Utevistelse olika djur

Ännu mer förvånad att du hör dit, du brukar väl om någon tänka utanför ramarna? och inte gå på massans (här mjölkbönders) försäkran att så är det?
Jag åkte väl dit på den gamla kulturen.
Det är så oerhört lätt hänt.
Jag gjorde det med hästarna i början också.
Även jag har haft häst på box en gång i tiden.
 
Jag har sett ganska många tackor som tydligt sörjer förlorade/dödfödda lamm. Även om de haft andra som var friska.
Frågan är väl egentligen varför dom inte skulle sörja en förlorad avkomma. Alla tänkande och kännande varelser har väl moderskänslor och dom finns ju just för att ta hand om avkomman. Utan modersinstinkt så hade dom ju förmodligen inte tagit hand om avkommorna heller. Sen kanske dom inte sörjer och ältar på exakt samma vis som människor vid en förlorad avkomma, jag tror dom går vidare betydligt fortare då dom inte tänker så mycket bakåt..antar jag.
 
För att inte nämna de hästar som faktiskt ALDRIG får gå ut på sommarbete! Förr släpptes i stort sett alla hästar på bete ca en månad varje sommar, men numer rids/tävlas många och får därför inte chansen att bara vara häst....

Våra hästar rids och tävlas hela sommarhalvåret, OCH går ute dygnet runt på gräs från början av maj till september/oktober. Vill påstå att de behöver ridas ordentligt under betesperioden för att inte bli feta... Vila får de göra i november/december när det varken är tävlingssäsong eller speciellt kul att rida.
 
Bonden med det argumentet och uppbundna kor har slutat.
Det var ett tag sedan.

Lite sent men... du skrev ju att kvotsystemet gjorde att mjölkbönder hade gott om riktig komjölk till sina kalvar pga kvotsystemet, jag skrev att det är borttaget så?, de flesta får faktiskt pulvermjölk, inte i tillräcklig mängd och de varken mår så bra eller växer så bra på det.
 
de flesta får faktiskt pulvermjölk, inte i tillräcklig mängd och de varken mår så bra eller växer så bra på det.
Men det kan väl inte vara bra ekonomi i det?
Varken för nya blivande mjölkkor eller köttdjur.
Det där måste jag gräva litet i och se hur de runt omkring mig gör.
De jag känner till använder egen mjölk.
 
Men det kan väl inte vara bra ekonomi i det?
Varken för nya blivande mjölkkor eller köttdjur.
Köttdjur får behålla sina kalvar.
Och i mjölkbesättningar så är faktiskt en död kalv ingen särskild stor förlust undantaget kvigkalv som skulle sättas i rekrytering. Det är ingen "vinst" med tjurkalvar, de är mjölken som de tar från deras mödrar som är vinsten, inte kalven.
 
Ja, i "hela " 12 veckor och inte alls den mängd mjölk de är gjorda för. Snålfodrade, för tidig och tvingad övergång till annat foder och de konventionella är inte bättre, tvärtom.
De jag har sett har varit runda och góa.
Men jag tycker ju bara om snälla människor så mitt urval av vänner är nog inte representativt.
 
Rund och go kan man vara utan rätt/bra utfodring.
Jag har sett hur kor ser ut när de är ordentligt vanvårdade.
Det var en gräslig syn och inget i närheten av rund och gó.
Men då så blev det ett djurskyddsärende av det också.
Med föreläggande och vite.
 
De jag har sett har varit runda och góa.
Men jag tycker ju bara om snälla människor så mitt urval av vänner är nog inte representativt.

Om du skulle jämföra dem med en kalv som går hos sin mor så skulle du se skillnaden, rund o go är ofta svullen buk för att de tvingas till mer kraft och stråfoder för mjölkgivan är för liten.
 
Nej jag tänkte mera över rumpan och bogarna.
Jag ser skillnaden mellan buk och muskler.

Man ser skillnaden om man har mjölkkalvar på sina kor o jämför dem med andra som har sina mjölkkalvar själva. Annars luras ögat att tro de ska se ut som de gör- du har inget att jämföra med.
 
Eftersom tråden vaknat till igen vill jag inflika att jag verkar haft fel ang fastbundna djur. Det gäller köttdjur och då tjurar. Mjökkor får fortfarande stå bundna. :( Jag trodde inte det var så vanligt att man höll dem så, har aldrig sett det själv utan tänkte att lösdrift var vanligast. Men icke.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 517
Senast: Linda_A
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 995
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 518
Senast: miumiu
·
Lantbruksdjur Torkan gör att gräset växer dåligt hos oss och jag har erbjudit en granne att släppa sina kor i min sommarhage - som vi har för lite...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp