Utflyktsmål efter E45an?

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Exile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 106

Bukefalos 30 år!

Exile

Trådstartare
Nästa onsdag ska vi åka ner till mina svärföräldrar i Göteborg, vi utgår ifrån Hälsingland och kommer komma ut på E45:an mellan Sveg och Orsa och åka den hela vägen ner. Vi tänkte försöka komma iväg ganska tidigt men har ingen tid att passa och vi har hund med oss så kommer behöva stanna lite.

Är det någon som har nåt tips om fina ställen att stanna på vägen? Typ nåt fint ställe att ta en promenad med hunden, ett bra matställe, GOD GLASS, sevärdhet? Att avvika lite från 45an går bra men eftersom vi har en bit att åka vill vi inte ha några längre omvägar. Så ni från typ Dalarna/Värmland, hit me up med nåt att besöka på vägen. Det måste vara hundvänligt då vi inte kan lämna honom ensam i bilen :)

Akvedukten i håverud utanför Mellerud, hundvänligt och kiosken direkt efter bron, supergod mjukglass. nere på området finns mysiga resturanger med uteserving, man brukar få en skål med vatten till hunden om man frågar. Massa fint och spana på där. Ingen större omväg heller.

Har ni varit i Nusnäs där man gör dalahästar? En liten omväg vid Mora.

Passerar man Klarälven så kan det va fint att bara stanna och kika. Vet inte om de har några flottar kvar men förr kunde man se träflottar med tält på.

Håverud har en lite häftig akvedukt samt att man kan se både bil, båt och tåg i olika ”våningar”

Värmskog är också en liten omväg men känt för sina räkor.

Hunneberg (eller Halleberg) utanför Vargön (Vänersborg) är trevligt med hunden.

Sen tycker jag man hittar flera roliga guldkorn längs vägen om man är beredd på att vara lite spontan när man ser en skylt. Det behöver inte va en lång omväg. Jag och en kompis hittade en ny kyrka som var byggd på gammal teknik. En pyroman hade satt eld på den gamla kyrka.
Häromdagen var jag och sambon på ett litet café i Edsleskog (här i Dalsland) ville kika på den lokala kyrkogården och läser att det stått en kyrka där. Den första, som var väldigt stor, byggdes på 1200-talet men träffades av blixten på 1500-talet. Sen byggdes en mindre upp pga ekonomin. Men 400år senare träffades den också av blixten och brann upp den också.
Med andra ord, man kan hitta många roliga pärlor längs med vägen om man vågar följa vägskyltar till lite mindre kända ställen 😊

Liknande trådar

• Sevärdheter längs vägen?
  • Var ska jag bo? Semester Vättern runt
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Utflyktsmål i mellansverige

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat