Utflyktsmål i mellansverige

FeatherCloud

Trådstartare
Vi ska ut med husbil i slutet av juli. Två vuxna och två barn på 4,5 år respektive 10 månader. Utgår från Östergötland.

Så nu behöver jag de bästa tipsen på loppisar, mysiga caféer eller restauranger, lekplatser, parker/trädgårdar, museum eller annat som är värt ett stopp :) Barnvänligt är ju en bra förutsättning, men i övrigt är vi väldigt mycket allätare.

Vi har en grov plan om att ta oss upp mot Gävle och därefter över mot Sälen-Malung, sen hem via Karlstad/Örebro.
Gävle och Sälen/Malung är ganska definitiva pga att vi ska hälsa på vänner och familj, men i övrigt behöver vi tips på bra saker att se och uppleva i krokarna kring Uppland, Västmanland, Gästrikland, Dalarna, Värmland och Närke. (Kanske även Hälsingland om det är något riktigt bra) :)
 
I karlstad har ni Mariebergsskogen, mycket trevligt ställe! I Örebro finns Wadköping, stadsparken och barnens ö. Brukar gå liten båt från stadsparken till barnens ö, men man kan också parkera vid sjukhuset och gå över en bro till barnens ö.

Beroende lite på vilka vägar ni åker så finns också Nora. Där finns den välkända Nora-glassen, mysiga resturanger, en relativt stor lekpark centralt. Ibland har de också ångtågen igång så att man kan åka på en liten utflykt :)
 
I karlstad har ni Mariebergsskogen, mycket trevligt ställe! I Örebro finns Wadköping, stadsparken och barnens ö. Brukar gå liten båt från stadsparken till barnens ö, men man kan också parkera vid sjukhuset och gå över en bro till barnens ö.

Beroende lite på vilka vägar ni åker så finns också Nora. Där finns den välkända Nora-glassen, mysiga resturanger, en relativt stor lekpark centralt. Ibland har de också ångtågen igång så att man kan åka på en liten utflykt :)
Superbra tips! Wadköping och barnens ö har jag varit på utan/före barn men tror absolut stora skulle uppskatta det :) Mariebergsskogen låter också fint!

Skriver upp Nora på förslagslistan också, mysig trästad är helt klart ett bra tips! Lite osäker på vilken väg vi åker hemåt men tänker att utflyktsmålen får avgöra :D
 
Vi ska ut med husbil i slutet av juli. Två vuxna och två barn på 4,5 år respektive 10 månader. Utgår från Östergötland.

Så nu behöver jag de bästa tipsen på loppisar, mysiga caféer eller restauranger, lekplatser, parker/trädgårdar, museum eller annat som är värt ett stopp :) Barnvänligt är ju en bra förutsättning, men i övrigt är vi väldigt mycket allätare.

Vi har en grov plan om att ta oss upp mot Gävle och därefter över mot Sälen-Malung, sen hem via Karlstad/Örebro.
Gävle och Sälen/Malung är ganska definitiva pga att vi ska hälsa på vänner och familj, men i övrigt behöver vi tips på bra saker att se och uppleva i krokarna kring Uppland, Västmanland, Gästrikland, Dalarna, Värmland och Närke. (Kanske även Hälsingland om det är något riktigt bra) :)

Falu gruva :D
 
Passerar ni Ludvika (södra Dalarna) så har vi två stora loppisar på lördagar, på Hammarbacken och sen på Gammelgården. (+ att min mamma har en ganska stor loppis hemma på gården 😁)
Vid Hammarbacken finns även Våffelbruket, supergoda matvåfflor eller glassvåfflor!
 
Passerar ni Ludvika (södra Dalarna) så har vi två stora loppisar på lördagar, på Hammarbacken och sen på Gammelgården. (+ att min mamma har en ganska stor loppis hemma på gården 😁)
Vid Hammarbacken finns även Våffelbruket, supergoda matvåfflor eller glassvåfflor!
Badhuset i Ludvika är väl rätt trevligt också, vad jag minns? Är ett tag sedan jag var där sist men har för mig att det var bra för lite mindre barn!
 
Badhuset i Ludvika är väl rätt trevligt också, vad jag minns? Är ett tag sedan jag var där sist men har för mig att det var bra för lite mindre barn!
Jag har faktiskt aldrig besökt det 🙂 det byggdes när jag var "I fel ålder" och sen så har jag inga barn själv så aldrig vart in 🙈
 
Passerar ni Ludvika (södra Dalarna) så har vi två stora loppisar på lördagar, på Hammarbacken och sen på Gammelgården. (+ att min mamma har en ganska stor loppis hemma på gården 😁)
Vid Hammarbacken finns även Våffelbruket, supergoda matvåfflor eller glassvåfflor!
Grymt bra! Jag älskar loppisar :love: Och resten av familjen kan säkert mutas med våfflor :p
 
Njupeskärs vattenfall i norra Dalarna :). Man kan bl a mata lavskrikorna (korv och bröd tycker de om), det tror jag 4,5-åringen gillat, min brorson gör det iaf :).

Stops Vattenfall i Älvdalen.

Silvbergs gruva (kalkbrott) nära Ludvika. OBS! Inte barnvänligt, men håller man i barnen kan det vara kul att se, fint ställe.

Leksand Sommarland :).
 
Vi ska ut med husbil i slutet av juli. Två vuxna och två barn på 4,5 år respektive 10 månader. Utgår från Östergötland.

Så nu behöver jag de bästa tipsen på loppisar, mysiga caféer eller restauranger, lekplatser, parker/trädgårdar, museum eller annat som är värt ett stopp :) Barnvänligt är ju en bra förutsättning, men i övrigt är vi väldigt mycket allätare.

Vi har en grov plan om att ta oss upp mot Gävle och därefter över mot Sälen-Malung, sen hem via Karlstad/Örebro.
Gävle och Sälen/Malung är ganska definitiva pga att vi ska hälsa på vänner och familj, men i övrigt behöver vi tips på bra saker att se och uppleva i krokarna kring Uppland, Västmanland, Gästrikland, Dalarna, Värmland och Närke. (Kanske även Hälsingland om det är något riktigt bra) :)
Joe Hill museet i Gävle. Naturistcampingen i Nora (och Nora som stad) Nostalgibyn i Fellingsbro
 
Palstorps Hage i Nyköping

Sen har jag hört att Trosa har en fin lekpark men har inte sett den själv, men där är det mysigt att strosa runt och fika/äta glass, små handelsbodar. Finns säkert nån loppis.
 
Palstorps Hage i Nyköping

Sen har jag hört att Trosa har en fin lekpark men har inte sett den själv, men där är det mysigt att strosa runt och fika/äta glass, små handelsbodar. Finns säkert nån loppis.
Tack för tips! Det är nog lite för nära hemmaplan för att ta på denna resan men sparar till en annan gång. Trosa har vi varit i flera gånger och gillar mycket :)
 
Vinglar ni runt i Gästrikland/Gävleborg finns ju Mobackes i Bollnäs som är väl värt ett besök om en har minsta trädgårdsintresse. De har ett bra café också.

När Bollnäs finns också Växbo Lin.
Tack för tips, Mobackes ser trevligt ut! Mycket möjligt att vi tar den vägen över, vi funderar på att passera Ockelbo och Bollnäs är ju ingen jätteomväg :)
 

Liknande trådar

Mat Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 175
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp