Utevistelse olika djur

Förslag om att tillåta fixering av suggor och kor som ska stå inne hela året är en del av den trenden.
Men en glädjande sak är att det snart inte finns någon som vill arbeta så längre.
De vill inte gå upp och mjölka kl 5.
De vill ha ett system som de kan sköta på tider som de själva bestämmer och då så blir lösdrift med mjölkrobotar valet för att det är bekvämt för människorna.
Det går t.ex. lätt att rekrytera arbetskraft till en sådan besättning.
 
Därför att man inte skall jämföra bra djurhållning av kor med dålig djurhållning av häst och vice versa.
Du jämför gräslig djurhållning av kor med litet mindre förskräcklig djurhållning av häst.

Jag tycker att vi skall jämföra den fullständiga djurhållningen av bägge djurslagen.
Typ hur många % av hästarna har en bra djurhållning och hur många % av korna.
Och då måste vi också definiera vad en bra djurhållning är.

Nej. Det är ni som gör. Jag jämför inte öht utan konstaterar att jag inte tycker någon annan form av djurhållning oavsett djurslag rättfärdigar att kor inte får gå ute ett halvår. Helt enkelt för stt det är totalt irrelevant.
 

Jag hittade sämre juverhälsa med AMS..

Edit: såg grafen sen :)

Slutsats; juverhälsa är svårt och beror på flertalet faktorer. Sen är det ju inte bara det som påverkar djuren utan även hältor är ett stort problem främst i lösdriftsystem.
 
De saknar inte på samma vis som vi, nej.
De lever här och nu och i morgon, eller litet senare, så är det glömt.
Inte som människor som lider hela livet av ett förlorat barn.

Alltså jag har inte påstått att " de lider hela livet" men att de glömmer snart som du säger, tja då är väl våra kor väldigt annorlunda för det stämmer inte.
 
En annan framgångsrik ladugård om man ser till produktion och djurhälsa lät kalvarna springa lösa i ladugården och snutta på de uppbundna korna.
Det blev inte heller några problem med det.

Hur vet du det? Vet du hur länge juvren håller för det eller slaktas korna ut efter några år?, dessutom hur länge får de springa runt o puppa? en vecka? två veckor eller minst 5 månader? har ju väldigt stor betydelse....
 
Alltså jag har inte påstått att " de lider hela livet" men att de glömmer snart som du säger, tja då är väl våra kor väldigt annorlunda för det stämmer inte.
Hur länge kommer de ihåg då?
Finns det några undersökningar gjorda på sådant?
Om man skall mäta djurhälsa så måste ju även den psykiska hälsan tas med.
 
Vana och kultur.
"Så har vi alltid gjort" är en oerhört stark faktor.

Och det är väl därför det är så accepterat att ta kalvarna från mödrarna och att det utan problem går att lägga ut en kalv som står i två ggr tre m box på nätet och få applåder för välskött anläggning och nöjda djur.
 
Hur länge kommer de ihåg då?
Finns det några undersökningar gjorda på sådant?
Om man skall mäta djurhälsa så måste ju även den psykiska hälsan tas med.

Du måste väl veta som påstår de glömmer så fort? Jag påstår tvärtom...några studier...nej men jag har jobbat med våra kor i över 30 år så jag har sett. Och andra anläggningar.
 
Hur vet du det? Vet du hur länge juvren håller för det eller slaktas korna ut efter några år?
I de stora besättningarna så vet jag inte.
I två mindre med lösa kalvar i ladugården så vet jag att i alla fall den ena hade sina kor ovanligt länge då de producerade bra upp i åren.
dessutom hur länge får de springa runt o puppa? en vecka? två veckor eller minst 5 månader?
Tills de blev för stora och bökiga för att lösa i ladugården.
Några veckor tror jag, men jag är inte säker.
 
Och det är väl därför det är så accepterat att ta kalvarna från mödrarna och att det utan problem går att lägga ut en kalv som står i två ggr tre m box på nätet och få applåder för välskött anläggning och nöjda djur.
Ja absolut.
Men jag lade ut den för att jag säkert vet att djuren får gå ut där som de vill.
Och jag minns inte några kalvboxar från mitt besök där.
Då så gick unga kalvar i stora boxar med sina mödrar och sedan så hölls de i grupper av tre.
Just den kalven kanske är på "Observation"?
 
Du måste väl veta som påstår de glömmer så fort? Jag påstår tvärtom...några studier...nej men jag har jobbat med våra kor i över 30 år så jag har sett. Och andra anläggningar.
Men om det skulle vara allmänt ansett och vedertaget så hade ju fler än du pratat om det.
Och helt ärligt så är du den första som påstår det och jag lever mitt dagliga liv bland olika kobönder.
Om man skall mäta kohälsa på ett objektivt sätt så måste man göra undersökningar.
Detta då det annars blir en massa tyckande och troende och gammal kultur i det hela ändå.
 
Jag är ingen älskare av att kalvarna tas från sina mammor, men tänker att åtminstone hästar ofta behöver några dagar för att riktigt knyta an till sina föl och antar att det är lika med andra bytesdjur.
I den bästa av världar skulle kalven få växa upp med sin mor, men tror det skulle bli rätt jobbigt med halvvuxna djur som skuttar omkring när man ska mjölka.....
Därför tror jag att det bästa är att sära dem direkt, innan de knutit an.
Det innebär inte per automatik att de sätts i en kalvbox ensamma, finns gårdar som har gemensamhetsboxar också, stora boxar med halmbädd.
 
Jag tycker att vi bör skilja på om vi diskuterar mjökkor, där de flesta endast går utomhus under sommaren, och köttraskor som ofta hålls extensivt på lösdrift med halmad ligghall och fri tillgång till hage.

Två helt olika produktionssystem med två helt olika mål (mjölk och kött). Köttraskor behöver inte mjölkas (dvs tas in till stallet där mjölkmaskinen finns) minst två gånger om dagen.
Båda sorterna är ju kor och har i grunden samma behov så varför är det viktigt att skilja dem åt? Det är produktionen och inte djuren som har olika behov och diskussionen handlar om djurens behov.
 
Om man skall mäta kohälsa på ett objektivt sätt så måste man göra undersökningar.
Detta då det annars blir en massa tyckande och troende och gammal kultur i det hela ändå.

Vilket väl är exakt vad du för vidare när du påstår att det är helt OK att ta kalvar från korna för att de inte lider av det utan glömmer och nöjt går vidare? Ett påstående utan grund som mest verkar användas för att motivera vad man gör.
 
Jag är ingen älskare av att kalvarna tas från sina mammor, men tänker att åtminstone hästar ofta behöver några dagar för att riktigt knyta an till sina föl och antar att det är lika med andra bytesdjur.
I den bästa av världar skulle kalven få växa upp med sin mor, men tror det skulle bli rätt jobbigt med halvvuxna djur som skuttar omkring när man ska mjölka.....
Därför tror jag att det bästa är att sära dem direkt, innan de knutit an.
Det innebär inte per automatik att de sätts i en kalvbox ensamma, finns gårdar som har gemensamhetsboxar också, stora boxar med halmbädd.
Gården jag skrev om tidigare har så. Stora boxar där kalvarna går med några kor som de får dia ifrån och bli ompysslade av.
 
Vilket väl är exakt vad du för vidare när du påstår att det är helt OK att ta kalvar från korna för att de inte lider av det utan glömmer och nöjt går vidare? Ett påstående utan grund som mest verkar användas för att motivera vad man gör.

Håller med precis, säkert därför så många mjölkbönder inget "ser".
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 521
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 515
Senast: Santoxen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 472
Senast: Amha
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp