inte ha dem!
 
Sv: Utetäcken för travare!

Bucas Racing kommer du att bli jättenöjd med passformen om du köper det, troligtvis är Horseware Trot lika bra i passformen, men med ett starkare yttertyg!

Satte på en av hästarna ett Weather beeta idag med halvhals, storleken bra, men bogspännena hamnar under bogspetsarna och där vill jag inte ha dem!

Hm, hittar inte något täcke som heter Bucas Racing på Bucas hemsida?
 
Sv: Utetäcken för travare!

Kollade upp de nu, de såg ut att vara lite tunnare i yttertyget, ungefär som de jag har nu och vill ha ett lite tjockare/starkare.
 
Sv: Utetäcken för travare!

*kl*

Jag som har en häst med massor av bog (jämfört med alla jag träffat i princip) är helsåld på Hansbos täcken. De sitterr super på honom utan att hänga på bogspetsarna...

Shire är rena döden för pälsen på honom. :crazy:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har köpt ett par (lätt fodrade) Dr Martens. Sitter nu med två olika storlekar och kan inte bestämma mig för vilken som sitter bäst...
Svar
17
· Visningar
2 697
Senast: aiquen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 329
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 589
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp